• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61529
+
-

توسعه باغ‌های لرستان در اراضی شیبدار

سلسله یکی از شهرستان‌های پیشرو در زمینه ایجاد باغ در زمین‌های شیبدار است

طرح توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار و کم‌بازده یکی از طرح‌هایی است که می‌تواند زمینه رونق تولید را در بخش کشاورزی به خصوص در مناطق کوهستانی فراهم کند. به گزارش ایرنا، از مزایای این طرح که با مشارکت مردم اجرا می‌شود، می‌توان به مقابله با فرسایش خاک، حفظ و احیای منابع طبیعی و جلوگیری از تصرف اراضی، پیشگیری از تغییر کاربری‌های نامناسب زمین‌های کشاورزی و ملی، استفاده از روان‌آب‌ها، استفاده از آب سبز با هدف افزایش بهره‌وری در باغ‌های دیم، حفاظت از آب و خاک و اجرای عملیات آبخیزداری اشاره کرد. در شهرستان سلسله، ضمن بهره‌گیری از این فرصت، زمینه‌ای برای حفاظت از منابع طبیعی با مشارکت مردم، افزایش اشتغال و سطح تولید محصولات باغی شهرستان نیز فراهم شده است.


سلسله؛ پیشرو در ایجاد باغ در شیب

رئیس اداره جهاد کشاورزی سلسله با بیان این‌که در حال حاضر وسعت کل باغ‌های این شهرستان 4 هزار هکتار است، می‌گوید: طرح احداث باغ‌ در اراضی شیبدار و کم‌بازده یکی از طرح‌های جهاد کشاورزی در راستای توسعه باغ‌هاست که مزایای بسیاری برای لرستان و شهرستان سلسله دارد.

«رضا سوخته‌زاری» با اشاره به این‌که تاکنون حدود ۱۲۰ هکتار از اراضی شیبدار سلسله به ایجاد و توسعه باغ‌ها اختصاص یافته است، بیان می‌کند: سال گذشته ۵۰ هکتار از اراضی شیبدار شهرستان به توسعه باغ‌ها اختصاص یافت. وی با بیان این‌که صد درصد قیمت چاله‌کنی و تامین نهال را سازمان جهاد کشاورزی تقبل کرده است، می‌گوید: ۹۰ درصد از نهال‌هایی که در شهرستان سلسله کاشته خواهند شد، بادام هستند.


مزایای کشت باغ‌ در اراضی شیبدار

سوخته‌زاری درباره مزایای ایجاد باغ در اراضی شیبدار و کم‌بازده توضیح می‌دهد: کاهش فرسایش خاک، افزایش ارزش افزوده اراضی، افزایش تولید اقتصادی و افزایش عملکرد محصولات باغی از مهم‌ترین مزایای ایجاد باغ در اراضی شیبدار نسبت به اراضی دیم است.

وی با اشاره به رونق صنعت توریسم و افزایش جذب گردشگران با اجرایی کردن این طرح در شهرستان می‌افزاید: توسعه باغ‌ها در این اراضی به تلطیف آب و هوای منطقه نیز منجر خواهد شد، ضمن آن‌که هر یک هکتار باغ یک شغل جدید را به صورت مستقیم ایجاد می‌کند.


۷۰ درصد اراضی لرستان شیب ۱۲ درصد دارند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز می‌گوید: ۷۰ درصد از اراضی لرستان ۱۲ درصد شیب دارند که این برای زراعت مناسب نیست. از طرفی آب و هوای مناسب و خاک غنی هم این اراضی را مستعد کاشت درختان مثمر کرده است.

«عبدالرضا بازدار» ادامه می‌دهد: با توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار، حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری محقق می‌شود. طبق محاسبه انجام شده، هر چاله در شرایط بارندگی ۵۰۰ میلیمتر و روان‌آب ۵۰۰ لیتر آب را می‌تواند تا پایان سال در خود ذخیره کند.


فرسایش خاک به حداقل می‌رسد

همچنین، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که این طرح با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب و جلوگیری از فرسایش خاک اجرایی شده است، اظهار می‌کند: این طرح برای اجرا در اراضی مستعد بارندگی به میزان ۳۰۰ میلیمتر به بالا در نظر گرفته شده است.

«علی طهماسبی» با بیان این‌که برای احداث هر هکتار باغ دیم ۱۰۰ میلیون ریال نیاز است که هزینه آن را جهاد کشاورزی تقبل می‌کند، می‌گوید: احداث باغ دیم در اراضی شیبدار مناطقی با بارندگی بیش از ۴۰۰ میلیمتر در اولویت است.وی با اشاره به این‌که در کشور سالانه ۱۶ میلیارد تن فرسایش خاک داریم، می‌افزاید: با توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار، شاهد به حداقل رسیدن فرسایش خاک خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید