• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61756
+
-

بازار بی‌منطق اجاره‌بها در یاسوج

راه‌اندازی پروژه‌های مشارکتی مسکن و ساخت و تولید مسکن می‌تواند در متعادل کردن عرضه و تقاضای بازار مسکن موثر باشد

مسکن
بازار بی‌منطق اجاره‌بها در یاسوج

تیرماه شروع شده و تنور بازار نقل و انتقالات و اسباب‌کشی و اجاره کردن خانه در فصل تابستان در حال داغ شدن است. به گزارش ایسنا، اجاره‌بهای مسکن در کهگیلویه و بویراحمد به‌خصوص شهر یاسوج، مرکز این استان، افزایش چشمگیری داشته است. مستاجران ناراضی و گلایه‌‌مند از وضعیت بازار اجاره‌بها و خواستار نظارت متولیان این بازار هستند. 

«محمدجعفر» یک مستاجر در شهر یاسوج ضمن انتقاد از وضعیت اجاره‌بها در این شهر گفت: پارسال خانه‌ای به قیمت 20میلیون تومان رهن با کرایه 200 هزار تومان اجاره کرده بودم، اما امسال صاحب‌خانه‌ام رهن را به 25میلیون تومان و اجاره را به 600 هزار تومان افزایش داده است. وی افزود: با حقوق کارمندی و سایر هزینه‌هایی که برای زندگی‌ام لازم است توان تامین و تهیه این میزان رهن و اجاره را ندارم و حداقل باید 50 درصد حقوقم را برای اجاره‌‌خانه هزینه کنم. هم‌اکنون دنبال اجاره خانه هستم، اما رهن اکثر خانه‌ها بین 40 تا 50 میلیون تومان و اجاره‌ها بین 700 هزار تا یک میلیون تومان است.


قیمت‌های دلبخواهی

خانم «محمدی» گفت: چرا مسئولان بر بازار مسکن و اجاره‌بها در استان به‌خصوص یاسوج نظارت ندارند تا هرکس به هر قیمتی که می‌خواهد خانه‌اش را اجاره می‌دهد؟ وی اظهار کرد: اجاره‌ها در شهر یاسوج به اندازه‌ای بالا است که مجبوریم علی‌رغم میل باطنی در خانه استیجاری فعلی با وجود گرانی بمانیم. این خانم مستاجر تاکید کرد: بیشترین علت افزایش اجاره‌بها در شهر یاسوج جو روانی است، به طوری که برخی در برنامه «دیوار» به صورت خودسرانه اقدام به افزایش اجاره‌بها می‌کنند که می‌توان گفت بیشتر آنها صوری است.

«سعید عباسی» که در یکی از مشاوران املاک یاسوج دنبال خانه اجاره‌ای بود، گفت: چند روزی است که دنبال خانه‌ای اجاره‌ای هستم، اما تاکنون به هر مشاور املاکی مراجعه کرده‌ام با قیمت‌های سرسام‌آوری روبه‌رو شده‌ام که واقعا در توانم نیست. وی بیان کرد: برای اجاره یک خانه دوخوابه در قسمت ساحلی یاسوج مراجعه کردم که قیمت اجاره این خانه را 25 میلیون تومان رهن با 700 هزار تومان اجاره گفتند.

«نمازی» یک مستاجر دیگر گفت: در یک خانه با 33 میلیون تومان رهن و 200هزار تومان اجاره بودم که وقتی قراردادم به اتمام رسید و خواستم تمدید کنم، صاحب‌خانه اعلام کرد خانه را 40 میلیون تومان با 200هزار تومان اجاره می‌دهم که در توانم نبود و مجبور شدم در حاشیه شهر خانه‌ای با 27میلیون تومان رهن و 450 هزار تومان کرایه اجاره کنم. وی تصریح کرد: مگر حقوق ما چقدر است که یک‌چهارم آن را بابت اجاره‌خانه بپردازم؟ با این‌که بنده کارمند هستم توان گرفتن خانه با این میزان اجاره و رهن را نداشتم. بقیه اقشار چطور باید خانه اجاره کنند؟


نبود نظارت؛ علت افزایش اجاره‌بها 

«محمدکریم حسین‌پور» مدیر یک مشاور املاک در یاسوج گفت: دلیل افزایش قیمت اجاره‌بها نبود نظارت است. مالکان هر طوری که دلشان می‌خواهند قیمت‌گذاری می‌کنند و خانه‌هایشان را اجاره می‌دهند.
وی افزود: در صورتی که قیمت اجاره‌بها بر اساس منطقه‌بندی مشخص شود، بازار اجاره‌بها مشکلات کمتری خواهد داشت و ساماندهی می‌شود. این مدیر مشاور املاک عنوان کرد: به علت بالا بودن اجاره‌بها و رکود در بازار مسکن، معاملات ما طی سال جاری پایین آمده است.


بازار اجاره‌بها در یاسوج؛ ملتهب و پرنوسان 

«مهراد» یکی دیگر از مدیران مشاوران املاک یاسوج گفت: وضعیت بازار اجاره‌بها در شهر یاسوج ملتهب، پرتلاطم و با نوسانات بالا از سوی مالکان و موجران است. وی تاکید کرد: کسی که سال گذشته خانه‌اش را 20میلیون تومان رهن با 500 هزار تومان کرایه اجاره داد و امسال می‌خواهد 40 میلیون تومان رهن با یک میلیون تومان کرایه اجاره دهد غیرمنطقی است. 
مهراد تصریح کرد: باید برای تعیین اجاره‌بها ابتدا کار کارشناسی و سپس قیمت‌گذاری صورت گیرد، چراکه این نوع قیمت‌گذاری درست نیست. 


مهم‌ترین دلایل افزایش اجاره‌بها

این مدیر مشاور املاک بیان کرد: مهاجرپذیری، گردشگر‌پذیر بودن و سرمایه‌گذاری استان‌های جنوبی در بازار مسکن یاسوج به دلیل معروف بودنش به شهری شمالی در جنوب کشور مهم‌ترین دلایل افزایش اجاره‌بها هستند. مهراد تاکید کرد: با توجه به این‌که در فصل تابستان و فصل جابه‌جایی و رهن و اجاره مسکن قرار داریم، موجر و مالکان مطابق با عرف، سالانه 10 تا 15 درصد اجاره‌بها را افزایش دهند.


افزایش اجاره‌بها بر قیمت سایر کالاها و خدمات اثر می‌گذارد 

«داریوش دیودیده» مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: بازار مسکن در حوزه کاری ما نیست، اما به صورت کلی نگرانی‌ها از قیمت اجاره‌بها منعکس شده است.
وی افزود: افزایش اجاره‌بها در استان به‌خصوص شهر یاسوج را به عنوان یک دغدغه و چالش به متولیان امر منعکس کرده‌ایم، چراکه بر قیمت سایر کالاها و خدمات اثر خواهد گذاشت. همچنین «نوید موسوی» معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی استان، با بیان این‌که رشد تابع عرضه و تقاضا است گفت: مهم‌ترین عامل افزایش اجاره‌بها در استان به‌خصوص یاسوج مهاجرت و افزایش جمعیت است که تنها راهکار آن تولید مسکن است. هم‌اکنون 70 هزار نفر در روستاهای اقماری این شهر سکونت دارند. 

وی افزود: راه‌اندازی پروژه‌های مشارکتی مسکن و ساخت و تولید مسکن می‌تواند در متعادل کردن عرضه و تقاضای بازار مسکن موثر واقع شود و برنامه استان مدیریت در اجرای 5 هزار واحد است. موسوی اظهار کرد: چارچوب‌های پیش‌فروش مسکن و نظارت مشاوران املاک باید مشخص شود که اقداماتی نیز در حال انجام است. معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اجاره‌بها در استان از جمله یاسوج حتما باید نظارت و بررسی شود و بخش خصوصی نیز در ساخت و تولید مسکن فعال شود.


اجحاف در حق مستأجران 

شهردار یاسوج گفت: در شهر یاسوج منطقی بر رهن و اجاره حاکم نیست. «نستهن مقدم»  افزود: مالکان خانه‌ها اجاره‌بها را بر اساس بدهی‌ها و اقساط وام خود مشخص می‌کنند که اجحاف در حق مستاجران است. مشاوران املاک هر پیشنهادی را برای اجاره‌بها ثبت نکنند.
مقدم با بیان این‌که مشاوران املاک به صورت جدی در زمینه افزایش اجاره‌بها ورود کنند و تنها واسطه نباشند تصریح کرد: اجاره‌بها در شهر یاسوج از کلان‌شهر‌های اصفهان و شیراز پیشتازی می‌کند و این پیشتازی در حالی است که امکانات و ضروریات یاسوج با این شهر‌ها متفاوت است.

شهردار یاسوج خاطرنشان کرد: باید بر اساس شرایط منطقه، زیربنا و شاخص‌هایی چون درجه‌بندی و منطقه‌بندی قیمت اجاره‌بها مشخص شود.
مقدم اضافه کرد: هر مشاور املاکی که بر اساس قیمت کارشناسی خانه اجاره دهد از سوی شهرداری به عنوان مشاور املاک معتمد، دارای اهلیت و منصف به مردم معرفی خواهد شد.


اجاره‌بها در یاسوج از شیراز گران‌تر است

«عنایت رضایی» رئیس اتحادیه مشاوران املاک یاسوج، در خصوص وضعیت اجاره‌بها گفت: اجاره‌بها در شهر یاسوج چند برابر شهر شیراز است. 
وی افزود: از مشاوران املاک می‌خواهیم که به فکر مستاجران باشند و به خاطر چند هزار تومان شیرینی قراردادها و قول‌نامه‌های غیرمنطقی و گران منعقد نکنند.

رضایی بیان کرد: «دیوار» و برخی کانال‌ها در فضای مجازی بازار و مسکن از مهم‌ترین مشکلات بازار مسکن و اجاره‌بهای یاسوج هستند که اخیرا 2 مورد شناسایی و دستگیر شده‌اند. 
رئیس اتحادیه مشاوران املاک یاسوج تصریح کرد: با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و سازمان‌های مربوطه از جمله راه و شهرسازی، استانداری، صمت، دادگستری، استاندارد، شهرداری و امور مالیاتی در حال ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در یاسوج هستیم.

رضایی عنوان کرد: از مشاوران املاک خواستیم که از انعقاد قرارداد اجاره‌نامه با قیمت‌های بالا و نجومی خودداری کنند. وی ادامه داد: نرخ کرایه خانه در یاسوج بر اساس کار کارشناسی و منطقه‌بندی مشخص خواهد شد. صاحبان خانه نمی‌توانند خودسرانه اقدام به افزایش اجاره‌بها کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید