• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62039
+
-

رنگ آبادانی بر سیمای روستاهای ساحلی بردخون

بهسازی و زیرسازی معابر روستایی و ورودی روستاهای ساحلی این شهرستان انجام شده است

عمران
رنگ آبادانی بر سیمای روستاهای ساحلی بردخون

با حمایت دولت و همراهی مردم و دلسوزان، 13 روستای ساحلی بخش بردخون که فاقد دهیاری هستند، در مسیر توسعه قرار گرفته‌اند.
به گزارش فارس، این بخش از یک طرف به  دریا، از طرف دیگر به روستاهای بخش کاکی شهرستان دیر، از یک طرف به اتوبان بوشهر کنگان و از طرف دیگر با روستاهای بخش مرکزی شهرستان دیّر همجوار است.

گذشته این منطقه نشان‌دهنده سابقه تاریخی و فرهنگی بردخون و مردان و زنان فرهیخته و ظهور استعدادهای ناب از این دیار و افتخارآفرینی در عرصه‌های کشوری و جهانی است. بردخون در فرهنگ و ادبیات، هنرهای مختلف، رشادت و ایثار و شهادت، حوزه‌های علوم دینی، دریانوردی و تجارت، کشاورزی و صیادی، ورزش، علوم کلاسیک و در بیشتر عرصه‌ها صاحب نام و افتخار بوده است و امروز نیز به دلیل وجود ذخایر نفت و گاز، محیط ‌زیستی با گونه‌های جانوری و گیاهی کمیاب، جزایر و دریا، کشاورزی و معادن از اهمیت و جایگاه خاصی در کشور برخوردار است.

این منطقه دارای روستاها و آبادی‌های زیادی بوده است، اما به مرور زمان و به دلیل برخی مشکلات و کمبودها، تعدادی از مردم روستاهای بخش مهاجرت کرده‌اند و اکنون این روستاها خالی از سکنه شده است و به جز آثاری از گذشته، اثری از زندگی در این آبادی‌ها دیده نمی‌شود.

روستاهای بردخون در 2 قسمت شمالی و جنوبی بخش واقع هستند که روستاهای شمالی به دلیل وجود امکانات و زیرساخت‌های زندگی، رشد و پیشرفت بیشتری دارد، اما روستاهای جنوبی به علت دوری از مرکز بخش و نداشتن آب و برق و برخی امکانات دیگر چندان رشدی نداشته و نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولان و مدیران اجرایی است.
برای رفع مشکلات و توجه بیشتر به این روستاهای کمتر توسعه‌یافته، مدیریت ارشد بخش از سال گذشته تدابیر و برنامه‌هایی تدارک دیده است تا ضمن رفع مشکلات و کمبودهای روستاهای جنوب بخش، نسیم عمران و آبادانی به این روستاها نیز بوزد و روستاهای ساحلی در مسیر توسعه قرار گیرد.


اقدامات انجام شده

بخشدار بردخون در این زمینه اظهار کرد: بهسازی و زیرسازی معابر روستایی و ورودی روستاهای ساحلی، تقویت بهداشت و مدیریت پسماند روستایی، ساماندهی آب‌های سطحی، ایجاد روشنایی معابر در برخی روستاها، ایجاد خاکریز (سیل‌بند برای جلوگیری از ورود آب باران به روستاها)، ساماندهی پل‌ها و باز کردن دهانه آنها در روستاهای ساحلی انجام شده است.
«علی اخلاقی» افزود: نصب صندلی و سطل زباله، احداث 2 کیلومتر جاده دسترسی به دریا و بازسازی راه‌های قدیمی، ساماندهی محوطه مدرسه روستای ملسوخته، و احداث جاده دسترسی به مدرسه در روستای دمیگز از دیگر اقدامات در این روستاها بوده است.


توسعه آب‌رسانی

وی اضافه کرد: آب لوله‌کشی تا روستای کورک رسیده و تا پایان سال به روستای دمیگز نیز می‌رسد و سایر روستاهای مسیر با تانکر آب‌رسانی می‌شود که امیدواریم مشکلات مردم رفع شود. بخشدار بردخون با بیان این‌که همه روستاهای ساحلی دارای شبکه برق‌رسانی هستند گفت: مهاجرت روستاییان به مرکز شهرستان و بخش موجب شده که برخی از روستاها خالی از سکنه شود، اما در این مدت شاهد بوده‌ایم عده‌ای از روستاییان به زادگاه خود برگشته‌اند.

اخلاقی ابراز کرد: برگزاری مراسم ملی و دینی به‌ویژه در ایام محرم، صفر و رمضان در روستاها شور و حال خاصی دارد و آینده روشنی برای این روستاها متصور هستیم. وی ادامه داد: این اقدامات نتیجه کار تعاونی دهیاران، بنیاد مسکن، بسیج سازندگی، راهداری و حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای، شهرداری و برخی از مردم و ادارات بخش زیر نظر بخشداری بود که ایثارگرانه و بدون مزد فعالیت می‌کردند.

نماینده عالی دولت در بخش خاطرنشان کرد: با حمایت دولت و همراهی مردم و دلسوزان، 13 روستای ساحلی بخش بردخون که فاقد دهیاری هستند، در مسیر توسعه قرار گرفته‌اند و شاهد پیشرفت این روستاها در همه زمینه‌ها خواهیم بود تا مردم ساکن این گوشه از میهن اسلامی احساس آرامش و امنیت کنند و افراد مهاجر نیز به خانه و کاشانه خود برگردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید