• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62981
+
-

آیا برندهای معتبر سیاست‌های خود را در راستای تبلیغات در فضاهای مجازی تغییر داده‌اند؟

برندهای بزرگ تجاری دست به دامان فضای مجازی

آوین آزادی 

 معتبرترین برندها هم سراغ اینستاگرام رفته‌اند. انگار که شیوه‌های سنتی تبلیغات هم در این دوره گذار، بازار خود را از دست داده‌اند و بازار تبلیغات را برای بلاگرها و اینفلوئنسرها داغ کرده‌اند. این ظاهر ماجراست؛ همان‌چیزی که همه ما این روزها در شبکه‌های مجازی با آن مواجهیم؛ سیل عظیم تبلیغات! اما آیا واقعا رسانه‌های سنتی کارکرد خود را در این حوزه از دست داده و آژانس‌های تبلیغاتی هم سیاست‌های خود را عوض کرده‌اند؟ 
معصومی، مدیر یک آژانس تبلیغاتی به همشهری می‌گوید: قبل از اینکه برندها به شکل کنونی وارد فضای دیجیتال شوند، فضای دیجیتال و مجازی به شکل امروزی، به‌عنوان «نیومدیا» شناخته می‌شد. اما3-2 سالی می‌شود اما که دیگر شرکت‌ها فضاهای مجازی را به‌عنوان یکی از بازوهای اصلی تبلیغاتی پذیرفته‌اند و تبلیغات در آنها به واسطه بلاگرها و اینفلوئنسرها به رسمیت شناخته می‌شود.
او ادامه می‌دهد: هزینه‌ای که باید در تبلیغات تلویزیونی یا محیطی صرف شود، بسیار زیادتر از هزینه تبلیغات در فضاهای مجازی است. همچنین از مزیت‌های دیگر تبلیغات در فضای دیجیتال دستیابی به جامعه هدف هر برند است. در واقع فضای مجازی باعث تغییر شیوه اساسی در سیاست‌های تبلیغی یک محصول شده است. اگرچه شیوه‌های سنتی تبلیغ کردن یک برند منسوخ نشده‌اند اما وقتی می‌شود با کمترین هزینه در بهترین جامعه هدف به تبلیغ محصول پرداخت، چرا که نه؟
قادری، مدیر واحد برندینگ یک آژانس معتبر تبلیغاتی هم توضیح می‌دهد: برای ما فرقی نمی‌کند در فضای سنتی حضور داشته باشیم یا مجازی. برای ما اصل نخستین قانون بازاریابی است؛ مردمی بودن. باید جهان و جامعه هدف خود و برند خود را بشناسید. بی‌شک فضای مجازی یکی از بهترین کارکردهایش همین کمک به شناختن است. من بر این باورم که این روزها که هر کسب‌وکاری حضور آنلاین نداشته باشد عملا سهم‌اش از بازار را از دست داده است.
او می‌گوید: کمپین‌های تشکیل شده در فضاهای مجازی به سیاستگذاران کمک می‌کنند که نتیجه کار خود را ببینند. شاخص‌هایی مثل نظرات کاربران، تعداد دیده‌شدن هر پست، تعداد فالوئرهای یک صفحه و... در فضاهای مجازی قابل دسترسی و بررسی هستند. اما آیا تعداد کسانی که یک بیلبورد تبلیغاتی را می‌بینند مشخص است؟ 

رسانه‌های سنتی به قوت خود باقی هستند 
هیچ برندی هنوز همه یا حتی بیشتر بودجه تبلیغات خود را به فضای مجازی انتقال نداده است. این موضوعی است که معصومی به آن اشاره کرده و توضیح می‌دهد: شیوه‌های سنتی تبلیغات (محیطی، تلویزیونی و...) هنوز هم جایگاه خود را بین شرکت‌های مختلف تبلیغاتی دارند.
او تأکید می‌کند: واقعیت این است که رسانه‌های سنتی در ایران هنوز نقش اعتباربخشی به یک برند را ایفا می‌کنند. هنوز عموم جامعه در معرض بیلبوردها، تلویزیون و... قرار دارند. ماجرا از این قرار است که برندی مثل کاله می‌تواند از اعتبار خود برای تبلیغ‌کردن در فضای مجازی استفاده کند اما هنگامی که می‌خواهید یک برند تازه را به بازار معرفی کنید نیاز به اعتبار تلویزیون، روزنامه و حتی بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر داریم. چراکه شما در ابتدای کار نیاز به اعتبار و آگاهی وسیعی دارید که رسانه‌های سنتی به شما می‌دهند. از طرفی کمپین‌های تبلیغاتی در فضاهای مجازی برخلاف مدل‌های سنتی، عمر محدودتری دارند. در نهایت می‌توان ادعا کرد که بهترین شیوه تبلیغاتی تلفیق درستی از دو روش سنتی و مدرن است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید