خبر: وحید منایی، معاون نظارت بر کالاهای سرمایهای و خدمات سازمان حمایت با بیان اینکه در شرایط فعلی قیمت فروش فوری خودروسازان برمبنای قیمت حاشیه بازار بهمنماه سال ۹۷ و نه بهصورت روزانه تعیین میشود، گفت: سازمان حمایت، قیمت هر محصول را برای تأیید و تصویب به کمیته خودرو ارسال میکند.
نقد: رویکرد مسئولان سازمان حمایت به تعیین قیمتهای فروش فوری و خودروهای ثبتنامی مشتریان از سال گذشته به کلاف سردرگمی تبدیل شده است که نهتنها هیچ مبنای علمی ندارد بلکه تناقضگویی دستاندرکاران قیمتگذاری خودرو به سردرگمی مردم و حتی کارشناسان دامن زده است. در شرایطی که از ابتدای امسال ایرانخودرو و سایپا قیمت فروش فوری- نقدی و تحویل خودروهای ثبتنامی قبلی مشتریان برای معدود محصولات عرضه شده خود را به قیمت حاشیه بازار نزدیک کردهاند، تأکید مسئولان سازمان حمایت بر مبنا قرار گرفتن قیمتهای بهمنماه 97در این نرخ گذاریها بیشتر شبیه فکاهی و ناشی از آن است که یا این سازمان مبنای درستی برای استخراج روزانه قیمتهای حاشیه بازار بهعنوان مبنای تعیین قیمت فروش فوری- نقدی و تحویل خودروهای ثبت نامی قبلی مشتریان ندارد و یا اینکه خودروسازان فارغ از این قیمتگذاری قیمت فروش محصولات خود را افزایش دادهاند. تنها بررسی قیمت کارخانه، حاشیه بازار و فروش فوری پژو 206تیپ 2ایرانخودرو از بهمن سال گذشته تا خردادماه امسال گواهی بر ادعای سردرگمی این سازمان است چراکه قیمت حاشیه بازار این خودرو 10بهمن سال گذشته 62میلیون و 500هزار و قیمت فروش فوری نقدی آن در همین تاریخ 47میلیون و 174هزار تومان بوده است. اما قیمت این خودرو در چارچوب طرح فروش فوری- نقدی یا تحویل خوروهای ثبتنامهای قبلی مشتریان در خردادماه 98به 67میلیون و 283هزار و400تومان افزایش یافته است. با این قیمتها مشخص نیست تأکید سازمان حمایت بر مبنا قرار گرفتن قیمتهای بهمن 97در فروش محصولات خودروسازان با نظارت کمیته خودرو چه مبنا و مفهومی داشته و تا چه حد توسط خودروسازان اجرا میشود. بهتر نیست سازمان حمایت به جای قیمتگذاری خودرو رسالت اصلی حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان را دنبال کند.
رمل و اسطرلاب تعیین قیمت خودرو
در همینه زمینه :