• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61623
+
-

مرگ کودکان گرسنه

طی 3سال گذشته 85هزار کودک زیر 5سال یمنی از گرسنگی جان داده‌اند

خاورمیانه
مرگ کودکان گرسنه


سازمان امداد بین‌المللی نجات کودکان در گزارشی اعلام کرده‌است، حدود 85هزار کودک زیر 5سال یمنی طی 3سال گذشته به‌دلیل جنگ و شرایط ناشی از آن، بر اثر گرسنگی جان داده‌اند. به گزارش گاردین، این نهاد امداد بین‌المللی که نیم قرن است به‌صورت خاص در یمن فعالیت می‌کند، خواستار آتش‌بس فوری برای جلوگیری از پیشرفت این فاجعه انسانی شده‌است.
روزنامه گاردین با اشاره به این گزارش نوشته‌است: آماری که این نهاد بین‌المللی از کودکان قحطی‌زده یمن منتشر کرده، با نگاهی محافظه‌کارانه تهیه شده‌‌ و اوضاع احتمالا بسیار وخیم‌تر از این است. براساس گزارش بنیاد نجات کودکان، بیش از 1.3میلیون کودک یمنی گرفتار سوءتغذیه هستند. حدود 14میلیون نفر یعنی نیمی از جمعیت یمن، اکنون در خطر قحطی هستند. دلیل عمده این وضعیت آن است که نظامیان سعودی در سال‌های اخیر با ادعای جلوگیری از ورود سلاح، مرزهای یمن را تحت محاصره قرار داده‌است. در هفته‌های اخیر با افزایش درگیری‌ها در اطراف بندر حدیده، نگرانی‌ها از وخیم‌شدن اوضاع بیشتر شده‌است. بندر حدیده در دریای سرخ جایی است که بیش از 80درصد واردات مواد غذایی و دارویی این کشور از آن صورت می‌گیرد.
یمن فقیرترین کشور جهان عرب است که همواره برای ادامه حیات و زندگی روزانه به واردات مواد غذایی و دارویی وابسته بوده‌است. حدود 5سال جنگ اکنون این کشور را در وضعیتی قرار داده که سازمان‌های بین‌المللی از توصیف فاجعه بی‌سابقه برای آن استفاده می‌کنند.
در این شرایط وضعیت کودکان بسیار تکان‌دهنده‌است. یکی از مسئولان بنیاد نجات کودکان در این‌باره به گاردین گفته‌است: «وضعیت کنونی برای کودکان زیر 5سال مانند حکم مرگ است. این 85هزار کودکی که در گزارش سازمان ما به مرگشان اشاره شده، نه بر اثر قحطی طبیعی یا تغییرات جوی، بلکه بر اثر جنگ ساخته دست بشر جان داده‌اند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید