• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62036
+
-

گردشگری عشایری کهگیلویه و بویراحمد رونق می‌گیرد

توسعه گردشگری عشایری از طریق افزایش زیرساخت‌ها در اولویت دولت است

گردشگری
گردشگری عشایری کهگیلویه و بویراحمد رونق می‌گیرد

مناطق عشایری با داشتن ظرفیت‌های مختلف از جمله غذاهای ارگانیک، آداب و رسوم محلی، خودکفایی اقتصادی و نزدیک‌ترین زندگی به‌ زیست طبیعی، تجربه جدید گردشگری با جذابیت‌های متنوع است. به گزارش ایرنا، اکنون که عشایر به مناطق ییلاقی کوچ کرده‌اند و در دامنه‌های کوه‌ها سیاه‌چادرهای خود را برپا کرده‌اند، می‌توان شب‌های پرستاره، حلاوت غذاهای محلی و آشنایی با آیین‌های کهن ایرانی را یک‌جا دید.


یک تجربه دلچسب

دیدن جاذبه‌های معروف طبیعی، تاریخی و مذهبی کشور اگرچه جذابیت‌های خاص خود دارد، اما گردشگری عشایری با توجه به تنوع آیین‌ها، رسوم، غذاهای محلی و طبیعت رنگارنگ ایران می‌تواند دلچسب باشد. افزون بر این، بخش عمده‌ای از هزینه‌های گردشگری مربوط به غذاها و هزینه‌های اسکان در هتل‌ها و مهمان‌سراها است، اما در مناطق عشایری با داشتن وسایل شخصی و خریدن غذاهای سالم و محلی اهالی ضمن کسب تجربه‌های نو می‌توان هزینه‌های اندکی صرف کرد.

عشایر در کنار نوع شرایط زندگی، تولیداتی مانند روغن، کره، دوغ، شیر، ماست، گوشت قرمز و صنایع دستی دارند که تکاپوی آنها برای تولید تماشایی است. بیش از ۲۳۰ هزار خانوار با جمعیت تقریبی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، جمعیت عشایری کشور را تشکیل می‌دهند و از سوی دیگر، بیش از ۳۵ میلیون هکتار از اراضی کشور در اختیار این قشر از جامعه قرار دارد.


ظرفیت‌های عشایر  استان

عشایر بیش از ۲۵ درصد از گوشت، فراورده‌های لبنی و صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند؛ ظرفیتی که با وجود منحصر به فرد بودن، از آن می‌توان برای توسعه اقتصادی و اجرای طرح‌های گردشگری استفاده بیشتری برد. اما استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود اقلیم چهارفصل، قرار داشتن در راه کوچ عشایر از استان‌های جنوبی به مناطق مرکزی، داشتن ۷۰ هزار نفر جمعیت، طبیعت زیبا و آداب و رسوم کهن ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه گردشگری عشایری دارد.

کارشناسان امور گردشگری می‌گویند: در صورت توانمندسازی جامعه عشایری و سرمایه‌گذاری مطلوب در مناطق ییلاق و قشلاق می‌توان ضمن ایجاد فرصت‌های جدید شغلی برای افزایش تولید جامعه عشایر از طریق فروش محصولات تولیدی به گردشگران و رونق این بخش برنامه‌‌ریزی کرد.
۵۵ درصد دام، ۲۷ درصد عرصه‌های زراعی، ۱۷ درصد باغ‌ها و تولید ۵۴ درصد گوشت قرمز کهگیلویه و بویراحمد در اختیار جامعه عشایری این استان است.

۷۰ هزار نفر از جمعیت ۷۲۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند که این میزان جمعیت از ۶ ایل بومی، ۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از 1۱۱۰ تش (اولاد) شکل گرفته است. خوراکی‌هایی مانند گردو، مویز، کشک، قره‌قوروت، روغن حیوانی، عسل، گیاهان دارویی و خوراکی خشک‌شده مانند چویل، کرفس، قارچ کوهی، بیلهر، کنگر و کارده از مهم‌ترین سوغاتی‌های کهگیلویه و بویراحمد است که می‌تواند سوغاتی ارزان و خوشمزه برای گردشگران در مناطق عشایری باشد.


صنایع دستی سوغات ببرید

دست‌بافته‌ها و صنایع دستی مانند مهلو و میخک که به صورت دست‌بند، گردن‌بند، انگشتر، گلیم‌هایی که به صورت تابلوفرش تهیه می‌شود، و سبدهایی که به صورت حصیری در اندازه‌های مختلف تهیه می‌شود از دیگر سوغاتی‌هایی است که سفر گردشگران را در این مناطق ماندگار می‌کند. مدیر کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: مناطق عشایری یکی از ظرفیت‌های خوب رونق گردشگری استان است که تاکنون استفاده چندانی از آن نشده است.

«مجید علی‌پور» اظهار کرد: آب و هوای مطبوع در مناطق مختلف این استان در فصول مختلف سال در کنار زندگی ساده خانوارهای عشایری با لباس‌های محلی، گویش‌های ترکی و لری و آیین‌های خاص از جذابیت‌های گردشگری عشایری در کهگیلویه و بویراحمد است.


برنامه‌های در دست اجرا برای رونق گردشگری عشایری

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: توسعه گردشگری عشایری از طریق افزایش زیرساخت‌ها در اولویت دولت در استان است. «محمود باقری» ابراز کرد: ایجاد اکوموزه عشایر یکی از برنامه‌های دولت در این حوزه است.
وی گفت: باید امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد برای ایجاد اکوموزه عشایری در این استان با این اداره کل همکاری داشته باشد تا بتوان زندگی عشایر کهگیلویه و بویراحمد را در یک مکان مشخص به نمایش عمومی گذاشت. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: عشایری که قصد عبور از استان را دارند می‌تواند در کنار اردوگاه‌های گردشگری در شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد اسکان داشته باشند.

باقری بیان کرد: جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین با برند کوچ شانزدهم تیر امسال در پارک ولایت شهر یاسوج برگزار می‌شود. این جشنواره روزهای شانزدهم تا بیستم تیر با حضور همه استان‌های عشایرخیز کشور برگزار می‌شود. وی افزود: جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین در سال ۸۵ با حضور ۱۵ استان، سال ۸۹ با حضور ۱۴ استان، سال ۹۵ با حضور ۱۶ استان و سال ۹۷ با حضور ۲۰ استان در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده
 است.

باقری عنوان کرد: نمایش سبک زندگی عشایری، موسیقی و شاهنامه‌خوانی، ادبیات بومی و فولکلور، پخت غذاهای محلی و نمایش صنایع دستی از جمله برنامه‌های این جشنواره است. هدف از برگزاری این جشنواره معرفی آداب و رسوم، سبک زندگی عشایری و آشنا شدن مردم با فرهنگ اقوام و طوایف مختلف عشایر کشور است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امروزه گردشگری بوم‌گردی و آداب و سنن اقوام به‌ویژه شیوه زندگی عشایری یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود. برگزاری این جشنواره‌ها در همین راستا و برای معرفی آداب اقوام عشایری است.


ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در مناطق عشایری از جمله برنامه‌های این دستگاه متولی برای توسعه گردشگری عشایری استان است. «سلمان خوش‌قدم» توضیح داد: پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت از مهم‌ترین حمایت‌ها است. وی عنوان کرد: برای احداث هر واحد اقامتگاه بوم‌گردی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تا ۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.
وی کمک به تبلیغات و جذب گردشگر و اعطای مجوز در کمترین زمان را از دیگر حمایت‌های دولت برای توسعه این اقامتگاه‌ها ذکر کرد. خوش‌قدم اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۲ اقامتگاه بوم‌گردی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در دست ساخت است که برخی از آنها در مناطق عشایری است. استان ۷۲۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران سالیانه میزبان 3 میلیون گردشگر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید