• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61448
+
-

پروژه جاده ازنا - شازند 7 ساله شد

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی لرستان: سعی داریم تا پایان امسال 11 کیلومتر از این پروژه زیر بار ترافیک برود

پیگیری
پروژه جاده ازنا - شازند 7 ساله شد

فاطمه حافظی | ازنا - خبرنگار:


وجود ظرفیت‌های فراوان در ازنا باعث شده است پروژه‌های بزرگی در این شهرستان به اجرا درآید. اما بعضی از این پروژه‌ها به دلایل مختلف درگیر مشکلاتی شده و نتوانسته‌اند در موعد مقرر تکمیل شوند و به بهره‌برداری برسند و در نیمه راه مانده‌اند.

یکی از این پروژه‌ها چهاربانده ازنا- شازند است که از ابتدای ورودی شهر ازنا در لرستان شروع می‌شود و تا مرز شازند در استان مرکزی ادامه دارد. اجرای این پروژه در سال ۹۱ آغاز شد و قرار بود طبق یک برنامه زمان‌بندی 4 ساله تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

38 کیلومتر از پروژه 80 کیلومتری چهاربانده ازنا - شازند در لرستان و مابقی آن در استان مرکزی قرار دارد. اما همین 38 کیلومتر محدوده لرستان هم حدود 7 سال است که معطل مانده و مثل پارسال همچنان روی 50 درصد پیشرفت فیزیکی درجا می‌زند.

روزانه حدود ۶ هزار تردد در جاده شازند - ازنا و برعکس انجام می‌شود که این میزان تردد و حجم ترافیک با جاده دوبانده و کم‌عرض فعلی همخوانی ندارد. هرچند ارتباط ازنا - شازند از طریق جاده محلی برقرار شده و به دلیل امتیازاتی همچون صرفه‌جویی در وقت و هزینه مورد استقبال رانندگان زیادی قرار گرفته، تردد خودروهای سنگین در آن موجب شده است حجم بالایی از تصادفات در این محور در محدوده لرستان رخ دهد.

اکنون این پروژه با گذشت حدود 7 سال از آغاز اجرای آن نه‌تنها پیشرفت قابل قبولی ندارد، مشخص هم نیست که سرانجام در چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد.در این میان نماینده دورود و ازنا از روند کار پیمانکاران رضایت ندارد و از طرف دیگر مسئولان راه و شهرسازی استان، روند کار را مطلوب ارزیابی می‌کنند.


سرعت اجرای کار پایین است

نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت جاده ازنا - شازند می‌گوید: سرعت اجرای کار در پروژه چهاربانده کردن این جاده بسیار پایین است و دلیل اصلی‌اش نیز این است که پیمانکاران وظایف و تعهدات خود را به خوبی انجام نمی‌دهند.

«مجید کیان‌پور» می‌افزاید: اعتبار لازم برای احداث و اصلاح جاده ازنا ـ شازند وجود دارد اما ضعف کاری پیمانکاران سبب شده است، با وجود این‌که در چندین قطعه در این مسیر کارهای عمرانی انجام می‌‌شود، سرعت اجرا پایین باشد.

وی می‌گوید: پروژه چهاربانده ازنا - شازند مشکل اعتبار و پیمانکار آن هم طلبی بابت اجرای این پروژه ندارد اما سرعت اجرای آن پایین است که وزارت راه و شهرسازی باید مشکل کار را پیدا کند. کیان‌پور اظهار می‌کند: متاسفانه بر پیمانکاران پروژه‌های راه‌سازی نظارت وجود ندارد. وزارت راه باید، ضمن اعمال اقدامات کنترلی، برای کندی سرعت پیشرفت پروژه‌ها چاره‌ای بیندیشد و با خاطیان برخورد کند.


لغو اجرای پروژه به بهانه‌های مختلف

کیان‌پور می‌گوید: وجود چندین پیمانکار در این مسیر باید سرعت اجرای کار را بالا ببرد و حضور این پیمانکاران برای مردم ملموس باشد، نه این‌که کار کند پیش برود. 7 سال برای اجرای یک پروژه 38 کیلومتری کم نیست.

وی اضافه می‌کند: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌با آن‌که همه ظرفیت‌های لازم و اعتباری برای پروژه‌های عمرانی دورود و ازنا آماده است و مشکلی وجود ندارد، باید هرچه سریع‌تر پیمانکاران این پروژه‌ها توجیه شوند تا کار به مرحله بهره‌برداری نهایی برسد.

نماینده دورود و ازنا می‌گوید: متاسفانه اجرای این پروژه عمرانی به بهانه‌های مختلف از جمله نبود قیر، نبود ابزارآلات عمرانی و... لغو می‌شود. این در حالی است که حدود ۶ هزار وسیله نقلیه سبک و سنگین برای تردد از این محور استفاده می‌کنند.این نماینده بیان می‌کند: چون این مسیر بدون گردنه است، مورد استقبال وسایل سنگین باربری هم قرار گرفته و همین مساله به بالا رفتن سرعت خودروها در آن منجر شده است.


ازنا از بن‌بست بیرون نیامد

یک کارشناس راه در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: راه‌ها یکی از زیرساخت‌های اصلی‌ هستند که باعث توسعه اقتصادی و رونق هر منطقه می‌شوند. «فرهاد دلفانی» می‌افزاید: تنها شهرستان بن‌بست در استان، ازنا بود که هیچ راه ارتباطی با هیچ‌یک از استان‌های همجوار نداشت. مردم این شهرستان برای رفتن به هر استانی باید به شهرستان الیگودرز یا بروجرد می‌رفتند تا در مسیر اصلی برای عبور قرار بگیرند.

وی بیان می‌کند: برای خروج این شهرستان از بن‌بست از موقعیت، جاده و مسیر دسترسی به استان مرکزی استفاده شد تا مردم راحت‌تر به استان مذکور و سپس سایر استان‌ها دسترسی داشته باشند. دلفانی می‌گوید: اما به دلیل کوتاه بودن این مسیر و کمتر شدن زمان دسترسی به استان مرکزی از طریق آن، رانندگان خودروهای سبک و سنگین دیگر مسیرها هم برای کاهش هزینه، وقت و... از آن استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث شده است امروز جاده ازنا - شازند به یکی از پرترددترین جاده‌های استان تبدیل شود.

وی ادامه می‌دهد: بیش از 7 سال از آغاز پروژه چهاربانده کردن جاده ازنا - شازند می‌گذرد اما متاسفانه هنوز نه از چهاربانده خبری است و نه از ایمنی لازم در جاده. بنابراین روزانه خطرات بسیاری رانندگان و سرنشینان خودروها را در این مسیر تهدید می‌کند.


جاده ازنا - شازند؛ راه توسعه شهرستان

دلفانی می‌گوید: جاده ازنا - شازند می‌تواند موقعیت خوبی را برای توسعه ازنا فراهم کند. اما این موضوع زمانی محقق می‌شود که پروژه به اتمام برسد. وی می‌افزاید: با توجه به گذشت 7 سال از پروژه و این‌که تاکنون پیشرفت قابل قبولی نداشته، در حالی که هزینه‌های زیادی بالغ بر 24 میلیارد تومان هم برای آن صرف شده است، قطعا نمی‌توان به اتمام آن در مدت کم خوش‌بین بود.


پروژه‌ای که مشمول مرور زمان شد

این کارشناس راه بیان می‌کند: پروژه‌ای که می‌توانست در موعد مقرر، یعنی نهایتا تا پایان سال 95، با صرف هزینه‌هایی کمتر از این زمان به اتمام برسد، به دلیل سهل‌انگاری و عدم مدیریت و برنامه‌‌ریزی و نظارت درست نیمه‌کاره مانده است.

وی اضافه می‌کند: این پروژه امروز مشمول مرور زمان و صرف هزینه کلان شده است. چون قیمت مصالح نسبت به سال‌های قبل چندبرابر و از طرفی دشواری تامین مصالح نیز مزید بر علت شده است. همین موضوع باعث می‌شود که با اعتبارات اندک نتوان پیشرفت قابل ‌قبولی در پروژه ایجاد کرد.

دلفانی می‌گوید: با روند و اعتبار کنونی، قطعا این پروژه تا پایان سال 99 هم به اتمام نمی‌رسد و می‌طلبد که مسئولان ارشد استان و شهرستان به پیگیری کار آن در سطح وزارتخانه اهتمام لازم را داشته باشند تا بتوان آن را در زمان کمتری به اتمام رساند.


جذب 7 میلیارد تومان اعتبار در سال جاری

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی لرستان کاملا این موضوع را رد می‌کند. «سعید نظری» در این زمینه به خبرنگار همشهری می‌گوید: در اجرای پروژه چهاربانده ازنا - شازند هیچ مشکل خاصی وجود ندارد و 6 پیمانکار این پروژه وظایف خود را بر اساس برنامه پیش‌بینی‌شده انجام می‌دهند. وی می‌افزاید: آخرین تخصیص اعتباری که به این پروژه تعلق گرفته، 7 میلیارد تومان بوده که کامل جذب شده است و در حال حاضر برای پروژه صرف می‌شود.


تا پایان سال 11 کیلومتر زیر بار ترافیک می‌رود

نظری اظهار می‌کند: طول مسیر ازنا - شازند در حوزه لرستان بین 35 تا 40 کیلومتر است و تاکنون هیچ قسمتی از آن زیر بار ترافیک نرفته است. وی ادامه می‌دهد: اما با توجه به اعتبار تخصیص‌یافته و جذب‌شده، سعی بر این است که تا پایان سال حداقل 11 کیلومتر آن در حوزه مومن‌آباد تا ازنا زیر بار ترافیک برود. مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی لرستان می‌گوید: این اعتبار جوابگوی اتمام این پروژه و به بهره‌برداری رساندن آن نیست اما درصدد هستیم که تا پایان سال بخش عمده کار را به سرانجام برسانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید