• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62771
+
-

احیای سفره‌های زیرزمینی با تغذیه مصنوعی

گوناگون
احیای سفره‌های زیرزمینی با تغذیه مصنوعی

استان البرز علی‌رغم برخورداری از 2 سد امیرکبیر (کرج) و طالقان، برای تأمین آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی وابستگی شدیدی به منابع زیرزمینی دارد، به‌طوری که 70 درصد از آب مورد نیاز استان از طریق برداشت از سفره‌های ارزشمند زیرزمینی تأمین می‌شود.
به گزارش ایسنا، این مسأله بار عظیمی بر منابع آبی که سال‌ها ذخیره آن طول کشیده، تحمیل کرده است و هر سال سطح آب‌های زیرزمینی را پایین‌تر می‌برد. برای نمونه فقط 11 هزار چاه غیرمجاز در استان البرز وجود دارد که سالانه 300‌میلیون متر مکعب آب به سطح زمین پمپاژ می‌کنند.

به همین دلیل، طرح احیا و تعادل‌بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی در دستور‌کار وزارت نیرو و بالطبع آب منطقه‌ای البرز هم قرار گرفته تا در کنار فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه آب، برخورد با برداشت‌های بیش از حد و غیرقانونی، طرح تغذیه مصنوعی سفره‌های زیرزمینی هم اجرا شود.
این تأسیسات در مسیر رودخانه کردان در شهرستان ساوجبلاغ احداث شده و آنطور که مدیرعامل آب منطقه‌ای البرز اعلام کرده فقط در همین بارندگی ابتدای سال 25 تا 30 میلیون متر مکعب آب به سفره‌های آب زیرزمینی اضافه شده که بخشی از آن توسط همین تأسیسات به دشت کرج- هشتگرد تزریق شده است.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای البرز در حاشیه بازدید اصحاب رسانه استان از تأسیسات تغذیه مصنوعی ساوجبلاغ با اشاره به خشک شدن آب رودخانه کردان در این محل و امکان اجرای عملیات عمرانی، گفت: عملیات تغذیه مصنوعی برای استفاده از سیلاب‌های فصلی منطقه انجام می‌شود؛ سیلاب‌هایی که ممکن است طی 10، 20، 30 و یا حداکثر 60 روز عبور کنند و به همین دلیل به‌خوبی جذب آبخوان نشوند. «علی مظفریان» می‌افزاید: این سازه‌ها مثل استخرهایی هستند که کف آن نفوذ بالایی دارد و آب به داخل زمین به سرعت نفوذ می‌کند. سعی داریم تا پایان سال 3 حوضچه به 2 حوضچه موجود در این تأسیسات اضافه کنیم تا 12 میلیون متر مکعب نفوذ در داخل زمین داشته باشیم.

وی برای روشن شدن تأثیر این تغذیه مصنوعی عنوان کرد: از یک چاه آب شرب بسیار خوب با ظرفیت 30 لیتر بر ثانیه در کل سال می‌توان 500 هزار متر مکعب برداشت کرد، پس با این نفوذ تا حد زیادی از مشکلات منطقه حل می‌شود.
این مسئول تصریح می‌کند: 15 میلیارد تومان برای این تأسیسات هزینه شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید