• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62680
+
-

جنگ قدرت اروپایی‌ها بر سر 5 پست اتحادیه

رهبران اتحادیه اروپا امروز در بروکسل جمع می‌شوند تا مدیران اجرایی این اتحادیه را انتخاب کنند

اروپا
جنگ قدرت اروپایی‌ها بر سر 5 پست اتحادیه

هفته‌ها لابی‌گری و چانه‌زنی رهبران اروپایی احتمالا امروز در بروکسل نتیجه خواهد داد و سران اتحادیه اروپا، ‌بر سر انتخاب رئیس جدید کمیسیون اروپا به توافق خواهند رسید. 

جنگ پنهان و آشکار قدرت‌های اروپایی از بعد از انتخابات پارلمانی در این قاره شروع شد و معادله بسیار پیچیده‌ای را پیش روی رهبران اتحادیه اروپا قرار داد که حل آن، به یک توافق پیچیده و چند وجهی نیازمند است. پارلمان اروپا، دوم جولای (11تیر) شروع به کار می‌کند و رهبران اتحادیه می‌خواهند تا آن روز تکلیف پست‌های کلیدی اتحادیه مشخص شود. اجلاس رهبران گروه 20در ژاپن که با حضور چند نفر از رهبران بانفوذ اروپایی ازجمله آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا برگزار شد، آخرین عرصه لابی‌گری سران اروپایی برای انتخاب جانشین ژان کلود یونکر بود. از میان 5شغل اروپایی که باید تعیین تکلیف شوند، ‌همه‌‌چیز به انتخابات رئیس کمیسیون اروپا ربط دارد؛ عقب‌نشینی هر کدام از قدرت‌های اروپایی، احتمالا به آنها این امتیاز را می‌دهد که در دیگر پست‌ها نظر خود را اعمال کنند. 4پست دیگری که باید تعیین تکلیف شوند ریاست شورای اروپا، ریاست بانک مرکزی اروپا، ریاست پارلمان اروپا و مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه هستند.

افزایش شانس هلندی کارکشته 
از مدت‌ها پیش، مانفرد وبر عضو آلمانی پارلمان اروپا، فرانس تیمرمانس وزیر امورخارجه سابق هلند و معاون یونکر، مارگارت وستاگر وزیر اقتصاد سابق دانمارک و رئیس شورای رقابت اتحادیه اروپا، میشل بارنیر مذاکره‌کننده اتحادیه برای برگزیت و کاریستالینا جیورجیووا مدیر اجرایی بانک جهانی به‌عنوان نامزدهای اصلی مطرح بوده‌اند. از میان این‌ها، وبر و تیمرمانس شانس بیشتری داشتند اما به‌نظر می‌رسد بعد از اجلاس گروه 20در ژاپن، تیمرمانس گزینه اول قدرت‌های اروپایی است. وبر، که نماینده بزرگ‌ترین حزب اروپا - حزب راست میانه مردم- است گزینه مورد نظر آلمان بود اما به‌خاطر کمبود تجربه اجرایی، با مخالفت مکرون و سانچز مواجه بود. حالا روزنامه دی‌ولت آلمان به نقل از منابع خود در اوزاکای ژاپن گزارش داده است که مرکل، از پشتیبانی از وبر صرف‌نظر کرده و از تیمرمانس حمایت می‌کند. فایننشال تایمز هم در گزارشی در این‌باره به نقل از مقامات اروپایی حاضر در اوزاکای ژاپن نوشته است که صرف‌نظر کردن آلمان از وبر، ثمره یک توافق بزرگ با فرانسه است. بر این اساس، فرانسوی‌ها در این توافق بزرگ، بانک مرکزی را از آن خود کرده‌اند و گزینه مورد نظرشان برای 8 سال بعدی رئیس این نهاد پرقدرت مالی خواهد شد. گزینه فرانسوی‌ها فرانسوا ولیروی ده‌گالا، رئیس فعلی بانک مرکزی فرانسه است. گفته می‌شود وبر هم در این توافق، به ریاست پارلمان خواهد رسید.
این توافق البته با خطر جدی کشورهای شرقی اتحادیه اروپا مواجه است و مخالفت هماهنگ کشورهای گروه ویزگراد (لهستان، اسلواکی، جمهوری چک و مجارستان) می‌تواند توافق حاصل شده در اوزاکای ژاپن را نقش بر آب کند. در مقابل آنها، بلوک آلمان، فرانسه و اسپانیا قرار دارد که به‌نظر می‌رسد به یک توافق بزرگ رسیده‌اند. به گزارش رویترز، پدرو سانچز که عملا نماینده سوسیالیست‌های اروپا به شمار می‌رود، در ژاپن خواستار تغییر سیاسی در ریاست کمیسیون اروپا شده است. به‌نظر می‌رسد انتخاب تیمرمانس که به چپ‌میانه اروپا تعلق دارد خواسته‌های سانچز و دیگر همفکران او را تامین خواهد کرد. او در ژاپن به همکارانش گفته است که تیمرمانس، از دیگر گزینه‌ها شانس بیشتری دارد.

خطر شرقی
تیمرمانس که وزیر امور خارجه سابق هلند است، به 6زبان صحبت می‌کند، به‌عنوان معاون یونکر با کارکرد کمیسیون اروپا آشناست و نظرات لیبرالش در اقتصاد با ایده‌های راست‌های میانه اروپایی همخوانی دارد. احتمالا با توجه به همین ویژگی‌ها بوده است که آلمان، خطر تقابل جدی با فرانسه و اسپانیا بر سر وبر را به جان نخریده و از او حمایت کرده است. رومانی و کشورهای بالتیک هم البته نظرات مخالفی نسبت به انتخاب تیمرمانس دارند. اما حمایت چند قدرت اروپایی به تنهایی تضمین‌کننده موفقیت او نخواهد بود؛ رئیس کمیسیون اروپا باید از سوی 21کشور تأیید شود و در مرحله بعد، از پارلمان 751نفری اروپا هم رأی اکثریت را به‌دست بیاورد.

پست 300هزار یورویی
کمیسیون اروپا، یکی از بانفوذترین نهادها در اتحادیه اروپاست. وظیفه این کمیسیون، نظارت بر بودجه کشورهای عضو و تهیه سیاست‌های جدید اتحادیه است. این کمیسیون، همچنین وظیفه دارد پیش‌نویس قوانین جدید اتحادیه اروپا را تهیه کند و بر اعمال و اجرای قوانین پیش‌تر تهیه شده نظارت کند. دیگر وظیفه این کمیسیون، ‌نمایندگی اتحادیه اروپا در مذاکرات بین‌المللی است. به همین‌خاطر است که رئیس این کمیسیون، ‌از اعتباری جهانی برخوردار خواهد بود. علاوه بر آن، این شغل، برای کسی که موفق به کسب آن شود، فواید مالی بسیار زیادی هم دارد؛ رئیس کمیسیون اروپا علاوه بر 300هزار یورو در سال بدون مالیات اروپایی، از بسته‌های انگیزشی و تفریحی زیادی هم برخوردار خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید