• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 62026
+
-

سم‌پاشی اراضی کردستان علیه ملخ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طرح مبارزه با ملخ بومی در ۶ هزار هکتار از مراتع و مزارع استان اجرا شد و برنامه‌‌ریزی برای مبارزه با این آفت در هزار هکتار دیگر در حال انجام است.

به گزارش ایرنا «محمد غفوری» با اشاره به این‌که به علت تداوم بارندگی‌های فصل بهار در برخی از شهرستان‌ها آفت ملخ در مراتع و مزارع شیوع پیدا کرده است، اظهار کرد: تاکنون طرح مبارزه در 5 شهرستان سروآباد، مریوان، بانه، سنندج و کامیاران اجرا شده است.

وی اضافه کرد: شایعه حمله ملخ‌ها به مزارع مریوان در فضای مجازی گسترش یافته که علاوه بر تکذیب این مساله اعلام می‌شود این آفت بومی است و همیشه در این مواقع از سال در مزارع و باغ‌ها شیوع پیدا می‌کند.  این مسئول افزود: در سال جاری مبارزه علیه این آفت در حدود 7 هزار هکتار از مراتع و اراضی کشاورزی کردستان برنامه‌‌ریزی شده و سازمان جهاد کشاورزی یک ۱۴ میلیارد ریال برای اجرای این طرح اختصاص داده است.

غفوری اضافه کرد: این میزان اعتبار برای خرید سم، خرید و تجهیز سم‌پاش‌ها و خدمات سم‌پاشی (هزینه‌های کارگری) تخصیص یافته است.  این مسئول با بیان این‌که سم مورد استفاده در این طرح دلتامترین است، یادآور شد: این سم توسط کارشناسان حفظ نباتات و کارشناسان شبکه مراقبت با همکاری دهیار و شوراهای روستاهای تابع شهرستان‌ها به صورت رایگان بین بهره‌برداران در کانون‌های آلوده توزیع شده است. پوره‌ها و حشرات کامل از برگ، ساقه سبز و از پوست میزبان تغذیه می‌کنند و هر ملخ قادر است تا 3 برابر وزن خود تغذیه کند. از این رو همه ساله مبارزه با آفت بومی ملخ در مراتع و اراضی کشاورزان انجام می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید