• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61530
+
-

راه موفقیت برای بانوان البرزی هموار می‌شود

رویداد «توبان» یکشنبه آخر هر ماه در یکی از سالن‌های شهر برگزار می‌شود

جامعه
راه موفقیت برای بانوان البرزی هموار می‌شود

زهرا اشرف‌زاده | البرز- خبرنگار


این روزها رویداد‌ها و همایش‌های مختلفی در حوزه زنان برگزار می‌شود که اهداف مختلفی مانند پررنگ کردن نقش اجتماعی و بالا بردن اعتماد به نفس بانوان را به عهده دارند. 

رویداد «توبان» نیز طرحی است که با همکاری امور بانوان استانداری و نهادهای مردمی استان برای توان‌افزایی بانوان هر ماه یک‌بار برگزار می‌شود. رویدادی که با معرفی بانوان توانمند در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و ورزشی الگوی مناسبی را به بانوان استان معرفی می‌کند و با انتقال تجارب آنها و شبکه‌سازی راه موفقیت را برای بانوانی که در ابتدای راه هستند هموار می‌کند و هم باعث رشد و پیشرفت بانوان توانمند و بااستعداد می‌شود.


بستری برای توان‌افزایی بانوان

مسئول برگزاری رویداد توبان در پاسخ به این‌که چه عواملی باعث شد چنین رویدادی را برگزار کند، می‌گوید: همیشه برایم دغدغه بود که چرا بعضی از خانم‌ها با وجود توانایی بالایی که دارند کاری انجام نمی‌دهند، مثلا در یک جمعی اگر پاسخ سوالی را می‌دانند دست بالا نمی‌برند که جواب دهند؛ همه اینها شاید از نبود خودباوری نشأت می‌گیرد. همین موضوع باعث شد که احساس کنم باید کاری در حوزه زنان انجام دهم، اما این‌که چه کاری و چگونه هنوز نمی‌دانستم تا این‌که به توبان رسیدم و از بهمن گذشته استارت کار زده شد.

«کتایون عسکری» می‌افزاید: رویداد توبان در زمینه توان‌افزایی بانوان فعالیت می‌کند و سعی دارد بستری را فراهم کند که بانوان در آن رشد کنند، اعتماد به نفسشان افزایش پیدا کرده و باور کنند که می‌توانند جایگاه اجتماعی خود را بالا ببرند.

وی با بیان این‌که این رویداد یکشنبه آخر هر ماه در یکی از سالن‌های شهر برگزار می‌شود، به بخش‌های مختلف آن اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: این رویداد شامل چند بخش است که قسمت اول به افرادی اختصاص دارد که فرمول خاصی در زندگی‌شان دارند و نقاط قوت خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. این شخص می‌تواند یک خانم خانه‌دار هم باشد که در 5 دقیقه باید پاسخ‌هایی را که به دغدغه‌های اجتماعی خود داده به اشتراک بگذارد.

عسکری اضافه می‌کند: موضوع بعدی که در توبان به آن می‌پردازیم معرفی کتاب است و فردی که خواندن یک کتاب باعث تغییر زندگی‌اش شده در رابطه با آن صحبت می‌کند. همچنین یک بانوی موفق را شناسایی و دعوت می‌کنیم در زمینه‌های مختلف با افراد در مورد راه رسیدن به موفقیت و نیز مواردی که باعث پیشرفتش شده صحبت کند.

وی می‌افزاید: یکی از بخش‌های برنامه، نقطه عطف است که به صورت کلیپ پخش می‌شود و در آن به سراغ بانوان موفق می‌رویم و یا خودشان برای ما ارسال می‌کنند و درباره نقطه عطف زندگی خود صحبت می‌کنند.

عسکری که بنیانگذار سرای محله ارم نیز است، اضافه می‌کند: در پایان برنامه حلقه‌های گپ‌وگفت شکل می‌گیرد که افراد می‌توانند با هم ارتباط بگیرند و کاری را شروع کنند.
مسئول برگزاری رویداد توبان با اشاره به استقبال خوبی که از این رویداد شده است می‌گوید: تعداد رویدادهایی که در حوزه بانوان در البرز تشکیل می‌شود زیاد است، اما توبان سعی کرده 2 ساعتی را که مردم در اینجا وقت می‌گذرانند موثر باشد. ما ساعت‌ها و روزها راجع به رویدادها و افرادی که می‌خواهیم دعوت کنیم و موضوعات دیگر تحقیق می‌کنیم و نتیجه‌ای که تاکنون گرفته‌ایم رضایت‌بخش  است.


حمایت استانداری از طرح‌های توان‌افزایی بانوان

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری البرز با بیان این‌که رویداد توبان با مشارکت بخش خصوصی و سمن‌ها برای هم‌افزایی زنان البرز طراحی شده است، می‌گوید: در این رویداد افراد موفق تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند تا کسانی که دنبال جرقه‌ای برای تغییر زندگی‌شان هستند از صحبت‌های این افراد استفاده کنند، به همین خاطر از عموم شهروندان دعوت می‌کنیم تا در جلسه‌های این رویداد شرکت کنند.

«مریم اسماعیلی‌فرد» با اشاره به برنامه‌های استانداری در حوزه کارآفرینی بانوان ادامه می‌دهد: در این حوزه 3 برنامه را دنبال می‌کنیم. اولین بخش طرح توان‌افزایی زنان سرپرست خانوار در 5 سکونتگاه غیررسمی استان است که به آنها آموزش‌های فنی و حرفه‌ای داده می‌شود که بتوانند کسب و کاری راه‌اندازی کنند. بخش دوم کمیته اقتصادی توان‌افزایی که بانوان کارآفرین با مدیران تراز اول استان در این کمیته هستند تا مشکلات خود را بگویند و استاندار نیز به دلیل اهمیت موضوع همواره در جلسه‌ها حضور دارد.

وی اضافه می‌کند: برنامه سوم ما نیز حمایت از استارت‌آپ‌ها و رویدادهای حوزه کارآفرینی زنان مانند همین رویداد توبان است. سال گذشته نیز مسیر کسب و کار در این حوزه اجرا شد و تلاش می‌کنیم این رویدا‌دها را گسترش دهیم. مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری البرز می‌گوید: اینطور برنامه‌ها می‌تواند برای زنان سرزمینمان انگیزه‌بخش باشد که با خودباوری می‌شود به مسیرهای دور رسید.
 

سهم ناچیز بانوان  در مدیریت شهری کرج


البرز در حوزه بانوان از ظرفیت بالایی برخوردار است. 36/49 درصد از جمعیت استان را که نیمی از جمعیت استان است زنان تشکیل می‌دهند. 74 درصد از این جمعیت در سن فعال اقتصادی قرار دارند. به گزارش همشهری،همچنین البرز رتبه دوازدهم را از نظر زنان سرپرست خانوار دارد و رتبه اول را از نظر جمعیت زنان فعال اقتصادی به‌ خود اختصاص داده است.

در سال‌های اخیر همواره مدیران عالی استان از حمایت زنان کارآفرین در حوزه‌های تولیدی، کشاورزی و صنایع‌دستی سخن گفته‌اند که این می‌تواند در پیشبرد امور ایجاد شغل، کارآفرینی و حرکت به سمت اشتغال‌زایی موثر باشد و به بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی فعلی نیز کمک بسیاری خواهد کرد. از طرفی یکی از موضوعاتی که همواره در حوزه زنان استان از آن صحبت می‌شود حضور بانوان در رده‌های بالایی مدیریتی است که سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف استان بر آن تاکید دارند، هرچند این موضوع آنچنان که باید تحقق نیافته است.

رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با بیان این‌که اکنون جایگاه بانوان آنطور که باید در مدیریت شهری جدی گرفته نمی‌شود، می‌گوید: تعداد پست‌های بانوان در جایگاه‌های مدیریتی شهرداری کرج کمتر از ۵ درصد است و زنان حتی در سمت منشی معاون و مدیران کل هم قرار ندارند و می‌بینیم که در دوران اصلاحات نیز شهرداری چهره مردانه به خود  گرفته است.

«سارا دشتگرد» می‌افزاید: البته دولت سهم ۳۰‌درصدی را برای بانوان برای تصدی مسئولیت‌های مدیریتی در نظر گرفته، اما این مهم در استان البرز و شهر کرج جدی گرفته نمی‌شود. وی ادامه می‌دهد: از شهردار کرج خواسته‌ایم تا حداقل ۱۰ درصد از صندلی‌های مدیریتی شهرداری کرج را در اختیار زنان توانمند قرار دهد تا چهره مردانه شهرداری تا حدودی تلطیف شود.
دشتگرد با اشاره به حضور زنان در تمام عرصه‌های کشور و زحمات آنها در دوران 40 ساله انقلاب اسلامی می‌گوید: حضور و مشارکت پرشور بانوان در تاریخ این ملت ثبت شده و اکنون نیز با مشارکت آنها می‌توان به توسعه کشور کمک کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید