• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62066
+
-

افزایش 5/13 درصدی آمار زندانیان در خوزستان

رئیس کل دادگستری خوزستان: بالاترین آمار جرم در این استان، سرقت و مواد مخدر است

رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به وجود 11 هزار زندانی ثابت در زندان‌های این استان گفت: در 3 ماه نخست امسال 7010 نفر وارد زندان‌های خوزستان شدند که این آمار نسبت به زمان مشابه در سال گذشته حدود 5/13 درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا «فرهاد افشارنیا» در نشست خبری اظهار کرد: ظرفیت زندان‌های خوزستان حدود 5 هزار نفر است، یعنی الان 2 برابر ظرفیت، زندانی در زندان‌های استان وجود دارند. وی درباره اتهامات زندانیان استان گفت: سرقت بالاترین آمار جرم را در خوزستان دارد و 5/39 درصد از زندانیان را متهمان سرقت تشکیل می‌دهند. پس از آن، متهمان مواد مخدر با ۲۰ درصد بیشترین آمار جمعیت زندانیان را دارند.

افشارنیا افزود: درمجموع 4225 نفر به اتهام سرقت در زندان‌های خوزستان به سر می‌برند که 18 نفر از این تعداد زن و بقیه مرد هستند. رئیس کل دادگستری خوزستان در خصوص علل ارتکاب جرم در خوزستان نیز گفت: وضعیت معیشت مردم می‌تواند یکی از دلایل اصلی افزایش جرائم باشد.

وی با اشاره به این‌که زندانیان زیر 18 سال خوزستان 48 نفر هستند، اضافه کرد: طیف سنی زندانیان متهم به سرقت در استان از 18 سال تا بالای 50 سال است. افشارنیا ادامه داد: همچنین، بیشتر متهمان سرقت را 26 تا 35 ساله‌ها با 2089 نفر تشکیل داده‌اند، یعنی افرادی که در سن اشتغال بوده و به پول و مسکن نیاز دارند. همچنین، 927 نفر از متهمان سرقت 36 تا 45 ساله هستند. این مقام مسئول همچنین به کمبود قاضی در استان نیز اشاره و بیان کرد: طبق چارت سازمانی باید 1034 قاضی داشته باشیم که تنها 578 قاضی در اختیار داریم.


آخرین پیگیری‌های حادثه تروریستی 31 شهریور

رئیس کل دادگستری خوزستان در بخش دیگری از صحبتش به آخرین پیگیری‌ها در خصوص حادثه تروریستی 31 شهریورماه سال 97 در اهواز اشاره کرد و گفت: 5 نفر از عواملی که مستقیما با این حادثه ارتباط داشتند، در همان حادثه به هلاکت رسیدند و پرونده در این بخش بسته شده است.

افشارنیا افزود: بخش دیگر آن مربوط به قصور مامورانی است که حفاظت محل و جایگاه را به عهده داشتند که به لحاظ نظامی بودن آنها، این بخش در سازمان قضایی تهران در حال رسیدگی است. وی اظهار کرد: در این خصوص تنها می‌دانیم که برخی از افسران و درجه‌داران به دلیل قصور در تامین امنیت یا قصور در انجام وظیفه‌ تحت تعقیب قرار دارند و پرونده‌ها در حال رسیدگی یا رو به اتمام است.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: پرونده‌های بخشی از متهمان که در زمینه حادثه 31 شهریور دستگیر شده‌اند، در حال رسیدگی است و احتمالا مشمول اتهام بغی خواهند شد. قصد این افراد براندازی نظام بوده که مطابق ضوابط شرعی و قانونی، مجازات آنها اعدام است.

افشارنیا افزود: تعداد دیگری که اتهامات ضعیف‌تری دارند یا دخالت و مشارکت کمتری در حادثه داشته‌اند، با اتهامات دیگری مواجهند و پرونده آنها نیز در حال رسیدگی است. از دادستان می‌خواهیم رسیدگی به این پرونده‌ها سرعت داده شود و آنها به سرانجام برسند.

این خبر را به اشتراک بگذارید