• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62923
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/MrxQ
+
-

تمدید مهلت ثبت‌نام انتخابات «یاران شهر»

3652نفر تا ساعت 15:30یکشنبه برای شرکت در انتخابات شورایاری محله‌ها


مهلت ثبت‌نام در پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های تهران 5روز تمدید شد. پس اگر توانایی کمک به اداره و آبادانی هرچه بهتر محله‌تان را در خود می‌بینید، تا شنبه هفته آینده 15تیر‌ماه فرصت دارید. بنابراین همانطور که مدیران شهری توصیه کرده‌اند، فرهیختگان، متخصصان امور شهری، اجتماعی و فرهنگی، جوانان، بانوان و فعالان حوزه توانایان دست بجنبانند و از طریق سایت shorayari.tehran.ir برای شرکت در انتخابات 4مرداد، ثبت‌نام کنند. یادمان نرود که شورایاری بزرگ‌ترین تشکل اجتماعی به‌حساب می‌آید که بهترین محل برای رساندن نظرات‌تان به مسئولان شورای شهر و شهرداری است. جایی که در برخی از شهرهای توسعه‌یافته تحت عنوان انجمن‌های شهری مشهور شده و هدف‌شان شکل‌گیری روابط اجتماعی، ایجاد اعتماد، ایجاد حس شهروندی و از همه مهم‌تر به‌وجود آوردن سرمایه اجتماعی است.

 اگر بخواهیم در تعریفی کوتاه شورایاری‌ها را معرفی کنیم می‌توانیم بگوییم نهادهای محلی هستند که از اوایل دهه80 به‌منظور انجام برخی امور از قبیل پیگیری مطالبات مردمی، امور خیریه، حل مشکلات شهری و مشارکت هرچه بیشتر مردم در اداره محله خود پدید آمدند. شورایاران امین‌های محله هستند. باید بر این نکته تأکید کرد که برای تامین نیازهای شهروند سالم که همان امنیت و ایمنی در شهر، یادگیری و توانمند شدن در حوزه شهروندی، رفاه و مشارکت فعال راهی نیست جز هویت‌بخشی به محلات و تشکیل انجمن‌های محلی که همان شورایاری‌هاست. حال افزایش حس مشارکت‌پذیری در بین شهروندان در سال‌های اخیر موجب شده که انتخابات این دوره شورایاری‌ها رنگ و بویی دیگر داشته باشد و بسیاری از شهروندان تصمیم گرفته‌اند با حضوری فعال دیگر مثل گذشته به‌راحتی از کنار این نهاد نگذرند.

تمرین برای ورود به عرصه  اجتماعی
به گفته دبیر اجرایی ستاد انتخابات پنجمین دوره انتخابات شورایاری محله‌ها، تا پایان ساعت 15:30دیروز(یکشنبه 9تیرماه) فقط 3هزار و652نفر موفق شده‌اند تا با مراجعه به سامانه
shorayari.tehran.ir مدارک خود را در این سایت بارگذاری و ثبت‌نام کنند. سید‌حمید طهایی در گفت‌وگو با همشهری به تمدید مهلت ثبت‌نام انتخابات اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه 2روز از مهلت ثبت‌نام در روزهای تعطیل قرار داشت، اعضای شورای شهر تهران تصمیم گرفتند وقت بیشتری به شهروندان علاقه‌مند به مشارکت در مدیریت شهر بدهند. با این اوصاف و با توجه به تمهیداتی که کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات برای اطلاع‌رسانی بیشتر به‌ویژه در صدا‌و‌‌سیما درنظر گرفته، می‌توان به مشارکت تعداد بیشتری از شهروندان امیدوار بود.

او شورایاری‌ها را نخستین هسته شکل‌گیری نقش‌آفرینی مردم در مسائل اجتماعی محله‌ها عنوان کرد و ادامه داد: اگر اهمیت جایگاه شورایاری‌ها توسط رسانه‌ها به مردم و جامعه گوشزد شود و اطلاع‌رسانی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد، قطعا علاقه‌مندان بیشتری برای مشارکت و نقش‌آفرینی در شهر و محله خود تشویق می‌شوند. البته با فرصتی که شورای اسلامی شهر به جوانان داد و شرایط را برای مشارکت جوان‌ترها تسهیل کرد، اقدام بجا و مناسبی در راستای افزایش مشارکت در انتخابات شورایاری‌ها بود. به باور طهایی، حضور در این نهادهای محلی، تمرین مناسبی برای شهروندان و به‌خصوص جوانان برای‌ نقش‌آفرینی در مدیریت محله‌ها و آغازی برای فعالیت‌های اجتماعی بالاتر مثل حضور در شوراهای اسلامی شهر و مجلس شورای اسلامی خواهد بود. بنابراین جوانان باید این اهمیت را دریابند و بدانند که بعد از مسئولان کهنه‌کار و مسن، میدان برای جوانان باز می‌شود و آنان می‌توانند خود را آماده حضور در عرصه‌های اجتماعی، اجرایی و مدیریتی کنند.

دبیر اجرایی ستاد انتخابات پنجمین دوره انتخابات شورایاری محله‌ها با اشاره به اختیارات شورایاران محله‌ها، گفت: متأسفانه در این زمینه خیلی کم اطلاع‌رسانی شده است. اختیاراتی که شورای شهر پنجم به شورایاری‌ها داده‌‌اند، اهمیت زیادی دارد.

مکث

صدای محله‌ها به بهانه شورایاری در توییتر پیچید
 
فضای مجازی این روزها آینه‌ای حقیقی از فضای واقعی جامعه محسوب می‌شود. از همین رو بحث انتخابات شورایاری‌ها که بحث داغ این روزهاست به بخش‌های مختلف فضای مجازی ازجمله اینستاگرام، تلگرام و توییتر هم کشیده شده است. در این بین توییتر سهم بیشتری از کمپین‌ها و مباحث مربوط به شورایاری‌ها را به‌خود اختصاص داد که  با پیشنهاد آرش حسینی میلانی کمپین#محله به راه افتاد. در این کمپین هر کاربری در ابتدا به معرفی ویژگی محله خود یا خاطراتی که از محله دوران کودکی خود داشت می‌پردازد و سپس ازچند تن از دوستان خود دعوت می‌کند تا آنها نیز درباره محله خود بنویسند. این کمپین با سرعت در فضای توییتر پخش شده و بسیای از کاربران در این کمپین شرکت کردند به‌طوری‌که با نگاهی کوتاه به توییتر می‌توانستیم با بسیاری از محلات تهران آشنا شویم. در این میان، خالی از لطف نیست چند مورد از نوشته‌های مسئولان درباره محله‌شان را بخوانیم. آرش میلانی، عضو جوان شورای شهر درباره محله دوران نوجوانی خود گفت: «محله من در دوره نوجوانی شهرک اکباتان بود. به‌خصوص از فضای سبزش لذت می‌بردم. بعدها که در محلات دیگر تهران زندگی کردم ارزش آرامش فضایش را بیشتر درک کردم. از پیروز حناچی، فرید موسوی و جواد آذری‌جهرمی دعوت می‌کنم از محله‌هایشان بنویسند.» این دعوت باعث شد تا پیروز حناچی، شهردار تهران در صفحه توییتر خود بنویسد: «محله بریانک و دستفروشان و میوه‌فروشان هفت‌چنار و باغ‌های اطراف آن و کوچه‌باغ‌های طرشت که شاخ‌و‌برگ درختان انار و انگور از دیوارهای خشتی آن سرک کشیده‌ را به‌یاد‌ می‌آورم. زیبایی و آرامش تهران از کوچه‌ و محله‌هایش شروع می‌شود. از همه دوستان دعوت می‌کنم تا درباره محله‌شان بگویند.» سیدفرید موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز محله خود را اینگونه تعریف کرد: «توی محله‌ ما در سیدخندان، میدان‌هایی هست که آخر شبها نیمکت‌هایش پاتوق جوانانی است که ساعتی را به دورهمی می‌گذرانند. وجود آنها از زیبایی‌های محله ماست.»

این خبر را به اشتراک بگذارید