• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61605
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n1vR
+
-

پاسخ تند ایران به دیپلمات انگلیسی

کمال خرازی: 2 هفته دیگر گام دوم را برمی‌داریم


روز گذشته معاون وزیر خارجه انگلیس به تهران آمد. او دومین مقام انگلیسی است که در یک‌ماه اخیر به تهران سفر کرده؛ با این حال رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران پس از دیدار با موریسون در اظهاراتی که به‌نظر حاکی از عصبانیت بود حرف‌های مقام انگلیسی را تکراری خواند و تأکید کرد 2هفته دیگر ایران اقدام تازه‌ای انجام خواهد داد.

2روز قبل روزنامه گاردین در گزارشی از احتمال ارسال پیامی از سوی 3کشور اروپایی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان به ایران خبر داده بود؛ پیامی که به ادعای این روزنامه انگلیسی ماهیت اخطارگونه داشته و محتوایی مبنی بر تحریم ایران توسط اروپا و پیوستن این اتحادیه به اقدامات تحریمی ترامپ در آن بوده است. گمانه‌ها حاکی است احتمالا پیامی با این مضمون توسط اندرو موریسون به ایران ارسال شده که البته واکنش ایران نیز قابل پیش‌بینی است.

کمال خرازی روز یکشنبه پس از دیدار با اندرو موریسون، وزیر مشاور در امور خاورمیانه انگلیس ضمن هشدار درباره تصمیم‌گیری‌ها و نتیجه‌گیری‌های شتاب‌زده از سوی دولت انگلیس اظهار کرد: در این جلسه مطرح کردم که یک سابقه بسیار منفی از انگلیس در ذهن مردم وجود دارد و اگر آنها علاقه‌مند به گسترش روابط هستند باید گام‌های جدی از سوی دولت انگلیس برداشته شود.

خرازی افزود: ایران براساس متن برجام تصمیم گرفت که برخی از تعهداتش را متوقف کند که تا به حال هم 2مورد از تعهدات را متوقف کرده و بعد از پایان مهلت ۶۰روزه یا همان 2هفته دیگر طبیعتا گام‌های جدیدی را برمی‌داریم و آنها باید بدانند که این هم جدی است.

وی ادامه داد: وزیر مشاور در امور خاورمیانه انگلیس هم صحبت‌های دائمی خودشان  را که به‌زودی اینستکس اجرایی می‌شود و ما همواره از برجام حمایت کردیم مطرح کرد و گفت ما هم مشکلات خودمان را با آمریکا داریم و شرکت‌های اروپایی در کار با ایران مشکل دارند و از اینگونه صحبت‌هایی را که همیشه تکراری بود مطرح کرد. درحالی‌که دولت‌های اروپایی باید استقلال خود را در برابر فشارهایی که آمریکایی‌ها وارد می‌کنند حفظ کنند، در این مدت 2هفته باید ببینیم که آنها چه اقداماتی را انجام می‌دهند. ایران اعلام کرده بود که از 18تیر بدون سقف درصد، اقدام به غنی‌سازی‌ کرده و ساخت رآکتور قبلی اراک را در دستور کار قرار می‌دهد.

18اردیبهشت ایران 2محدودیت نگهداری اورانیوم در سقف 300کیلو و نگهداری آب سنگین در سقف 130تن را کنار گذاشت و طبق وعده سخنگوی سازمان انرژی اتمی، ایران روز پنجشنبه این هفته از سقف 300کیلو عبور می‌کند.

خرازی 2هفته قبل در مصاحبه‌ای گفته بود: مادامی که آمریکا ناقض تعهداتش باشد و صرفا به‌عنوان یک تاکتیک بخواهد مذاکره کند، عکسی بگیرد و نشان دهد که ما توانستیم ایران را که مقاومت می‌کرد، به میز مذاکره برگردانیم، طبیعتا زمینه‌ای برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد.

به گزارش فارس، اخیرا جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس در اظهاراتی خلاف واقع، ایران را به دست‌داشتن در حوادث اخیر برای 2نفتکش در دریای عمان متهم کرد که همین امر به احضار «راب مک ایر» سفیر این کشور در تهران به وزارت خارجه منجر شد.

پیش از موریسون، «ریچارد مور» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه انگلیس و مذاکره‌کننده برجام آن کشور به تهران آمده بود. مور پنجشنبه 19اردیبهشت و یک روز پس از بیانیه شورای‌عالی امنیت ملی ایران مبنی بر توقف برخی تعهدات برجامی به تهران آمد و با سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید