• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62485
+
-

۷۰ روستای گیلان دچار تنش آبی است

میز خبر
۷۰ روستای گیلان دچار تنش آبی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان از تنش آبی در تعدادی از روستاهای استان خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود ۷۰ روستا دچار تنش آبی است و جیره‌بندی آب در آنها در ساعت‌های اوج مصرف انجام می‌شود.

«محبعلی رنج‌ور» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: امسال با وجود بارش‌های مناسب در حوضه‌های آبریز گیلان ولی به دلیل نباریدن برف در بالادست، این بارندگی‌ها تاثیر زیادی در افزایش منابع آب شرب نداشته‌اند.

وی با یادآوری این‌که بیشتر بارش‌ها به صورت مقطعی و سیلاب بوده، گفت: در حال حاضر گرما و حضور گردشگران موجب افزایش مصرف شده ولی در تولید آب شرب مشکلی نداریم.

به گفته رنج ور به ازای هر فرد، میانگین سرانه مصرف آب شرب ۱۵۰ لیتر در شبانه‌روز است. 

این مسئول مهم‌ترین مشکل و علت بروز تنش در روستاها را استفاده غیر متعارف از آب شرب دانست و تصریح کرد: در شبکه انتقال آب برای تامین آب کشاورزی در برخی مناطق چالش‌هایی وجود دارد؛ برای انتقال آب در برخی مناطق، لوله‌های شبکه آب از اراضی کشاورزی عبور کرده و به دلیل گستردگی شبکه و پراکندگی آن و کمبود نیروی انسانی کنترل آن مشکل است.

رنج‌ور ادامه داد: روستاییان باید متوجه باشند که مصرف آب شرب برای کشاورزی، موجب نامتناسب شدن تولید با مصرف و در نهایت افت فشار آب و تنش آبی برای ساکنان می‌شود.

وی با بیان این‌که قطعی آب شرب در هیچ‌کدام از روستای تحت پوشش آبفار استان نداریم، گفت: در راستای رفع این مشکل، با استفاده از تانکر به این مناطق آب‌رسانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان بیان کرد: با وجود مشکلاتی که برای کنترل شبکه وجود دارد، نظارت‌ها به طور مستمر در حال انجام است و انشعابات غیرمجاز قطع و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید