• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61765
+
-

خداحافظی زنجان با مدارس خشتی

مسئولان استان در جلسه شورای آموزش و پرورش آخرین برنامه‌های این حوزه را شرح دادند

مدرسه
خداحافظی زنجان با مدارس خشتی

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان زنجان گفت: قرار است اعتبارات کشوری برای ساخت مدارس جدید و جایگزین به استان ابلاغ شود. با ابلاغ اعتبارات، زنجان تا مهر امسال با مدارس خشتی و گلی خداحافظی می‌کند. 

به گزارش همشهری، جهانگیر صفری در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به این‌که 54 باب فضای کانکسی آموزشی در روستاهای استان زنجان وجود دارد، بیان کرد: این موضوع به دلیل کم بودن تعداد دانش‌آموزان در این روستاها و به صرفه نبودن ساخت مدرسه از لحاظ اقتصادی است. وی با اشاره به این‌که در استان زنجان 1571 مدرسه شناسنامه‌دار هستند، افزود: 308 فضای تخریبی و 580 فضا نیز نیازمند مقاوم‌سازی است. 


 سیستم گرمایشی

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان زنجان با اشاره به این‌که از 3300 کلاس درس در استان زنجان سیستم گرمایشی 2300 کلاس درس استانداردسازی شده است، گفت: 917 کلاس درس نیز نیازمند استانداردسازی سیستم گرمایشی است که اعتباری بالغ بر 28 میلیارد تومان نیاز دارد. وی با اشاره به این‌که استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس اولویت نوسازی و تجهیز مدارس است، ادامه داد: در همه روستاهای دارای گازکشی مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز می‌شوند. 


 افزایش اعتبارات نوسازی مدارس

استاندار زنجان نیز از افزایش ۴۰۰ درصدی اعتبارات اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: در بخش تملک دارایی‌ها نیز با افزایش ۴۸ درصدی مواجهیم. فتح‌الله حقیقی افزود: بی‌تردید اهتمام به تجهیز، تعمیر و نوسازی مدارس در مناطق محروم از اولویت‌های استان است، چراکه معتقدیم گام برداشتن در این زمینه عین اجرای عدالت است. 


 اولویت‌ سوادآموزی

نماینده عالی دولت در استان زنجان با بیان این‌که یکی از اولویت‌های امروز در حوزه سوادآموزی، ارتقای نرخ باسوادی استان از متوسط کشوری است، گفت: این مهم باید به‌واسطه ارائه نقشه راه و نیز عملیات ویژه از سوی مدیران ذی‌ربط استان برنامه‌ریزی شود تا به منصه ظهور برسد. 

وی توضیح داد: راه‌اندازی کمیته‌ای ویژه با هدف اجرای هر آنچه مربوط به ارتقای نرخ باسوادی استان از متوسط کشوری است، امری ضروری در برهه کنونی به شمار می‌رود. بی‌شک با توجه به این‌که مقوله رفع بی‌سوادی در استان موضوعی اجتماعی به شمار می‌رود، لذا انتظار داریم این مساله با اتخاذ تمهیدات لازم با قدرت نسبت به ادوار گذشته به اجرا گذشته شود. 

حقیقی با یادآوری این‌که امروز نیازمند اطلاع‌رسانی و تبیین اهداف ارزشمند سوادآموزی به‌ویژه از بعد اجتماعی مساله هستیم، افزود: برای این‌که بتوان در این زمینه قدم‌های خوبی برداشت، باید از ظرفیت‌هایی چون دهیاران، بخشداران، روحانیون، رسانه‌های دیداری و شنیداری و از همه مهم‌تر تریبون نماز جمعه برای تبیین این مهم استفاده کرد. 

استاندار زنجان با اشاره به این‌که یکی از موضوعات مهمی که اداره کل آموزش ‌و پرورش باید در برهه کنونی به آن اهتمام جدی داشته باشد، توجه به تحت پوشش قرار دادن کنکوری‌های مدارس شبانه‌روزی و مناطق محروم است، تصریح کرد: اعتقاد راسخ به این مهم داریم که در نقاط محروم استان به ‌ویژه منطقه‌ای چون افشار سرشار از استعدادهای ناب علمی هستیم. 


3 دوره سوادآموزی

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به این‌که سوادآموزی در 3 دوره دنبال می‌شود، گفت: این دوره‌ها شامل دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم است. هادی احمدنیا با بیان این‌که سال گذشته برای آموزش و پرورش استان زنجان برنامه‌ای با هدف پوشش افراد بی‌سواد در دوره‌های سوادآموزی در نظر گرفته شده بود، افزود: در این سال 5400 نفر در دوره‌های سوادآموزی شرکت کردند. 

وی ادامه داد: طی سال گذشته در استان زنجان 95 درصد از هدف پوشش افراد بی‌سواد در دوره‌های سوادآموزی محقق شد. صد درصد آموزش در دوره انتقال نیز سال گذشته در استان زنجان محقق شده است. معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان خاطرنشان کرد: 78 درصد از هدف آموزش و پرورش استان زنجان در دوره تحکیم نیز سال گذشته محقق شده است. 

احمدنیا با اشاره به این‌که امسال برای هر 3 دوره سوادآموزی 5300 نفر بی‌سواد در نظر گرفته شده که آموزش و پرورش مکلف به زیر پوشش بردن آنان در دوره‌های آموزشی است، افزود: برنامه‌ریزی لازم برای تحقق این مهم در دستور کار قرار دارد. 


 توسعه مراکز یادگیری محلی

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: توسعه مراکز محلی یادگیری نیز در برنامه‌های آموزش و پرورش قرار گرفته و امسال برنامه‌ریزی شده است تعداد این مراکز به 5 مرکز افزایش یابد. وی با اشاره به فعالیت مراکز یادگیری محلی در محلات عنوان کرد: این مراکز رویکرد ارتقای مهارت‌های زندگی را برای افراد بی‌سواد و کم‌سواد در دستور کار خود دارند. 

احمدنیا یادآور شد: جایگاه استان زنجان در زمینه سواد‌ جوانان در کشور رتبه دوم کشوری است. این آمار نشان‌دهنده انسداد مبادی بی‌سوادی در استان است. این مسئول از افزایش برابری جنسیتی در استان زنجان در زمینه تحصیلی خبر داد و افزود: این مهم با بهبود وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان دختر و کاهش ترک تحصیل آنان میسر شده است. وی توضیح داد: آمار بی‌سوادان در استان زنجان وجود دارد، اما این آمار و اطلاعات به دلیل محرمانه بودن در اختیار آموزش و پرورش قرار نمی‌گیرد. 


مسابقات کشوری قرآن در زنجان

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به این‌که مقدمات برگزاری سی‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در استان زنجان در حال انجام است، گفت: مقرر شده است بحث اسکان و پذیرایی از دانش‌آموزان و همراهان آنان در این دوره از مسابقات در دانشگاه زنجان انجام شود. 

ابراهیم رفیعی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به این‌که سپاه و شهرداری برای تامین ایاب و ذهاب دانش‌آموزان اعلام آمادگی کرده‌اند، افزود: پیگیری‌های لازم در سایر موارد نیز توسط فرماندار زنجان در حال انجام است. سی‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور 22 تا 30 تیر در زنجان برگزار می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید