• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61758
+
-

انتقاد استاندار از روند بازآفرینی محله سعدی

استاندار: با روند فعلی اقدامات صورت‌گرفته، مراحل تملک و جابه‌جایی پلاک‌های آسیب‌دیده در زمانی طولانی انجام می‌شود

اخبار فارس
انتقاد استاندار از روند بازآفرینی محله سعدی

استاندار فارس با انتقاد از روند فعلی ستاد بازآفرینی استان در اجرای طرح‌های پیش‌بینی‌شده پس از سیل پنجم فروردین ماه گفت: طرح بازآفرینی در محله سعدی باید با سرعت بیشتری انجام شود. 
به گزارش تسنیم، «عنایت‌الله رحیمی» در جلسه ستاد بازآفرینی بافت‌های فرسوده بعد از ارائه گزارش توسط دستگاه‌های مربوطه درباره بازآفرینی محله سعدی بعد از سیل 6 فروردین ماه امسال با تاکید بر اقدامات عملیاتی در زمینه این بازسازی اظهار کرد: باید برنامه کوتاهی که منجر به اقدام شود در این مناطق در دستور قرار بگیرد. 

وی با بیان این‌که اولین مرحله از طرح بازآفرینی در محله سعدی مطالعه بود که در این جلسه اعلام شد به‌زودی انجام می‌شود عنوان کرد: هشتم فروردین به اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و سازمان آب منطقه‌ای ابلاغ کردیم که مطالعات حوزه آبریز و تحت تاثیر سیل هم به شکل تلفیقی و هم فردی انجام شود. رحیمی با تاکید بر این‌که انتظار می‌رود از توان تشکیلاتی نیروهای دستگاه‌های فوق برای مطالعه هرچه سریع‌تر استفاده شود گفت: این مطالعات را می‌توان با استفاده از نیروهای داخلی سازمان که از نظر علمی توانمند هم هستند، انجام داد.  وی با بیان این‌که اگر این مهم انجام شده بود، باید به سراغ تملک و جابه‌جایی می‌رفتیم خاظرنشان کرد: انتظار می‌رفت پس از گذشته 3 ماه از حادثه سیل شیراز که منجر به آسیب‌دیدگی بافت‌های مسکونی محله سعدی شد، اکنون در مرحله تملک و جا‌به‌جایی پلاک‌های مسیر باشیم.

استاندار فارس با انتقاد از روند فعلی ستاد بازآفرینی استان در اجرای طرح‌های پیش‌بینی‌شده پس از سیل پنجم فروردین ماه گفت: با روند فعلی اقدامات صورت‌گرفته، مراحل تملک و جابه‌جایی پلاک‌های آسیب‌دیده در زمانی طولانی انجام می‌شود.
رحیمی با اشاره به تامین منابع برای جابه‌جایی پلاک‌های مسیر سیلاب که باید جابه‌جا و دوباره احداث شوند، اظهار کرد: تامین زمین برای جابه‌جایی این پلاک‌ها یکی از اقداماتی است که صورت گرفته، به طوری که وزارت ارتباطات 7 هکتار از اراضی خود را در شهر شیراز برای این امر اختصاص داده است. همچنین چند مورد زمین دیگر برای این موضوع در محله سعدی و ‌بر اساس طرح تفصیلی شناسایی شده است. وی خواستار ارائه برنامه زمان‌بندی‌شده ستاد بازآفزینی برای تملک و جابه‌جایی‌ها شد و گفت: آماده‌سازی و این‌که ساخت‌وسازها از چه زمانی آغاز می‌شود به ما اعلام شود.

استاندار فارس همچنین خواستار تعیین تکلیف اراضی الحاقی و تعیین سهم شهرداری در طرح بازآفرینی شد و گفت: پس از تصویب طرح آماده‌سازی، برنامه زمان‌بندی آماده‌سازی ارائه شود، چراکه نهایتا زمین برای ساخت یا تحویل به شهرداری، پیمانکار یا بنیاد مسکن داده می‌شود. رحیمی با تاکید مجدد بر این نکته که ارائه مباحث تئوریک در ستاد بازآفرینی به نتیجه نخواهد رسید تصریح کرد: اختیارات ستاد بازآفرینی به هیات اجرایی برای سبک‌سازی و تسریع در کار سپرده شود. 

وی همچنین در این جلسه از هیات اجرایی ستاد اجرای طرح بازآفرینی شهری خواست مطالعه آبخیزداری و پروژه کنترل سیلاب که در محدوده دروازه قرآن و محله سعدی توسط دانشگاه شیراز، منابع طبیعی، سازمان آب منطقه‌ای فارس و منابع طبیعی انجام‌شده در قالب کمیته‌ای متشکل از 4 دستگاه مربوطه در دستور کار قرار گیرد. استاندار فارس درباره ماده 9 طرح بازآفرینی شهری که به منظور ترویج و‌ نوسازی بافت‌های فرسوده و ‌ناکارآمد شهری برای اجرای ماده 6 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و‌عرضه مسکن است گفت: دستگاه‌های دولتی موظف هستند زمین و اراضی‌ای را که در این بافت‌ها به شکل بایر یا حتی واحدهای متروکه و بلااستفاده وجود دارد معرفی کنند تا در زمینه طرح بازآفرینی از آنها استفاده شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید