• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62805
+
-

نارضایتی مازنی‌ها از افزایش بی‌ضابطه قیمت شن و ماسه

برخی از مازنی‌ها با اعلام نارضایتی نسبت به افزایش بی‌ضابطه قیمت شن و ماسه خواستار اعلام قیمت مصوب و همچنین برخورد جدی دستگاه‌های متولی و نظارتی با کارخانه‌داران متخلف شدند. 

به گزارش ایرنا، یکی از شهروندان تنکابنی در این‌باره گفت: کارخانه‌داران بین خودشان قیمت هر تن شن و ماسه را ۳۵ هزار تومان اعلام کرده‌اند، اما وقتی برای خرید به آنها مراجعه می‌کنیم ناگهان با قیمت ۴۵ هزار تومانی مواجه می‌شویم که اصلا قابل قبول نیست

«محسن ابراهیمی» افزود: برخی کارخانه‌ها هم اعلام می‌کنند که شرکت سهامی خاص هستند و با این بهانه از دادن شن و ماسه به مردم خودداری می‌کنند.

این شهروند شرایط موجود را غیرقابل قبول دانست و بیان کرد: کارخانه‌های دیگر هم به بهانه تولید آسفالت از دادن شن و ماسه به کامیون‌داران و مردم عادی سرباز می‌زنند؛ این در حالی است که طی شبانه‌روز شن و ماسه تولیدی را به مکان‌های نامعلوم انتقال می‌دهند.

وی تصریح کرد: اگر به هر طریقی بتوانیم یک کامیون شن و ماسه از آنها تحویل بگیریم، برای پرداخت وجه به جای شماره حساب کارخانه یک شماره حساب نامشخص می‌دهند تا تخلفشان ثبت نشود.

ابراهیمی که شرایط به وجود آمده را ناشی از عملکرد ضعیف دستگاه‌های نظارتی می‌داند، گفت: این کارخانه‌داران در غرب مازندران یکه‌تازی می‌کنند و با پول و قدرتی که در اختیار دارند می‌توانند هر کاری انجام دهند، به همین دلیل است که اکثر دستگاه‌ها چشم خود را روی تخلفات آنها بسته‌اند.


تعداد واحدهای تولیدی کم است 

راننده یک کامیون در مرزن‌آباد چالوس بیان کرد: زمانی که تعداد واحدهای تولیدی شن و ماسه در این شهرستان گردشگرپذیر بیشتر باشد، به آسانی این مصالح پرمصرف در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و به تبع قیمت آن نیز کاهش می‌یابد.

«فرزاد دیلم صالحی» افزود: در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که به علت کافی نبودن تعداد واحدهای تولید ماسه، بیشتر رانندگان ناگزیرند تبعات منفی ناشی از خطرات و ترافیک جاده‌ای، هزینه‌های سرسام‌آور استهلاک، بعد مسافت و دیگر مسائل را تحمل و شن و ماسه را از دیگر شهرستان‌های دوردست از جمله آمل تامین کنند.

وی اظهار کرد: ماسه‌ای که در واحدهای تولیدی شن و ماسه نوشهر و چالوس تهیه می‌شود ۸۰۰ هزار تومان و ماسه‌ای که از آمل تهیه و برای مشتری آورده می‌شود، حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

 
افزایش قیمت قطعات و دستمزد کارگران؛ عامل گرانی مصالح

مدیر انجمن معادن غرب مازندران نیز غیرفعال بودن تعدادی از واحدهای تولیدی شن و ماسه، افزایش قیمت قطعات و لوازم واحدهای فراوری و افزایش هزینه‌های دستمزد کارگران را از جمله علل گرانی و کمیاب شدن مصالح برشمرد.

«عبادلله باران چشمه» ادامه داد: به عنوان نمونه اگر در گذشته قیمت یک قطعه حدود ۱۰ میلیون تومان بود، امروز به ۳۰ میلیون تومان رسیده است.

این مسئول با اشاره به این‌که دستمزد کارگران نیز حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: از مجموع ۹ 

واحد تولیدی ماسه در غرب مازندران هم‌اکنون ۵ واحد آن فعال و بقیه طبق گفته مسئولان ذی‌ربط با این‌که دارای مجوز بودند ولی به علت رعایت نکردن مسائل زیست‌محیطی از فعالیت آنها جلوگیری شده است.

باران چشمه افزود: در منطقه دشت نظیر بخش کجور ۲ واحد تولیدی شن و ماسه دارای مجوز تا 5 ماه پیش فعالیت داشتند. در حال حاضر ۲ واحد در کلاردشت غیرفعال شده‌اند.


ارجاع نشدن پرونده کارخانه‌های متخلف به تعزیرات

رئیس اداره تعزیرات حکومتی تنکابن هم با تایید گران‌فروشی در کارخانه‌های شن و ماسه گفت: تاکنون اعتراض‌های زیادی از سوی مردم در این زمینه داشته‌ایم و آنها بابت گران‌فروشی شن و ماسه بسیار گلایه دارند.

«الیاس حسین‌پور» افزود: از آنجا که هیچ پرونده‌ای بابت تخلف کارخانه‌های شن و ماسه از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت به تعزیرات ارجاع نشده، نتوانسته‌ایم پاسخ قانع‌کننده‌ای در این زمینه به مردم بدهیم.

وی اظهار کرد: اگر قیمت هر تن شن و ماسه در کارخانه ۴۵ هزار تومان است، اداره صمت آن را اعلام کند. اگر غیر قانونی است، پرونده تخلفات آنها را به تعزیرات ارجاع دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن بررسی و اقدامات لازم انجام شود.


کارخانه‌های شن و ماسه مشمول نرخ‌گذاری نیستند

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تنکابن در پاسخ به شبهات ایجاد شده درباره تخلف‌های کارخانه‌های تولید شن و ماسه گفت: کارخانه‌های شن و ماسه مشمول نرخ‌گذاری نیستند و خودشان نرخ را اعلام می‌کنند اما باید به تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برسد.

«علی رحیمی» با بیان این‌که اردیبهشت امسال انجمن کارفرمایی تولیدکنندگان شن و ماسه استان قیمت هر تن شن و ماسه را ۳۵ هزار تومان اعلام کرد، افزود: هر چند این نرخ به تصویب نهایی نرسیده اما اگر کارخانه‌داران بیشتر از این مبلغ را دریافت کنند، تخلف محسوب شده و باید بر اساس قانون برخورد شود.

 
کارخانه‌های متخلف شن و ماسه پلمب می‌شوند

معاون برنامه‌‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه تنکابن نیز در این‌باره گفت: وقتی تولیدات این کارخانه‌ها به دست مردم عادی نمی‌رسد و برخی افراد خاص از آنها بهره‌‌مند می‌شوند، چرا باید فعالیت آنها ادامه داشته باشد؟

«ابراهیم عسگرپور» به رونق گرفتن ساخت‌و‌ساز در این شهرستان اشاره کرد و افزود: نگرانی ما در این بخش بیشتر در مورد اقشار آسیب‌پذیر جامعه است که با سختی و مشقت زیاد می‌خواهند برای خانواده خود سرپناهی احداث کنند.

وی اظهار کرد: برای تولیدکنندگان بتن فرقی نمی‌کند که قیمت شن و ماسه گران شود، چراکه آنها این افزایش قیمت را روی تولیدات خود می‌کشند و در این میان فقط مردم عادی متضرر می‌شوند.

عسگرپور با بیان این‌که مشکل فقط با بازرسی اداره صمت برطرف نمی‌شود، بیان کرد: برای برخورد با کارخانه‌داران متخلف شن و ماسه نیاز به اقدام جهادی است.

وی تصریح کرد: گرفتن پول اضافی از مردم توسط کارخانه‌های شن و ماسه تخلف آشکار است و باید برخورد قانونی با آنها انجام شود. این مسئول خواستار پلمب کارخانه‌های متخلف شن و ماسه شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید