• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62480
+
-

ثبت ملی ۱۲ اثر میراث معنوی گیلان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: ۱۲ اثر میراث معنوی استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش ایرنا «شهرود امیر انتخابی» در این باره اظهار کرد: پرونده‌های الکاوه بازی، بازی مرغانه جنگ، آیین کترا گیشه، مهارت جوراب‌بافی گیلان، مهارت پخت تیان حلوا خشکبیجار، خورش ترش واش، سیاه‌پلو لنگرود، بادمجان شکم‌پر، پنیر برشته، کال کباب، باقلاوابیج، مهارت نوغانداری و ابریشم‌کشی سنتی پرونده‌هایی هستند که به ثبت رسیده‌اند. 

وی ادامه داد: ضرورت دارد پس از ثبت یک اثر ناملموس در فهرست میراث ملی کشور، همه ساله نسبت به برگزاری جشنواره‌های استانی و محلی در پیوند با احیا و زنده نگهداشتن آیین، سنت یا شیوه سنتی آماده‌سازی یک نوع خوراک در گستره محلی، روستا، شهر یا شهرستان اقدام شود.

امیر انتخابی ضمن لزوم توجه به تشکل‌های مردم‌نهاد افزود: تشکل‌های مردم‌نهاد نیز باید با فعالیت در این حوزه‌ها، نسبت به معرفی و شناسایی این دسته از آثار و مواریث ارزشمند معنوی که یادگار همت گذشتگان هستند، تلاش کنند.


یک پناهگاه دستکند در سیاهکل کشف شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان همچنین از کشف یک پناهگاه با معماری دستکند در سیاهکل خبر داد.

امیر انتخابی در این باره گفت: با توجه درخواست اهالی یکی از روستاهای ییلاقی شهرستان سیاهکل مبنی بر احتمال وجود یک پناهگاه یا غار در بافت تاریخی روستا و پیگیری موضوع ازسوی استانداری گیلان، بازدیدهای اولیه از محل مورد نظر انجام شد.

 با توجه به شواهد موجود، مقرر شد در راستای صدور مجوزهای لازم از پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی برای گمانه‌زنی و بازگشایی فضای مورد نظر اقدام شود. 

وی ادامه داد: پس از صدور مجوزهای لازم، تیمی از کارشناسان معاونت میراث فرهنگی به محل مورد نظر اعزام شد و پس از کاوش یک گمانه و بازگشایی دهانه موجود، بقایای معماری یک پناهگاه دستکند ارزشمند آشکار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان افزود: این پناهگاه دستکند که در دل یک تپه طبیعی و در ملک شخصی یکی از اهالی روستا قرار دارد، دارای مساحت تقریبی 390 متر‌مربع و طول تقریبی 98 متر است و ارتفاع آن در بخش‌های مختلف، متنوع بوده و از حدود یک متر در محدوده ورودی تا حدود 4 متر در بخش‌های میانی متغیر است.

وی بیان کرد: در این پناهگاه از هیچ‌گونه مصالحی برای ساخت استفاده نشده است.

امیرانتخابی گفت: این دومین معماری دستکند است که از سال گذشته تاکنون در مناطق ییلاقی سیاهکل کشف شده است. 
این مسئول درخصوص قدمت این پناهگاه بیان کرد: شواهدی از دوره ایلخانی و تیموری داخل پناهگاه کشف شد، اما تعیین قدمت دقیق‌تر، نیازمند اجرای کاوش‌های باستان‌شناسی در این محدوده است. 

وی گفت: با توجه به اهمیت و ارزش اثر فوق مقرر شده ابتدا نسبت به تهیه اضطراری پرونده و ثبت اثر در فهرست آثار ملی کشور اقدام و به موازات آن، پیگیری اخذ اعتبار و مجوز‌های لازم برای آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید