• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62231
+
-

استقبال سردکشاورزان بیجاری از بذر دولتی ‌


رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بیجار گفت: با توجه به اعلام دیرهنگام قیمت بذر، کشاورزان از تهیه بذر دولتی استقبال نمی‌کنند. به گزارش ایرنا «پیمان قمری» اظهار کرد: کشاورزان برای کشت سال آینده خود ترجیح می‌دهند از گندم برداشت شده اراضی خود استفاده کنند و به علت اعلام دیرهنگام قیمت بذر دولتی اصلاح شده، تمایلی برای خرید این نوع بذر ندارند. 

وی افزود: در سال زراعی ۹۷ حدود ۲۳ هزار تن گندم جهت استفاده بذر نگهداری شد که از این میزان تنها یک تا ۲ هزار تن توسط کشاورزان خریداری و مورد استفاده قرار گرفت. رئیس جهاد کشاورزی بیجار با اشاره به این‌که پارسال ۲۴۰ هزار تن گندم از کشاورزان بیجاری توسط دولت خریداری شده است، گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها در اردیبهشت و سرمازدگی در برخی از نقاط مرتفع در اول بهار امسال، انتظار می‌رود امسال خرید تضمینی گندم به زیر ۲۵۰ هزار تن کاهش یابد. وی یادآور شد: طبق پایش منطقه پیش‌بینی می‌شود امسال، 5 هزار و ۷۰۰ تن نخود، ۱۲ هزار و ۲۰۰ تن انگور، 4 هزار و ۵۰۰ تن محصولات باغی، ۱۷ هزار تن نیز علوفه، عدس، لوبیا و سایر محصولات در این شهرستان تولید شود.

 قمری با اشاره به ظرفیت‌های مناسب کشاورزی و دامداری شهرستان تاکید کرد: در حال حاضر 3 واحد پرورش شترمرغ با ظرفیت ۹۹ قطعه و تولید ۶ هزار و ۹۳۰ عدد تخم شترمرغ و 7تن گوشت از بازار اقتصادی مناسبی برخوردار است. وی تشریح کرد: در سال زراعی ۹۸ - ۹۷ بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت رفته است و حدود ۶۰۰ دستگاه کمباین وظیفه برداشت گندم بیجار را برعهده دارند که از این تعداد حدود ۳۰۰ دستگاه بومی شهرستان و استان است.

 رئیس جهاد کشاورزی بیجار گفت: یکی از پروژه‌های مهم این شهرستان سرمایه‌گذاری گلخانه مجتمع قباسرخ بوده که با اعتبارات داخلی جهاد کشاورزی احداث شده و اکنون آماده بهره‌برداری است.  وی افزود: ۲ طرح صنعتی شهرستان که به علت برخی از مشکلات تعطیل شده‌اند، پروژه دامداری روستای مُقلی و کشتارگاه صنعتی طیورماهان، آماده واگذاری به بخش خصوصی به وسیله مزایده است.  این مسئول با اشاره به مدیریت مناسب مبارزه با آفت حشره سن در اراضی کشاورزی بیجار گفت: بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تاکنون سم‌پاشی علیه این حشره انجام شده است و سم‌پاشی ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار دیگر هم در دستور کار قرار دارد.  در بیجار بیش از ۱۳۰ مرکز تهیه و عرضه مواد خام دامی فعالیت دارند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید