• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62973
+
-

هتل‌های ایران سبز می‌شوند

سازمان حفاظت محیط‌زیست دستورالعمل سبزسازی مشاغل را تهیه می‌کند

محیط زیست
هتل‌های ایران سبز می‌شوند

تهیه دستورالعمل سبزسازی مشاغل در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفت و قرار است در نخستین دستور، هتل‌های ایران در ردیف مشاغل سبز قرار بگیرند و دارای دستورالعمل شوند.
کتایون حجتی، سرپرست دفتر اقتصاد و فناوری محیط‌زیست با اعلام اینکه مشاغل سبز می‌توانند چالش‌های محیط‌زیستی را کاهش دهند، گفت: مشاغل سبز می‌توانند به کاهش مصرف انرژی، کاهش پسماند، کاهش گازهای گلخانه‌ای، رونق اقتصاد، تخریب‌نشدن محیط‌زیست، ایجاد شغل و تولید سرمایه کمک کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، وی با تأکید بر اینکه مشاغل سبز نیازمند داشتن دستورالعمل هستند، افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست اقدام به تهیه دستورالعمل مشاغل سبز کرده است که نخستین دستورالعمل مشاغل سبز مربوط به سبزسازی شغل هتلداری در ایران است. 
حجتی با اعلام اینکه در پی افزایش جمعیت و رواج مصرف‌گرایی در جوامع در حال توسعه، منابع طبیعی در معرض تهدید قرار گرفته‌اند، افزود: جنبش‌های کنترل میزان بهره‌برداری از منابع و اصلاح شیوه‌های مصرف شکل گرفته ‌است. به گفته وی، مشاغلی که بیشترین میزان آلودگی و تخریب محیط‌زیست را دارند، باید برای کسب برند سبز تلاش کنند.
حجتی با بیان اینکه کشور ایران به‌دلیل وجود جاذبه‌های باستانی، تاریخی و طبیعی از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری برخوردار است، افزود: هتلداری و اقامتگاه‌های گردشگری در سال‌های اخیر رشد و گسترش زیادی داشتند که باعث معضلات زیست‌محیطی متعدد شده؛ بنابراین هتلداری باید به‌طور جدی به فرایند سبز ورود کند. طبق تحقیقات انجام‌شده در تجربه‌های هتل‌های سبز، با اعمال روش‌های بهینه‌سازی در مصرف انرژی می‌توان با صرف هزینه‌های کم، میزان مصرف انرژی را در هتل‌ها به‌طور متوسط تا ۴۰ ، ۵۰ درصد کاهش داد.
 به گفته سرپرست دفتر اقتصاد و فناوری محیط‌زیست، با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور تامین حامل‌های انرژی، رویکرد سبزسازی هتل‌ها می‌تواند به کاهش هزینه‌های تمام‌شده در هتل‌ها کمک کند و سودآوری مستقیم را برای هتلداران به همراه داشته باشد. از طرف دیگر، با اعمال برنامه‌های زیست‌محیطی مانند کاهش زباله تولیدی، کمک بسزایی به محیط‌زیست می‌شود.
او در توضیح سبزسازی هتل‌ها در جهان گفت: هتل‌های دارای علامت اکولوژیک در اروپا که به میهمانان‌شان غذاهای ارگانیک ارائه می‌دهند، انبار یا زیرزمین‌های ساخته‌شده از مواد بازیافتی  و بطری‌های پلاستیکی دارند و مبلمان اتاق‌هایشان نیز از چوب‌های بازیافتی است. همچنین ساختمان اینگونه هتل‌ها، سیستم تهویه مطبوع ندارد. اما به لطف وجود سیستم آبگرمکن و پنجره‌های سه‌جداره، حفظ دما در هر فصل سال در اتاق‌ها به خوبی انجام می‌شود. حجتی ادامه داد: برق اینگونه هتل‌ها از طریق مواد آلی به‌دست می‌آید و شیرهای آب، مجهز به سیستم هشدار اتلاف آب هستند. علاوه‌ بر این، زیر‌شاخه‌ای از «هتل‌های سبز» به نام «هتل گیاهی» نیز برای طرفداران زندگی سبز به‌شدت در حال توسعه است. به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست، هتل‌های سبز تنها به ارائه غذاهای گیاهی به میهمانان بسنده نمی‌کنند، بلکه هدف آنها رواج شیوه زندگی هماهنگ و منطبق با محیط‌زیست از طریق آموزش آشپزی گیاهی، برگزاری دوره‌های ورزشی در طبیعت و... است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید