• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 62027
+
-

گزارش مفصل آقای دادستان

دادستان کرمانشاه: بیش از ۳۵۰ هزار فقره پرونده در دادسراها شعب حل اختلاف، دادگاه بدوی و دادگاه تجدیدنظر رسیدگی و تعیین تکلیف شده است

گزارش
گزارش مفصل آقای دادستان

 پای همه خبرهای قضایی مهم استان به نشست خبری دادستان کرمانشاه باز شد؛ از سرنوشت پرونده‌ها و قتل‌های مهم و محکومیت میلیاردی شرکت کلاهبردار تا پیگیری ساز و کار اجاره‌بها.به گزارش ایرنا «محمدحسین صادقی» در نشستی خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه افزود: پس از آغاز ریاست آیت‌الله رئیسی بر قوه قضائیه اقدام‌های جدیدی با عنوان سند تحول قضایی در دستور کار قرار دارد.

وی کاهش اطاله دادرسی را یکی از تاکیدات رئیس قوه قضائیه دانست و گفت: تعیین تکلیف پرونده‌های معوق در یک بازه زمانی متعارف به صورت جدی در دستور کار است و در این زمینه کارگروهی با عنوان پایش پرونده‌های معوق به ریاست رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه برای مشخص کردن پرونده‌های مشمول تشکیل شده است. به گفته صادقی، پرونده معوق به پرونده‌ای گفته می‌شود که یک سال از تاریخ ثبت آن در سیستم گذشته باشد، اما تاکنون به رسیدگی نهایی نرسیده باشد.


رسیدگی به ۳۵۰ هزار پرونده در یک سال 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز کرمانشاه در ادامه درباره عملکرد این مرکز در سال ۹۷ گفت: بیش از ۳۵۰ هزار فقره پرونده در دادسراها، شعب حل اختلاف، دادگاه بدوی و دادگاه تجدیدنظر رسیدگی و تعیین تکلیف شده است. او ادامه داد: طی چند سال اخیر که موضوع مجازات‌های جایگزین حبس مطرح شده، دستگاه قضایی استان کرمانشاه با صدور ۴۵۰ هزار ساعت رأی مجازات جایگزین به یک جایگاه کم‌نظیر در کشور دست یافته است.  ایجاد سامانه ارزیابی آرای قضایی دیگر موضوعی بود که صادقی مطرح کرد و گفت: این سامانه به ابتکار رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه راه‌اندازی شده و آرای نهایی محاکم قضایی استان را پایش و تحلیل و بازخورد آن را به مرجع مربوطه اعلام می‌کند که بی‌شک در ارتقای کیفیت رسیدگی‌ها اثربخش است.


منتفی شدن ۱۱۴ حکم قصاص

دادستان کرمانشاه گفت: از شهریور سال ۹۳ تاکنون در پرونده‌های قتل عمدی ۱۱۴ فقره مصالحه انجام شده و اولیای دم که اصرار به قصاص داشتند با مداخله ستاد تالیف قلوب و ترویج سنت حسنه گذشت، سازش کرده‌اند. صادقی در ادامه به ابتکار رئیس دستگاه قضا در آزادی زندانیان ناتوان مهریه اشاره و بیان کرد: بر اساس رویکرد جدید قوه قضائیه آن دسته از زندانیان مهریه که توان مالی پرداخت مهریه را ندارند از زندان آزاد می‌شوند؛ در واقع درباره آنها از ساز و کارهای غیرکیفری استفاده می‌شود.

 به گفته صادقی، تنها آن دسته از افرادی حبس می‌شوند که توانایی مالی پرداخت مهریه را دارند اما از آن سر باز می‌زنند. تا پیش از اجرای قانون جدید هزار و ۶۰۰ زندانی مهریه در کل کشور وجود داشت که با اجرای این قانون ۸۰۰ نفر از آنان تعیین تکلیف و آزاد شدند. آن‌چنان‌که صادقی بیان کرد: ۵۸ زندانی مهریه هم در استان کرمانشاه وجود دارد که اگر درخواست ناتوانی مالی داشته باشند دادگاه به آن رسیدگی می‌کند.

سرنوشت پرونده‌های مهم
دادستان کرمانشاه در ادامه درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌های مهم قضایی در 3 ماه اول سال ۹۸ بیان کرد: در پرونده شرکت هرمی «یونیک فاینانس» تعدادی از سرشاخه‌ها دستگیر و برای ۱۲ نفر از آنان به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کیفرخواست صادر شده که در دادگاه در حال رسیدگی است. صادقی درباره پرونده «باند دریافت رشوه» در شهرداری یکی از شهرهای استان هم گفت: در این پرونده برای ۱۹ نفر از متهمان قرار تامین کیفری صادر شده و تحقیقات و آخرین دفاع از متهمان نیز انجام شده است.  به گفته او، برای شهردار متهم نیز قرار نظارت قضایی صادر شده و تا تعیین تکلیف پرونده امکان پذیرش مسئولیت مدیریتی را ندارد.


 محکومیت 5 میلیارد تومانی «آرکا خودرو»

کلاهبرداری «آرکا خودرو» نیز از پرونده‌های جنجالی استان کرمانشاه است که مدیر آن با تاسیس ۲ شعبه اقدام به فروش بدون مجوز خودرو به شهروندان کرده بود. صادقی درباره آخرین وضعیت پرونده قضایی این شرکت گفت: کیفرخواست مدیریت آن به اتهام اخلال در نظام اقتصادی، انجام عملیات پولی و بانکی بدون مجوز و کلاهبرداری صادر شده و وی در دادگاه بدوی به پرداخت جزای نقدی و رد مال به مبلغ حدود 5 میلیارد تومان محکوم شده است. به گفته این مقام قضایی، شرکت آرکا خودرو ۴۰۰ شاکی دارد و ۱۰۰ نفر از مال‌باختگان آن هم موفق به دریافت پول پرداختی خود شده‌اند.


محکومیت شهرداری و آب منطقه‌ای کرمانشاه

دادستان کرمانشاه، قتل رئیس پلیس آگاهی شهرستان اسلام‌آباد غرب را نیز تروریستی ندانست و گفت: برخی متهمان پرونده دستگیر شده‌اند و رسیدگی به آن به صورت ویژه در دستور است. آنچنان که صادقی بیان کرد، پرونده قتل شهرک پردیس در حال رسیدگی فوق العاده است، پرونده قتل آرامستان کرمانشاه در مرحله صدور حکم است و پرونده غرق شدن یک کودک در رودخانه «چم‌بشیر» نیز منتهی به صدور حکم نهایی و پرداخت دیه از سوی شهرداری و آب منطقه‌ای شده است. به گفته او، در این پرونده شهرداری و آب منطقه‌ای هر کدام باید یک‌سوم دیه را بپردازند و یک‌سوم دیگر به دلیل سهل‌انگاری خانواده در نگهداری فرزند بر عهده والدین کودک غرق شده است.


اجباری شدن نصب کارت‌خوان در مطب‌ها

نبود دستگاه کارت‌خوان در بخشی از مطب‌های پزشکان کرمانشاه دیگر موضوعی بود که صادقی به آن اشاره و عنوان کرد: با هدف نظارت بر پرداخت مالیات و عوارض از سوی پزشکان و تسهیل خدمت‌رسانی به بیماران، جلسه‌ای در دادستانی برگزار و مقرر شد که تمام افراد فعال در حوزه پزشکی اقدام به نصب دستگاه کارت‌خوان کنند و نظام پزشکی هم بر این موضوع نظارت کند.


الزام بانک‌ها به دادن وام ازدواج با یک ضامن

بانک‌های کرمانشاه تا پیش از این برای دادن وام ازدواج به هر نفر بیش از یک ضامن را مطالبه می‌کردند که به گفته دادستان کرمانشاه خلاف مقررات ابلاغی بانک مرکزی بوده است و بر همین اساس با پیگیری دادسرای مرکز کرمانشاه یک سازوکار نظارتی تعریف و همه بانک‌ها موظف به اجرای آن شده‌اند.

او در ادامه از پیگیری دادسرای کرمانشاه در پاک‌سازی خیابان گمرک و برخورد مستمر با دلالی و واسطه‌گری دلار‌فروش‌ها خبر داد و در ادامه اضافه کرد: برخی مکان‌ها با عنوان کافی‌شاپ و قهوه‌خانه فعالیت می‌کنند اما مجوزی ندارند که در این زمینه اتاق اصناف و دایره نظارت بر اماکن عمومی طبق قانون موظف به جلوگیری از فعالیت آنها هستند؛ علاوه بر این مکان‌های دارای مجوز هم موظف به رعایت قانون، زمان و نحوه فعالیت در ساعات مقرر هستند. 


تسویه طلب چغندرکاران تا سوم تیر 

صادقی همچنین عرضه قلیان در اماکن عمومی را قانونی ندانست و تاکید کرد: موضوع مهم‌تر این است که اماکن عرضه قلیان نباید به پاتوقی برای قرار افراد بزهکار تبدیل شود و شئونات شرعی و قانونی در آنها نادیده گرفته شود. مطالبات چغندرکاران کرمانشاه هم جای خود را در نشست خبری امروز دادستان کرمانشاه بازکرد و صادقی درباره آنها گفت: با پیگیری دادسرای مرکز کرمانشاه مقرر شد که شرکت قند بیستون تا سوم تیرماه طلب کشاورزان را تسویه کند. او همچنین درباره آخرین وضعیت پرداخت سرمایه مال‌باختگان شرکت «فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان» گفت: تاکنون در 3 مرحله بیش از ۸۰ میلیارد تومان به مال‌باختگان پرداخت شده و با ۹ هزار و ۱۰۰ نفر تسویه شده است؛ تلاش برای پرداخت کامل بدهی ۲ هزار و ۵۷۶ نفر دیگر هم با جدیت ادامه دارد.


تلاش برای ایجاد ساز و کار منطقی اجاره‌بها 

دادستان کرمانشاه در بخش دیگری از این نشست خبری از ممنوعیت خرید و فروش کارت سوخت و غیرفعال شدن این کارت‌های غیرقانونی خبر داد و در ادامه به مشکل این روزهای مستاجران کرمانشاه رسید. صادقی به افزایش غیرمتعارف رهن و اجاره‌بها در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته اشاره و اضافه کرد: در این باره چندین جلسه با معاونان استاندار برگزار کرده‌ایم و پیگیری‌ها نشان می‌دهد که دلالان بیشترین نقش را در افزایش قیمت دارند.  به گفته او، اتاق اصناف، تعزیرات و اداره صنعت، معدن و تجارت هم پای کار آمده‌اند و با افرادی که ضوابط قانونی را نادیده بگیرند، برخورد می‌کنند. 

صادقی همچنین از پیگیری کارگروه استانداری برای رسیدن به یک ساز و کار مناسب و منطقی درباره اجاره‌بها با امکان نظارتی در استان خبر داد و گفت که این موضوع در حال پیگیری است.


ساخت‌و‌ساز در حریم و بستر رودخانه ممنوع است 

بیشترین خسارت‌های سیل نوروز ۹۸ به اماکن و ساختمان‌هایی وارد شد که در حریم و بستر رودخانه‌ها احداث شده بودند؛ موضوعی که مسئولان را برای جلوگیری از تکرار وقایع مشابه در آینده به تکاپو انداخته است. دادستان کرمانشاه در این باره گفت: هرگونه ساخت‌و‌ساز جدید در حریم و بستر رودخانه‌ها ممنوع است و بازسازی اماکن و خانه‌های تخریبی حریم و بستر رودخانه‌ها نیز مشروط به تعیین مکان جدید برای آنهاست. وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای نقشه تمام رودخانه‌های شهر در اختیار دستگاه‌ها گذاشته تا پیش از صدور مجوز ساخت‌و‌ساز نسبت به مکان آن مطلع باشند. 


کشف حجاب در خودرو هم جرم است    

دادستان کرمانشاه  کشف حجاب را جرم دانست و گفت: خودرو شخصی حریم خصوصی نیست و اگر کسی در خودرو نیز کشف حجاب کند، پلیس به عنوان جرم مشهود علاوه بر توقیف وسیله نقلیه باید مراتب را برای رسیدگی قضایی ارجاع دهد.  دیگر وظیفه پلیس که محمد حسین صادقی به آن اشاره کرد، تذکر به افرادی است که اقدام به سگ‌گردانی می‌کنند زیرا این کار با فرهنگ عمومی جامعه همخوانی ندارد و نوعی تهدید بهداشتی هم محسوب می‌شود.‌


توصیه به مردم و مدیران

دادستان کرمانشاه در نشست خبری خود توصیه‌ای به شهروندان داشت. «محمدحسین صادقی» از مردم خواست کسانی را که به دروغ خود را مامور دولت و دارای نفوذ نزد مقامات دولتی معرفی می‌کنند به مراجع نظارتی یا شماره تماس ۱۵۸۰ معرفی کنند. توصیه دیگر دادستان مرکز کرمانشاه به مدیران دستگاه‌های دولتی بود: طبق ماده ۷۲ آیین دادرسی کیفری همه مدیران دولتی در صورت اطلاع از وقوع جرم در دستگاه متبوع خود موظف به اعلام آن به دادستانی هستند، در غیر این صورت آنها نیز در موضوع مسئولند.

هشدار درباره تبلیغات زودهنگام انتخاباتی و استفاده از امکانات دولتی در این زمینه، پرهیز از بهره‌برداری غیرمتعارف از مجالس تحریم توسط نامزدهای احتمالی انتخابات، ضرورت ساماندهی سریع‌تر رودخانه آبشوران در محوطه پارکینگ شهرداری، اطلاع‌رسانی درباره آخرین وضعیت پرونده بیمارستان اسلام‌آباد و مسکن مهر سرپل ذهاب در آینده نزدیک، ضرورت اقدام دستگاه‌های مختلف در جانمایی املاک خود از طریق طرح کاداستر (حدنگاری)، تشکیل یک تیم گشت و بازرسی پیدا و پنهان از سوی دادستانی با هدف بررسی مشکلات شهر کرمانشاه از دیگر نکاتی بود که دادستان کرمانشاه در نشست خبری خود مطرح کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید