• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62591
+
-

مشارکت نخبگان محله‌ها برای اداره شهر

شورایاران طبق قانون می‌توانند درخصوص پروژه‌های محله نظر بدهند و شهرداری هم ملزم به دریافت نظرات آنان است

مشارکت نخبگان محله‌ها برای اداره شهر


مجید جباری/ خبرنگار
کمتر از یک‌ماه به برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها مانده است؛ انتخاباتی که سرنوشت «یاران شهر» را در 354محله پایتخت تعیین می‌کند. از میان شهروندانی که خود را نامزد شرکت در این انتخابات می‌کنند، درنهایت 3186نفر به این تشکیلات محلی و مردمی راه می‌یابند تا بتوانند مشکلات ریز و درشت محله‌های خود را برای رفع و رجوع، به شوراها منعکس کنند. مشکلی که در این میان به‌ویژه در دوره‌های قبل وجود داشته، تبلبغات ضعیف رسانه‌ها بوده است؛ موضوعی که محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران هم به آن اشاره می‌کند و معتقد است که نبود اطلاع‌رسانی مناسب از سوی رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما آمار مشارکت نخبگان، فرهیختگان و فعالان محله‌ها را در این تشکیلات مردمی و محلی کمرنگ کرده است.

ضرورت ورود نخبگان به شورایاری‌ها
آنطور که آرش حسینی میلانی، نایب‌رئیس ستاد شورایاری‌ها می‌گوید، شورایاران دیده‌بان احقاق حق محلات هستند. بنابراین مشارکت شورایاران و شهرداری در تصمیم‌گیری برای اجرای پروژه‌ها در محلات ضرورت دارد.

او ادامه می‌دهد: «تعامل بهتر شورایاری‌ها با سایر انجمن‌های مدنی یکی از مواردی است که باید به آن توجه شود. با توجه به شرایط کلانشهرها ممکن است توجه شهروندان به محله‌هایشان کاهش پیدا کند و با توجه به حجم بالای مشکلات و عملکرد جزیره‌ای با بروز برخی از آسیب‌های اجتماعی در محلات مواجه می‌شویم. اگر مردم هوشیار باشند به‌موقع می‌توانند نسبت به جلوگیری از بروز مشکلات اقدام کنند و از طریق ارتباط با سایر نهادها ازجمله پلیس، شورای شهر و... تذکرات لازم را ارائه دهند. واقعیت این است که اعضای شورای شهر با توجه به تعداد محدود نمی‌توانند دیده‌بان کلی باشند و در بزرگ‌ترین شهرهای دنیا ازجمله پاریس و نیویورک این سیستم محله‌ای وجود دارد.»

حسینی میلانی با بیان اینکه ثبت‌نام انتخابات تا 10تیر‌ماه ادامه دارد، ادامه می‌دهد: البته اگر درخواست‌های مردمی وجود داشته باشد، امکان تمدید زمان ثبت‌نام خواهد بود. ضمن اینکه اعضای شورایاری‌ها در دوره جدید از 7نفر به 9نفر افزایش یافته که این امر امکان انتخاب افراد را افزایش می‌دهد تا گروه‌ها و اقشار مختلف فرصت بیشتری برای حضور در این نهاد مهم محلی داشته باشند.

نایب‌رئیس ستاد شورایاری‌ها با اشاره به تغییر برخی از وظایف شورایاران می‌گوید: برخی از وظایف شورایاران با توجه به شرایط روز تعیین شده بود اما هم‌اکنون در جامعه توجیه‌پذیر نیست. البته برخی وظایف جدید هم به موارد پیشین اضافه شده است؛ برای مثال شهروندان در محله‌های خود با پروژه‌هایی مواجه می‌شوند که به ضرر محله آنهاست و دارایی سبز محله را تبدیل به برج تجاری یا اداری می‌کنند و به‌دنبال آن وضعیت ترافیکی و آسایش مردم محله مختل می‌شود. نهاد شورایاری اگر به‌موقع از این نوع موضوعات مطلع شود و نماینده‌ای برای مطالبات مردم باشد، می‌تواند به مشکلات محله‌ای ورود کند و مانعی برای وقوع این اتفاقات باشد. به همین دلیل در یکی از بند‌های اضافه‌شده در آیین‌نامه انتخابات شورایاری‌ها، شورایاران می‌توانند در رابطه با طرح‌ها و پروژه‌های محله نظر دهند و شهرداری ملزم به دریافت این نظرات است.»

امسال با توجه به برنامه‌ریزی گسترده شوراها و سایر نهادها و ارگان‌های مسئول در این زمینه می‌توان نسبت به مشارکت شهروندان و نخبگان در این روند مردم‌سالار بیشتر امیدوار بود. هرچند با توجه به گذشت 6روز از آغاز ثبت‌نام، تاکنون حدود 4500نفر برای انتخابات شورایاری‌های محله‌ها ثبت نام کرده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد در مهلت دوروزه باقیمانده نفرات بیشتری خود را در معرض آرای هم‌محله‌ای‌های خود قرار دهند. به هر ترتیب، انتظار می‌رود شورایاران به‌عنوان یاران شهر بیش از دوره‌های قبل سهم شهروندی خود را برای عمران و آبادانی محله‌هایشان ایفا کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید