• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62489
+
-

سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد تومانی در گردشگری گلستان‌

مدیرکل میراث فرهنگی : طی 2 سال اخیر 120 واحد بوم‌گردی در استان ایجاد شد / گردشگران در گلستان، دسترسی مناسبی به دریا ندارند

گردشگری
سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد تومانی در گردشگری گلستان‌

سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در بخش گردشگری، افتتاح ۱۲۰ واحد بوم‌گردی و نبود پایانه تخصصی صادرات صنایع‌دستی از مهم‌ترین موضوعاتی است که مدیر کل میراث فرهنگی گلستان به آنها اشاره کرد.

به گزارش تسنیم «ابراهیم کریمی» آخرین وضعیت صنایع‌دستی و ایجاد بازارچه‌های مختلف، طرح‌های گردشگری و افزایش تعداد واحدهای بوم‌گردی استان را تشریح کرد.

 وی افزود: اگرچه شاهد تحول در بخش گردشگری استان هستیم ولی شرایط موجود برای ما ایده‌آل نیست و باید تلاش ‌کنیم تا زیرساخت‌های بیشتری در مکان‌های گردشگری فراهم شود.


اجرای 800 میلیارد تومان پروژه گردشگری 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اظهار کرد: 800 میلیارد تومان پروژه در بخش گردشگری استان در حال اجراست.

وی گفت: با ساخت و تکمیل این پروژه‌ها دیگر مشکلی در بخش زیرساخت‌های اقامتی نخواهیم داشت.

این مسئول با بیان این‌که گردشگرانی که به گلستان سفر می‌کنند دسترسی مناسبی به دریا ندارند، افزود: یکی از خلأهای اصلی استان در زمینه جذب گردشگر، وضعیت نامناسب دسترسی به دریا و سرمایه‌گذاری نکردن روی سواحل است. این امکان در استان‌های گیلان و مازندران برای مسافران و گردشگران فراهم شده، اما در گلستان ما حتی یک جای مناسب برای شنا نداریم.

کریمی گفت: واگذاری اراضی ساحلی در سال‌های قبل منجر به سرمایه‌گذاری نشد و هنوز هم موانع و مشکلات زیادی در این بخش وجود دارد. نمونه آن جزیره آشوراده است که بابت اجرای طرح طبیعت‌گردی در آن همچنان موانعی وجود دارد.


ضرورت ایجاد شناگاه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بیان کرد: تا زمانی که این مشکلات برطرف نشود نمی‌توان انتظار داشت گلستان مانند دیگر استان‌های شمالی بتواند در جذب مسافر و گردشگر عمل کند. هرچند با کارهایی که از سوی بخش‌ خصوصی و دولت انجام شد، شرایط نسبت به قبل بهبود یافته است.

کریمی درباره توقف احداث سایت پشتیبان جزیره آشوراده در ساحل بندرترکمن از سوی محیط‌زیست، بیان کرد: در این طرح قرار بود راه دسترسی از بندرترکمن به دریا ایجاد شود اما به علت این‌که محیط‌زیست بهشهر اعلام کرد می‌تواند برای میانکاله آسیب‌زا باشد، طرح متوقف شد؛ این در حالی است که احداث این سایت و جاده هیچ آسیبی به منطقه نخواهد زد.


بهره‌برداری از 120 واحد بوم‌گردی تا پایان امسال

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان به افزایش تعداد واحدهای بوم‌گردی اشاره کرد و گفت: در 2 سال اخیر 120 واحد بوم‌گردی در استان ایجاد شد و تا پایان سال نیز 120 واحد دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهارکرد: ایجاد واحدهای بوم‌گردی سبب اشتغال روستاییان و مهاجرت معکوس آنان شده است. روستاهایی که درآمد و اقتصاد آنها محدود و فقط از راه کشاورزی بود توانستند با جذب گردشگر، تهیه و تولید صنایع دستی، غذاهای محلی و فروش آنها به گردشگران درآمد بالایی کسب کنند.

کریمی ادامه داد: ایجاد مجتمع‌ها و واحدهای اقامتی در شهرستان‌های مختلف متناسب با ظرفیتی که برای جذب گردشگر وجود دارد در حال انجام است و تا 5 سال آینده مشکلی برای حضور و اقامت گردشگران در استان نخواهیم داشت.

وی با اشاره به علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران برای حضور در استان گفت: گلستان نسبت به دیگر استان‌های مقصد گردشگری، بکر و دست نخورده‌تر باقی مانده است، برای همین بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به اجرای پروژه در این استان هستند. 

در بخش گردشگری و اجرای پروژه‌ها نیازی به سرمایه خارجی نداریم ضمن این‌که کمبود اعتبار تسهیلاتی هم وجود ندارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بیان کرد: 10 هتل چهار و پنج ستاره در استان در حال ساخت است که تا پایان امسال حداقل 4 هتل به بهره‌برداری می‌رسد.


صادرات 3 میلیون دلاری صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان به دغدغه‌های هنرمندان صنایع‌دستی نیز اشاره کرد و گفت: فروش محصول مهم‌ترین حلقه مفقوده در حوزه صنایع‌دستی استان بود که در سال‌های اخیر تلاش کردیم تا با ایجاد بازارچه‌های موقت و دائمی و برپایی نمایشگاه‌ها، این خلأ را تاحدودی برطرف کنیم.

 وی با اشاره به ساخت 6 بازارچه دائمی صنایع‌دستی در استان بیان کرد: کار ساخت این بازارچه در شهرستان‌های کردکوی، آق‌قلا، مینودشت و مراوه‌تپه آغاز شده است.

 در علی‌آباد کتول نیز ساخت بازارچه دائمی صنایع‌دستی در مراحل پایانی قرار دارد و در گالیکش نیز ساخت این بازارچه به زودی آغاز می‌شود. کریمی ادامه داد: هیچ محدودیتی برای راه‌اندازی این بازارچه‌ها نداریم و هر شهرستانی که زمین مناسب در اختیار داشته باشد می‌تواند برای ساخت آن اقدام کند.

 از سوی دیگر تاکنون 11 مرکز تخصصی صنایع‌دستی نیز در استان ایجاد شده است.


ثبت 5 اثر فرهنگی در فهرست آثار ملی 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان به ثبت 5 اثر فرهنگی استان در فهرست آثار ملی اشاره کرد و گفت: تا سال 94 تعداد آثار ثبت ملی شده در استان 624 اثر بود. 

تلاش کردیم در کنار ثبت آثار تاریخی، میراث ملموس و ناملموس طبیعی را هم برای برندسازی ثبت ملی کنیم تا هنرمندان و مردم از آثار آن برخوردار شوند.

«ابراهیم کریمی» با بیان این‌که تاکنون حدود 900 اثر تاریخی، طبیعی و فرهنگی استان به ثبت ملی رسیده است، افزود: در این باره رقابتی بین شهرستان‌ها ایجاد شده است و هرکدام به دنبال شناسایی، معرفی و ثبت ملی آثار موجود در منطقه خود هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید