• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62309
+
-

قصه سند وانهاده

اجرای نمایشی که بعد از 2‌ماه تمرین منتفی شد

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه‌نگار


نسخه اولیه 44صفحه‌ای سند راهبردی مجموعه تئاترشهر توسط مدیر این مجموعه تهیه، تدوین و رونمایی شد. سندی که نخستین نتیجه آن منتفی شدن اجرای نمایش «وانهاده» امین بهروزی است. نمایشی که 4‌ماه پیش طرح اولیه آن تأیید شد و 2‌ماه در تئاترشهر تمرین داشت، اما ناگهان قبل از آغاز اجرای عمومی، به‌دلیل نداشتن کیفیت مطلوب، از رفتن روی صحنه بازماند.
سعید اسدی، مدیر تئاتر شهر درباره این موضوع به همشهری توضیح می‌دهد: «تاکنون این فرایند وجود نداشت و ما از سال جدید بخش تولید را داریم که با گروه همراهی می‌کند و در جریان پروسه تولید و اجرای نمایش است و در نهایت با ارزیابی‌ای که در طول شکل‌گیری کار داشته، تصمیم گرفته می‌شود که نمایش در تئاتر شهر اجرا شود یا خیر. به این گروه نیز از پیش  در مورد فرایند کار اطلاع‌رسانی شده بود و گروه نمایش «وانهاده» در طول تولید و تمرین تغییرات زیادی داشتند و در نهایت در تعاملی که داشتیم تصمیم بر این شد که نمایش اجرا نشود چرا که کیفیت مطلوب را نداشت.»
اسدی با تأکید بر این نکته که براساس سند راهبردی عمل خواهیم کرد، در پاسخ به این سوال که حال که این اتفاق باعث شده 2‌ماه وقت گروه گرفته و در نهایت پلاتوی تمرین اشغال شود، بهتر نیست تدبیری اندیشیده شود که این زمان هدر نرود؟ یادآور می‌شود: « در گذشته متن یا طرح اولیه بررسی می‌شد و در نهایت مورد تأیید مرکز هنرهای نمایشی قرار می‌گرفت و اجرای خود را آغاز می‌کرد، ولی حالا ما سعی کرده‌ایم در این سند راهبردی، کیفیت را لحاظ کنیم. در این فرایند ارزیابی نهایی و نگاه کیفی را داریم که این ارزیابی توسط شورایی که شامل افراد تئاتر شهر و مشاوران است، صورت می‌گیرد و قبول ندارم این زمان از دست رفته است.» او توضیح می‌دهد: «سعی می‌کنیم کیفیت را در تئاتر شهر مورد توجه قرار دهیم و وقتی گروه درخواست اجرا در مجموعه را دارد، فرایند کار توضیح داده می‌شود و براساس تعامل و تفاهم، کار را پیش می‌بریم.» حالا نخستین بازخورد سند شورای راهبردی دیده می‌شود. اجرای نمایش منتفی شده و کارگردان هم گویا تمایلی به پاسخ دادن ندارد! اما این موضوع وجود دارد که سند شورای راهبردی در تئاتر شهر تا چه اندازه می‌تواند کیفیت نمایش‌ها را در سالن‌های نمایشی مجموعه تئاتر شهر که نقدهای زیادی به آن وارد است، بالا ببرد. کیفیتی که بعد از چند‌ماه وقت گذاشتن برای تمرین، با صرف زمان و هزینه مشخص به گروه‌ها ابلاغ می‌شود. سؤالات زیادی درباره این سند وجود دارد؛ ازجمله اینکه: براساس این سند، آیا گروه‌های حرفه‌ای نیز مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت؟ آیا همه متقاضیان حاضر به پذیرش این نوع ارزیابی هستند؟ در نهایت اینکه قرار است تئاترشهر میزبان چه گروه‌هایی باشد؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :