• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62635
+
-

موافقان و مخالفان زیست‌شبانه تهران در مجلس چه می‌گویند؟

صندلی داغ برای زیست‌شبانه

گفت‌و‌گو با نماینده‌های مجلس درباره طرح زیست‌شبانه در تهران

لیلا شریف

زیست‌شبانه موضوع داغ این روزهای شهر تهران است که حاشیه‌های بسیاری را برای شورای شهر و نیروی‌انتظامی به‌بار آورده است. از یک سو شورای شهر تمام‌قد در حمایت از طرح خود سخن می‌گوید و از سوی دیگر نیروی انتظامی این طرح را با موضوعات امنیتی گره می‌زند تا از این طریق مانع اجرای آن شود، در این میان نمایندگان مجلس هم هر یک به‌نحوی در زمین موافقان و مخالفان طرح بازی می‌کنند. برخی همچون محمد سالک، چهره نزدیک به جبهه پایداری در مجلس دهم، افتادن جوانان در دام‌ باندهای فساد را از عواقب این طرح معرفی می‌کنند؛ «این طرح از جنبه‌ای دیگر نیز قابل‌بررسی است؛ ممکن است در خانواده‌ای آشفتگی ایجاد شود و حالا پدر، مادر یا فرزندان به‌خاطر آن مسئله از خانه خارج شوند و در آن اوقات شب به خیابان‌ها و نقاط مختلف شهر بروند و خدای‌نکرده به دام باندهای فساد بیفتند.» و برخی هم زیست‌شبانه را فرصتی برای رونق گرفتن کسب‌و‌کار می‌دانند. برای درک بهتر نظر نمایندگان مجلس در رابطه با زیست‌شبانه به سراغ 3 نفر از اهالی خانه ملت رفتیم و از آنها دلیل موافقت یا مخالفتشان را جویا شدیم.


بادامچی: نباید تمام موضوعات را با نگاه امنیتی بررسی کرد


محمدرضا بادامچی- نماینده اصلاح‌طلب مجلس- جزو افرادی است که زیست‌شبانه را معجونی شفابخش برای جامعه امروز ما معرفی می‌کند و معتقد است که این اتفاق موجب افزایش تعامل و نشاط اجتماعی می‌شود. 
بادامچی از نگاه امنیتی در تمام مسائل کشور گله‌مند است و می‌گوید: «مسئولان مربوطه نباید همه اتفاقات کشور را از دید امنیتی نگاه کنند. چه اشکالی دارد که با تکیه بر زیست‌شبانه، برخی از افراد کالاهای تولیدی خودشان را به فروش برسانند. این اقدام به درآمدزایی خانواده‌ها کمک می‌کند. نباید از دید امنیتی به همه اقدامات شهری نگاه کرد و از این طریق زندگی شهروندان را محدود ساخت، چرا که این قبیل اقدامات محدود‌کننده فایده‌ای ندارد». از نظر این نماینده مجلس مسئولان فرهنگی باید بیشتر درباره این موضوع با پلیس و مقامات قضایی گفت‌وگو کنند و به مسئولان انتظامی اطمینان دهند که مسائل امنیتی نمی‌تواند زیست‌شبانه را به حاشیه ببرد.

حاجی‌دلیگانی: بر هم زدن حالت فطری انسان‌ها اقدام مطلوبی نیست


حسینعلی حاجی‌دلیگانی که در دسته نماینده‌های نزدیک به جبهه‌پایداری در مجلس دهم قرار می‌گیرد، دل خوشی از این طرح اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر ندارد. از نظر او زیست‌شبانه برای مناطقی از جنوب کشور که در روز امکان رفت‌وآمد ندارند، قابل درک است اما این نکته را نمی‌توان به تمام نقاط کشور بسط داد.
حاجی‌دلیگانی با صراحت گفت: «در مورد نقاطی مانند تهران و اصفهان که آب‌و‌هوای معتدل دارند، مخالف زیست‌شبانه هستم. خداوند شب را برای آرامش و روز را برای تلاش و فعالیت قرار داده است، بنابراین بر هم زدن این حالت فطری به‌طور عام اقدام مطلوبی نیست. در واقع تعمیم دادن این موضوع به تمام شهرها عواقب اجتماعی، روانی و فرهنگی به‌دنبال می‌آورد».


سلحشوری: مردم قبل از طرح شورای شهر، زیست‌شبانه داشتند


در کنار نظرات مخالف و موافق، پروانه سلحشوری- نماینده اصلاح‌طلب مجلس-  از منظر دیگری به این موضوع می‌نگرد و معتقد است که «مردم شهر تهران از مدت‌ها پیش، زیست‌شبانه را شروع کرده‌اند و بسیاری از گیم‌نت‌ها، رستوران‌ها و دستفروش‌ها در شب به فعالیتشان مشغول بودند اما زمانی‌که شورای شهر به این موضوع ورود کرد موجب ایجاد حساسیت و واکنش نیروی‌انتظامی شد. بسیاری از رستوران‌ها و آبمیوه‌فروشی‌ها ‌تا دیروقت باز هستند. به‌نظر من این طرح حساسیت‌ها را به این موضوع افزایش داد». 
زیست‌شبانه یک فرایند اجتماعی است که براساس نیاز مردم در سال‌های اخیر شکل گرفته و از نظر سلحشوری با حالت دستوری نمی‌توان جلوی آن را گرفت. سلحشوری با اشاره به شکل‌گرفتن زیست‌شبانه در سال‌های اخیر، گفت: «در جایی خواندم که مناطقی در سال اخیر زیست‌شبانه داشتند و نزدیک به 200نفر در ساعات شب به‌عنوان فروشنده غذا و وسایل منزل در گوشه خیابان فعالیت می‌کردند اما پس از طرح زیست‌شبانه‌ با فعالیت آنها مقابله شد. بنابراین هر چند در چند‌ماه اخیر این طرح رسانه‌ای شد اما مردم خودشان در سال‌های اخیر با توجه به نیازهایشان به زیست‌شبانه روی‌آورده‌بودند».
از نظر این نماینده مجلس تبدیل کردن زیست‌شبانه شهر به یک مطالبه و تلاش برای گرفتن یک حکم قانونی، به ضرر افراد شاغل در این فضا تبدیل شد؛ چرا که « جامعه دچار دوقطبی شده است و هر دو گروه گمان می‌کنند هر صحبت و خواسته‌ای که گروه مقابل طرح می‌کند باید با مخالفت پاسخ دهند.‌ زیست‌شبانه هم در همین چارچوب دچار مشکل شده است. به‌نظرم لاجرم شهر به سمت زیست‌شبانه می‌رود و با بگیر‌و‌ببند نمی‌توان جلوی خواست مردم را گرفت.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید