• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62765
+
-

استقبال گرم از چشمه‌های آبگرم دهلران

چشمه‌های آبگرم دهلران یکی از جاذبه‌های طبیعی استان ایلام است

گردشگری
استقبال گرم از چشمه‌های آبگرم دهلران

چشمه‌های آبگرم دهلران از نادرترین پدیده‌های طبیعی کشور و حتی خاورمیانه و نقطه‌ تلاقی درمان و گردش است. به گزارش ایسنا، چشمه‌های طبیعی آبگرم یکی از زیباترین و در عین حال اعجاب برانگیزترین جلوه‌های طبیعی شهرستان مرزی دهلران است که مقصدی زیبا و سحرانگیز برای گردشگران و بیماران بومی و غیر بومی استان ایلام به شمار می‌رود.

این چشمه‌ها که از دو رشته‌ اصلی سرچشمه می‌گیرد پس از تلاقی با یکدیگر، ‌رودخانه‌ای از آب گرم به همراه مواد معدنی تشکیل می‌دهند. چشمه‌های آبگرم دهلران که منشأ اصلی جوشش آنها زیر زمین است،‌ از نادرترین جلوه‌های طبیعی استان و کشور هستند که آبگرم با خواص گوگردی را برای مداوای بیماری‌ها به گردشگران هدیه می‌کند. این چشمه‌ها با خواص درمانی و گوگردی در شمال و فاصله 3 کیلومتری شهر دهلران بر دامنه‌ سیاه‌کوه نزدیک به غار خفاش دیگر جاذبه‌ طبیعی عجیب و منحصربه‌فرد کشور و حتی خاورمیانه قرار دارند.


مقصد گردشگری

جوشش این چشمه‌ها از دل زمین با گرما و خواص طبیعی از زیبایی‌های خیره‌کننده و چشم‌نواز منطقه است که برای لحظاتی روح و روان آدمی را به اعماق زمین در جست‌وجو و کشف این زیبایی‌ها به مهمانی می‌برد. این پدیده نادر، خواص فراوان در آب درمانی، میکروب‌کشی،‌ مبارزه با بیماری‌های پوستی و اثر ضد قارچ دارد.

بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که چشمه‌های آبگرم دهلران از نوع فسیلی بوده، بر اثر جوشش و وجود منابع نفت و گاز در زیر زمین تشکیل شده‌اند. خواص طبیعی و گوگردی آبگرم چشمه‌ها سبب شده سالانه هزاران نفر از مناطق مختلف کشور برای آب‌تنی، چشمه‌های آبگرم دهلران را به عنوان مقصد گردشگری سلامت خود انتخاب کنند.


اهمیت درمانی چشمه‌های آبگرم

چشمه‌های آبگرم دهلران با دمای حدود 50 درجه‌ سانتی‌گراد، مکانی بهداشتی و دارای استخرهای لجن هستند که اهمیت درمانی فراوانی دارد. گردشگران، طبیعت‌دوستان و بیماران دارای مشکلات مفصلی، روماتیسم و افرادی با عوارض پوستی و جلدی همواره با آگاهی و اطلاع از خواص درمانی و دارویی مواد معدنی به‌ویژه گوگرد، چشمه‌های آبگرم دهلران را به عنوان پزشک طبیعت بهترین مکان برای درمان می‌بینند. در کنار این ویژگی‌ها، آنچه بر زیبایی این جاذبه‌های طبیعی می‌افزاید، این است که چشمه‌های آبگرم در طول روز به رنگ‌های مختلف تغییر کرده، پرتویی رنگین‌ کمانی را در خود منعکس می‌کند.


به اندازه نیم‌ساعت پیاده‌روی

محققان دانشگاه لافبراف انگلیس اعلام کرده‌اند که 70 دقیقه استراحت در آب 40 درجه با نیم ساعت پیاده‌روی برابر است. روش محققان گرمایش غیرفعال نام دارد که برای افرادی که قابلیت تحرک آنها پایین است، به کار برده می‌شود. در این روش که در سال 1999 به وسیله فیلیپ هوپر در کلورادوی آمریکا معرفی شد، میزان قند خون پایین می‌آید و به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

کاهش فشار خون یکی دیگر از مزایای این روش است و به جلوگیری از سکته و حملات قلبی کمک زیادی می‌کند. ممکن است این تحقیق این موضوع را به ذهن متبادر کند که سونا و جکوزی می‌تواند جایگزین فعالیت بدنی شود، اما این موضوع به هیچ وجه درست نیست. همچنان تمام متخصصان طب سنتی و مدرن معتقدند پیاده‌روی بهترین راهکار برای کاهش کلسترول و سلامت بدن است، اما استفاده از حمام آب‌گرم خصوصا از نوع طبیعی و معدنی آن در کنار پیاده‌روی می‌تواند مزایای فراوانی در سلامت و تناسب ‌اندام داشته باشد.


آماده پذیرایی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام درباره آخرین وضعیت چشمه‌های آبگرم دهلران و زیرساخت‌های آن اظهار کرد: پروژه سیستم روشنایی مسیر منطقه نمونه گردشگری چشمه‌های آبگرم دهلران با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی به طول ۲ کیلومتر در مسیر منتهی به چشمه‌های آبگرم در منطقه نمونه گردشگری دهلران اجرا شد.

«عبدالمالک شنبه‌زاده» با بیان این‌که در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته، مجتمع گردشگری آب‌درمانی در تمام ایام سال آمادگی خدمات‌دهی مناسب به گردشگران و مسافران را دارد، اظهار کرد: این مجتمع در حال ‌حاضر شرایط بسیار مناسبی دارد. فضای مناسب برای برپایی چادر، استخر آبگرم، فضای سبز، شهر بازی، سرویس بهداشتی و آبشار مصنوعی بسیار زیبا از جمله امکانات آن است.

وی گفت: این چشمه‌ها با دمای حدود ۵۰ درجه سانتیگراد دارای چشمه‌های بهداشتی آب گرم و استخرهای لجن درمانی هستند که از ارزش درمانی خاصی برخوردارند. آب این چشمه‌ها در طول روز با توجه به انعکاس نور خورشید به صورت هفت‌رنگ خود را نشان می‌دهد.به گفته مدیر کل میراث فرهنگی ایلام، چشمه‌های آبگرم دهلران در سال 1355 در ردیف آثار طبیعی ملی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به ثبت رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید