• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62982
+
-

اینفلوئنسرها و بلاگرها چقدر از آگهی به‌دست می‌آورند؟

عرصه شهیران اینستاگرام

عرصه شهیران اینستاگرام

نگار حسینخانی

ونک، فرشته، الهیه و جردن از مهم‌ترین بورس‌های ایونت‌ یا رویدادهاست. کافی است بخواهید افتتاحیه‌ای برای فروشگاه تازه‌تاسیس برگزار کنید تا وارد بازار عجیب و ناآشنای مدل، مانکن، استایلیست و بلاگرهای معروف تهران شوید. اما این مدل‌های سرگردان در ایونت‌ها چقدر از حضور در چنین برنامه‌هایی عایدشان می‌شود؟ اینفلوئنسرها و استایلیست‌های تهران از چه طریق زندگی می‌کنند؟

7 بلاگر 15میلیون تومان
اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تأثیرگذار، از مدرن‌ترین روش‌های تبلیغات است. وقتی شما قصد برندینگ و شروع کمپین تبلیغاتی را دارید گزینه‌های زیادی پیش روی شماست. از تبلیغات تلویزیونی گرفته تا بیلبوردهای سطح شهر، روش‌هایی هستند که به دیده‌شدن برند شما کمک می‌کنند. اما سؤال اینجاست که کدام روش و در چه شرایطی برای برند شما نتیجه بهتری خواهد داشت؟ همه ما می‌دانیم که تبلیغات سنتی مثل تلویزیون و بیلبورد هزینه‌های بسیار زیادی دارند. دلیل آن هم به زمانی برمی‌گردد که جز این رسانه‌ها، گزینه دیگری برای کسب‌وکارها وجود نداشت. هزینه اجاره ماهانه بیلبورد در یکی از اتوبان‌های شهر تهران، چیزی بین ۲۷۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است! این رقم برابر با سرمایه‌گذاری اولیه یک شتابدهنده برای راه‌اندازی ۱۱تا ۱۶ استارتاپ است. بی‌شک پرداخت چنین هزینه تبلیغاتی‌ای برای بسیاری از کسب‌وکارها مقدور نیست. اما اگر تبلیغات خود را به شهیران عرصه اینستاگرام بسپارید چه؟ برای روشن شدن این موضوع با بلاگر و اینفلوئنسری درباره نحوه کار و تعرفه‌هایش وارد مذاکره شدیم.

راضی‌ام می‌کند که در برگزاری ایونت یک فروشگاه لباس برنامه را به‌خودش بسپارم و می‌گوید اگر ما بخواهیم به‌عنوان کارفرما مراسم را برگزار کنیم، هزینه‌ها بیش از آن چیزی خواهد بود که او بخواهد برایمان ترتیب دهد. پس از چند دقیقه گپ و گفت من را متوجه می‌کند که آگهی روی صفحه‌اش تنها می‌تواند یکی از آپشن‌هایی باشد که مدل‌ها ارائه می‌کنند. مهسا که از بلاگرها (کسانی که در صفحه‌های اینستاگرامی خود با دانشی که از مد دارند، برندی را معرفی می‌کنند) و استایلیست‌های تهران است. صفحه او 124هزار دنبال‌کننده دارد. بنابراین قیمت‌هایی که در این گفت‌وگو مطرح می‌کند مخصوص همین تعداد دنبال‌کننده در صفحات دیگر بلاگرهاست. هرچه تعداد دنبال‌کنندگان بیشتر باشد قیمت‌ها نیز افزایش خواهد داشت. مهسا می‌گوید که می‌تواند افتتاحیه ما را برگزار کند و بهتر است صفر تا صد مهمانی را به او بسپارم. او می‌گوید: «هر ایونت نسبت به سرمایه‌ای که شما برای تبلیغات درنظر گرفته‌اید برنامه‌ریزی می‌شود. این رقم می‌تواند از 15میلیون تومان آغاز شود و با پرداخت 40‌میلیون تومان هم متوقف نشود. بنا به افزایش رقم و هزینه، آیتم‌های ایونت شما بیشتر خواهد شد؛ مثلا با رقم 15میلیون تومان می‌توان 5 تا 7بلاگر به مراسم دعوت کرد». بعد ادامه می‌دهد که خودش نیز نسبت به پی‌آری که ارائه می‌کند، هزینه‌ها را برآورد خواهد کرد. پی‌آر که می‌گوید که منظورش همان برنامه و طرحی است که به‌عنوان روابط عمومی کار به کارفرما ارائه کرده و هزینه‌ها را براساس آن پیشنهادها برآورد می‌کند. او گاهی برای افتتاح نمایندگی این برندها در شهرستان نیز به شهرهای دیگر رفته و قیمت‌های پایین‌تری مثلا یک تا 2میلیون تومان دریافت کرده است؛«به استثنای هزینه اسکان، بلیت و... دستمزدم برای رفتن به شهرستان 2میلیون تومان بود. این بسته به توافق من با کارفرماست. در ایونت‌هایی که در شهرستان هستند، هزینه‌های رفت‌وآمد و سکونت در آن شهر با کارفرما خواهد بود».

هر تبلیغ روی صفحه یک بلاگر: 3میلیون تومان
مهسا می‌گوید برای تبلیغ روی صفحه اینستاگرام خود در این‌ماه 5/2 تا 3میلیون تومان دریافت می‌کند و این رقم فقط مربوط به همین ‌ماه است و در ماه‌های دیگر به نسبت افزایش بازدیدکنندگان و طرفداران تغییر خواهد کرد. از او می‌پرسم آیا این رقم‌ها بر منطق خاصی استوار است یا هر کس قیمت خودش را دارد. مهسا معتقد است در هر بازاری قیمت‌ها می‌توانند متفاوت باشند؛ «معمولا کسانی که در اینستاگرام بیش از 100کا یعنی 100هزار نفر فالوئر یا دنبال‌کننده دارند، قیمت‌های 10میلیونی برای خود درنظر می‌گیرند. البته این هم رقمی است که بلاگرها برای پست‌های اینستاگرامی خود قیمت‌گذاری می‌کنند و عرف خاصی ندارد. اما این قیمت‌گذاری هم درست یا غلط، جا باز کرده است. اما اگر من پی‌آر این ایونت را دست بگیرم خیلی از این استایلیست‌ها به اعتبار دوستی با من در آن برنامه حاضر می‌شوند، مثل من که بسیاری مواقع فیری یا با قیمت‌های اندک در ایونت‌ آنها حضور پیدا کردم. اما اگر شما خودتان دعوت‌شان کنید و کارفرما شوید هر کس قیمت خود را اعلام می‌کند که معمولا 2برابر آن قیمتی است که ما برایتان برآورد می‌کنیم.» امکاناتی که مهسا و دیگر استایلیست‌ها برای چنین برنامه‌هایی می‌توانند در اختیار مشتریان خود قرار دهند عبارتند از: اسپانسرهایی که هزینه افتتاحیه را تقبل خواهند کرد تا دعوت بلاگرها و عکاس و فیلمبردار، فوت‌کرن و شیرینی و کیک و گل‌آرایی و ارسال دعوتنامه برای مدعوین، ازجمله طراحان مد، صنعتگران، بلاگرهای معروف و خبرنگاران و... است. ولی برای هر شروع او می‌گوید که ابتدا باید تشکیل گروه داد و جلسه برگزار کرد تا همه امور به درستی برنامه‌ریزی شود. بلاگرها معمولا به ازای هر کایی که دارند 100هزار تومان از مشتری برای تبلیغ دریافت می‌کنند. اما این را درنظر داشته باشید که برخی از این بلاگرها هر چند کای بالایی ندارند، اما لایک زیادی می‌گیرند و گاهی قیمت این بلاگرها هم بالاست. شاید با یک حساب سرانگشتی بتوان گفت که 200بلاگر مشهور در ایران وجود دارد که با یکدیگر در ارتباطند و همگی همدیگر را می‌شناسند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید