• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61710
+
-

کاهش 30 درصدی محصول خرما در خوزستان

خوزستان
کاهش 30 درصدی محصول خرما در خوزستان

سید علیرضا شریفی/اهواز - خبرنگار


تیر سال گذشته بود که صدای نخلداران و نمایندگان آنها از بی‌آبی درآمده بود و از شوری آب گلایه می‌کردند. می‌گفتند در این اوضاع نمی‌توانیم نخلداری کنیم. اما آنها امسال هم قبل از تیر نخل‌های خود را غرق در آب دیدند تا این بار نوبت گلایه از آب زیاد باشد. اهالی می‌گویند باد که می‌آید چند نخل می‌افتد‏. مثل آدمی که ایستاده مرده باشد. دور و بر بعضی از نخل‌ها را آن‌قدر نی گرفته که انگار سال‌هاست دست کسی به خرما نرسیده. حمله آب و خاک، نه تحقیق می‌خواهد نه گزارش کارشناسانه.
بنا بر آمار جهاد کشاورزی خوزستان، سطح زیر کشت نخیلات خوزستان ۴۳ هزار هکتار است که ۳۳ هزار هکتار آن بارور و بقیه نهال است. عمده این نخیلات در شادگان، آبادان، اهواز و خرمشهر قرار دارند و 25 هزار نخلدار در این نخلستان‌ها فعالیت می‌کنند.
معاون حفظ نباتات و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درباره میزان خسارت سیل به نخیلات استان می‌گوید: آب‌گرفتگی نخلستان‌ها موجب شد تلقیح (گرده‌افشانی) نخیلات به‌خوبی و در زمان مناسب انجام نشود. همچنین آب زیاد مانع رسیدن اکسیژن به ریشه شد و ریزش گل و میوه را تحت تاثیر قرار داد.
محمد قاسمی‌نژاد با بیان این‌که ساختار نخیلات به صورت تک‌لپه با تنه‌لیفی و فاقد استوانه مرکزی است که تا عمق 25 متری زیر خاک می‌رود، می‌افزاید: نخل دارای اندام ریشه به عنوان اندام تنفسی است و ماندگاری حجم زیاد سیلاب به مدت طولانی در این ناحیه سبب آسیب‌ دیدن نخل‌های خوزستان شده است.
این مسئول با اشاره به زیر آب رفتن نخلستان‌های جوان ادامه می‌دهد: حدود 14 هزار هکتار از نخلستان‌های مثمر و حدود 2 هزار هکتار از نخلستان‌های جوان در سیل اخیر آسیب دیدند.
معاون حفظ نباتات و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این‌که سیل در مجموع 2220 میلیارد ریال خسارت به نخیلات استان وارد کرد، می‌گوید: 95 درصد آب سیل از نخلستان‌ها تخلیه شده است. در همه استان، از دشت آزادگان و هویزه گرفته تا شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان، با وجود این‌که آب تخلیه شده، سطح آب‌های زیرزمینی هنوز بالاست چون زهکش‌ها برای خروج آب کشش کافی ندارند. برای تخلیه کامل آب باید دستگاه‌های سنگین به خوزستان وارد کرد و همچنین استان‌های معین باید به کمک ما بیایند تا نخل‌ها سریع‌تر به حالت عادی برگردند.
این مسئول درباره تاثیر سیل بر حجم تولید خرمای امسال بیان می‌کند: با توجه به زمان باقی مانده به برداشت خرما بین 30 تا 35 درصد کاهش محصول پیش‌بینی می‌شود. احتمال دارد این روند تا اواخر تیر موجب ریزش میوه خرما شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید