• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61547
+
-

دغدغه‌های این 68 نفر

برخی کارگران سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج از برنامه این سازمان برای کاهش اضافه‌کاری‌شان گلایه دارند

مدیریت شهری
دغدغه‌های این 68 نفر

«سقف اضافه‌کار ماهانه ۱۲۰ ساعت است که در حال حاضر ۲۰ ساعت آن را کم کرده و به ۱۰۰ ساعت رسانده‌اند.» نمی‌خواهد نامش را بنویسیم از شرایطی که پیش‌آمده به‌شدت ناراضی است و می‌گوید کاهش حقوق با توجه به گرانی‌های موجود نگران‌کننده است.

به گزارش مهر، یک کارگر سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج با بیان این‌که گویا مقرر است کاهش حقوق دریافتی برخی از نیروهای شاغل در بخش‌های حراستی و نگهبانی سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج از ماه آینده اعمال شود، می‌گوید: تعداد کارکنان نگهبانی و نیروهای حراستی سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج طبق قراردادی که دی‌ماه سال گذشته منعقد شد، باید ۶۱ نفر باشد، درحالی‌که امسال این تعداد به ۶۸ نفر رسید اما بودجه‌ای که منظور شده فقط برای پرداخت حقوق ۶۱ نفر است.

وی اضافه می‌کند: از جمع ۶۸ نفری نیروهای نگهبانی و حراستی این سازمان که شرکتی هستند برای 7 نفر دیگر سقف اعتباری پرداخت حقوق و دستمزد منظور نشده است و باید از اضافه‌کاری و مزایای ۶۱ نفر دیگر کم کنند که بتوانند تا دی‌ماه سال آینده پاسخگوی پرداخت حقوق آن 7 نفر باشند.


دغدغه کسر از حقوق

یکی دیگر از نیروهای شرکتی سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج که مشمول کسری حقوق و مزایاست می‌گوید: این‌که می‌خواهند ساعات اضافه‌کاری را کم کنند بخشی از دغدغه‌ای است که داریم و ناراحتی ما از این است که حتی ممکن بود اضافه‌کاری و روزهای تعطیل را به صفر برسانند.

وی می‌افزاید: ما کارگر هستیم و حتی اگر حدود ۲۰۰ هزار تومان هم از حقوق دریافتی‌مان کسر کنند لطمه زیادی به گذران زندگی ما که دارای همسر و فرزند هستیم وارد می‌شود.
این کارگر توضیح می‌دهد: در این میان نیروهایی داریم که با 15 سال سابقه کار هنوز رسمی نشده‌اند و قراردادی کار می‌کنند و نه‌تنها این مهم برای آنها صورت نگرفته است، بلکه برخی از این افراد هم‌ تغییر رتبه و درجه کار داشته‌اند.

وی می‌گوید: از طرفی با اشخاصی قرارداد رسمی بسته می‌شود که به‌هیچ‌عنوان جزو حیطه کاری ما نبوده‌اند، در کل مشکلاتی که ما درگیر آن هستیم خیلی بیشتر از چیزی است که بیان کرده‌ایم.
وی عنوان می‌کند: حال مسئولان گفته‌اند می‌خواهند از شورای شهر و شهرداری کرج بودجه و اعتبار دریافت کنند تا بتوانند حقوق و مزایای ما را به‌طور کامل پرداخت کنند که امیدواریم چنین موضوعی عملی
 شود.


کسری پرداخت‌ها

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج می‌گوید: این تعداد نیرو که چنین مبحثی در خصوص حقوق دریافتی آنها مطرح است، ۶۸ نفر هستند که این میزان کاهش در صورت اعمال تنها در بحث اضافه‌کاری صورت می‌گیرد.

«مجید استادکاظمی» با بیان این‌که اگر اعتباری را که برای جبران افزایش سقف حقوق‌های پرداختی این کارکنان مدنظر است دریافت نکنیم، کسری پرداخت‌ها را خواهیم داشت، می‌افزاید: در این رابطه مشکل بحث تأمین اعتبار برای پرداختی به کارکنان است؛ چون در بودجه سال جاری سازمانی خود نسبت به سال گذشته مطابق با آنچه از گذشته معمول بوده پیش‌بینی ۱۵ تا ۲۰‌درصدی افزایش حقوق‌ها در سیستم دستمزد را پیش‌بینی کرده بودیم.

به گفته وی، امسال با توجه به تعیین حداقل حقوق پرداختی که از سوی وزارت کار ابلاغ و اعلام شد، این موضوع افزایش حدود ۳۵ تا ۴۰ درصدی هزینه‌ها در بخش تأمین اعتبار حقوق نیروهای نگهبان و حراستی را برای ما به دنبال دارد.

استادکاظمی توضیح می‌دهد: حال موضوع مهم این است که ما بتوانیم اعتبار لازم برای جبران این افزایش هزینه‌ها را از شهرداری کرج دریافت کنیم که اگر این مهم انجام شود در بحث پرداخت اضافه‌کار این تعداد کارکنان مشکلی نخواهیم داشت، اما اگر این اعتبار به ما نرسد باید در محاسبه اضافه‌کاری‌ها کمی تجدیدنظر کنیم.


پیشگیری از تاخیر در پرداخت حقوق‌ها

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج می‌گوید: اگر اعتباری را که برای جبران افزایش سقف حقوق‌های پرداختی این کارکنان مدنظر است دریافت نکنیم، کسری پرداخت‌ها را خواهیم داشت اما میزان این کسری که در محاسبه ساعات اضافه‌کاری‌هاست، هیچ‌گاه به ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان نمی‌رسد و بسیار پایین‌تر از این مبلغ است.

استادکاظمی ادامه می‌دهد: سال گذشته چون تأمین اعتبار کافی نداشتیم، حدود یک ماه و نیم پرداخت حقوق‌های کارکنان را با تأخیر انجام دادیم و امسال برای این‌که دوباره این اتفاق و مشکل حادث نشود پیش‌بینی کاهش تعداد ساعات اضافه‌کاری و بخشی از مزایای کاری آنها را مدنظر قرار داده‌ایم. وی می‌گوید: از شهرداری کرج درخواست کرده‌ایم که ردیف پیمان سازمان در خصوص هزینه‌های نیروهای کارکنانی را افزایش دهد تا بتوانیم طبق ابلاغیه وزارت کار برای امسال افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی حداقل حقوق‌ها را اعمال کنیم.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج در واکنش به این مطلب که برخی کارگران معتقدند که کاهش اضافه‌کاری آنها برای تأمین حقوق و مزایای برخی افراد خاص است، می‌گوید: این مساله را نمی‌دانم که طی سال‌های گذشته برخی افراد خاص به چه طریقی وارد سیستم شده‌اند، اما ممکن است مطلبی که کارگران مطرح کرده‌اند، صحت داشته باشد.
استادکاظمی با اشاره به این‌که در زمان تصدی وی در سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج یک مورد تبدیل وضعیت کارگران از قراردادی به رسمی انجام‌ نشده است، گفت: اگر تبدیل وضعیت قراردادها انجام‌ شده ممکن است مربوط به سال‌های گذشته است.


مشکل تأمین حقوق کارگران 

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج در پاسخ به این سوال که چرا برای تأمین حقوق 7 نفر نیروی مازاد باید اضافه‌کاری کارگران کاهش پیدا کند، می‌گوید: طی سال‌های گذشته و به صلاحدید مدیرعامل سابق و اعضای هیات‌مدیره سازمان تعدادی نیروی شرکتی جذب ‌شده که تبدیل وضعیت شده‌اند و برای تأمین حقوق نیز با مشکل  مواجهیم.

استادکاظمی در خصوص افزایش تعداد این نیروهای شرکتی از ۶۱ نفر به ۶۸ نفر، می‌افزاید: به‌منظور حفاظت از زیرمجموعه‌های سازمان تعداد نیروها افزایش پیدا کرده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تعداد این نیروها به ۶۸ نفر منجر به کاهش ساعات اضافه‌کاری و مزایای برخی از کارگران شده است، می‌گوید: بله صحت دارد، اما کاهش در پرداختی فقط مربوط به ‌اضافه‌کاری‌هاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید