• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62333
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ZLWQ
+
-

مخالفت با ایده نوگرای بازار آب

خبر: درحالی‌که قاسم تقی‌زاده‌خامسی، معاون وزیر نیرو قبلا اعلام کرده بود: درصورت ترویج بازار آب می‌توان به آب جدید دست یافت و راه‌اندازی بازار آب به‌مراتب مقرون به صرفه‌تر از اجرای طرح‌های انتقال آب است، دیروز علی مراد اکبری، معاون وزیر جهاد کشاورزی بدون بیان هیچ مدرک مستدلی در واکنش به پیشنهاد تاسیس بازار آب و بانک آب از سوی وزارت نیرو گفت: اگر قرار باشد خرید و فروش آب کشاورزی انجام شود تغییر کاربری در اراضی کشاورزی صورت می‌گیرد که براساس قانون این تغییر کاربری ممنوع است.

  نقد: همه طرح‌های پیش رو در ابتدا مورد مخالفت محافظه‌کاران و بعضا گروه‌های ذی‌نفع قرار می‌گیرد. طرح تشکیل بازار آب هم از همین دست طرح‌هاست که قادر است الگوی مصرف آب را در ایران تغییر دهد. اگرچه دیروز معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد تشکیل بازار آب به تغییر کاربری در اراضی کشاورزی منجر می‌شود اما هیچ دلیل مستدلی برای چنین ادعایی ارائه نکرد. سوابق علمی و تجربی نشان می‌دهد اتفاقا بازار‌ها نقش اساسی در شفافیت، به تعادل رسیدن قیمت‌ها و اصلاح الگوی مصرف دارند. همین حالا که این متن نوشته می‌شود سالانه میلیارد‌ها متر مکعب آب به‌دلیل ایراد در الگوی مصرف در حال هدر رفتن است. 
یکی از اصلی‌ترین دلایل هدررفت آب در ایران بحث قیمت و موضوع ارزان بودن است که موجب شده مصرف‌کننده‌ها بدون توجه به قیمت این عنصر حیاتی، فضای اقتصادی و امنیتی کشور مرتبط با منابع آبی را با مخاطره مواجه کنند. درصورتی که می‌توان با قطعیت زیادی گفت که با تشکیل بازار آب، الگوی مصرف تا حدود بسیار زیادی اصلاح خواهد شد و از هدررفت آب در کشور خشک ایران جلوگیری خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید