• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61643
+
-

واگذاری سهام دولتی خودروسازان جدی شد


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
شمارش معکوس برای واگذاری باقیمانده سهام 14درصدی دولت در ایران‌خودرو و سهام 17.3درصدی سایپا در حالی آغاز شده که فعالان بخش خصوصی احتمال واگذاری این سهام در سال‌جاری را ضعیف ارزیابی می‌کنند.

به‌گزارش همشهری، برخی فعالان بخش خصوصی احتمال واگذاری سهام مذکور را کمتر از 10درصد می‌دانند. این درحالی است که شنبه هفته جاری رضا رحمانی، وزیر صنعت با تأکید بر واگذاری باقیمانده سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا تا پایان سال ۹۸ و نهایتا در سال ۹۹ به بخش خصوصی واقعی، اعلام کرد: کارهای این واگذاری انجام شده و عزم راسخ برای واگذاری 2 خودروسازی بزرگ کشور به بخش خصوصی واقعی داریم.

در این میان رئیس هیأت‌مدیره یک هلدینگ قطعه‌سازی‌ در نشست خبری خود،  گفت: با توجه به گفته اخیر وزیر صنعت مبنی بر واگذاری این سهام در سال‌جاری یا سال 99به‌نظر می‌رسد اراده‌ای برای انجام این کار وجود ندارد.

محمدرضا صمدی احتمال واگذاری سهام دولتی خودروسازان در سال‌جاری را کمتر از 10درصد دانست و افزود: اگر قرار بر واگذاری این سهام است، هیچ‌گونه تعلل در این واگذاری جایز نیست و باید فردا این کار انجام شود. او تأکید کرد: دولت به جای سهامداری در شرکت‌های خودروسازی باید سیاستگذار و ناظر باشد. اوگفت: اعلام شده که کنسرسیومی از قطعه‌سازان برای خرید 14درصد باقیمانده سهام ایران‌خودرو تشکیل شده که اقدام خوبی است.  صمدی، افزود: برنامه‌ای را برای دور زدن تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا و تداوم روند تامین قطعات و تولید خودرو داشتیم اما متأسفانه نامه فوق محرمانه معاون وزیر را عمدا مافیای ضد‌تولید و اشتغال که چوب لای چرخ خصوصی‌سازی‌ می‌گذارد، در رسانه‌های بیگانه مطرح  کرد و این برنامه خنثی شد.

متن کامل را در
همشهری آنلاین بخوانید

   واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا در بورس
سخنگوی سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه براساس مصوبه هیأت واگذاری، باقیمانده سهام دولت در 2 شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا از طریق بورس واگذار می‌شود، گفت: واگذاری سهام دولت در 2خودروسازی، مطلب جدیدی نیست و این همان مصوبه هیأت واگذاری است که طبق آن باید باقیمانده سهام دولت در ۱۸ شرکت بزرگ ازجمله ایران‌خودرو و سایپا ازطریق بورس و فرابورس واگذار شود. جعفر سبحانی، با اشاره به اینکه باقیمانده سهام دولت در ایران‌خودرو ۱۴ درصد و در سایپا ۱۷.۳۱ درصد است، افزود: باقیمانده سهام دولت در ۱۸ بنگاه ازجمله ایران‌خودرو و سایپا به مرور و با قیمت پایه ۵۲ میلیارد تومان و طبق مصوبه هیأت واگذاری به‌صورت یکجا، بلوکی و نقدی از طریق بورس و فرابورس عرضه می‌شود. او افزود: هنوز اطلاعات به‌صورت کامل از این 2 خودروساز جمع‌آوری نشده و پس از جمع‌آوری اطلاعات، زمان واگذاری روی سایت سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام خواهد شد. همچنین شرکت‌های خصولتی و شبه‌دولتی محدودیت‌هایی برای خرید سهام شرکت‌های مذکور دارند و درصورتی که سهام این بخش‌ها از حدی بالاتر برود، منع قانونی ایجاد می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید