• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61515
+
-

حاشیه رودخانه‌های البرز نفس می‌کشد

تصرفات حاشیه رودخانه‌های کرج و کردان شناسایی شده است و به زودی آزاد‌سازی آنها آغاز می‌شود

گزارش خبری
حاشیه رودخانه‌های البرز نفس می‌کشد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز اعلام کرد: به منظور پیشگیری از حوادث در زمان بارندگی، اراضی حاشیه رودخانه‌های البرز از برخی ساخت‌وسازها آزاد‌سازی می‌شود.
به گزارش ایرنا «داود نجفیان» اظهار‌کرد: در ماه‌های اخیر تصرفات حاشیه رودخانه‌های کرج و کردان شناسایی شدند که به‌زودی عملیات آزاد‌سازی حاشیه رودخانه کرج آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس 4 کیلومتر تصرفات حاشیه رودخانه کرج در محدوده شهری قرار گرفته که بخشی از این ساخت‌وسازها طبق اسناد مالکیت مربوط به قبل از سال 47 است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: در هفته جاری عملیات آزاد‌سازی 4 کیلومتر از حاشیه رودخانه کرج از محدوده بیلقان تا حصار به علاوه سرشاخه‌های رودخانه کردان با هماهنگی مراجع ذیصلاح آغاز می‌شود.

وی افزود: میزان تصرفات در حاشیه رودخانه‌های استان البرز متفاوت است، بر این اساس در زمینه شناسایی تصرفات و آزاد‌سازی اراضی با کمک نیروی انتظامی و دادستانی عملیات آزاد‌سازی انجام 
می‌شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز گفت: انتظار می‌رود تا قبل از فصل بارش بتوانیم بخش عمده‌ای از اراضی حاشیه رودخانه‌های البرز را از ساخت‌وسازها آزاد کنیم، زیرا اینگونه ساخت‌و‌سازها خطراتی در زمان بارش‌ها و طغیان رودخانه‌ها برای مردم دارند.

وی با اشاره به حوادث سیل سال جاری در کشور، اظهار کرد: برای پیشگیری از آسیب‌های جانی و مالی باید حاشیه رودخانه‌ها را ایمن‌سازی کرد و استان البرز در این زمینه با استفاده از منابع اعتباری جاری این برنامه را پیش خواهد برد.


انسداد چاه‌های غیرمجاز بدون محدودیت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طرح انسداد چاه‌های غیرمجاز آب در استان البرز در دستور کار است و در این زمینه محدودیتی نداریم.
نجفیان افزود: اکنون یک شرکت پیمانکاری با آب منطقه‌ای البرز قرارداد منعقد کرده و ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای پر کردن چاه‌های غیرمجاز دریافت شده است.


بهبود وضعیت سدهای البرز 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به بارندگی‌های سال زراعی جاری گفت: این بارش‌ها وضعیت سدهای استان را بهبود بخشید و باعث شد در سدهای کرج و طالقان حداکثر آب ممکن ذخیره‌سازی شود.
وی ادامه داد: اکنون سد کرج در حال پر شدن است و سد طالقان نیز اواخر اردیبهشت سرریز کرد و در بحث سرریز نکات فنی سازه مورد توجه قرار دارد و لازم نیست همه آب‌های ورودی سدها را ذخیره کنیم.
نجفیان گفت: امسال بیشترین حجم ذخیره‌سازی در بخش آب سطحی را داشتیم و اقداماتی برای مهار بخشی از سیلاب‌ها در سطح استان انجام شد که با هدف تقویت سفره‌های زیرزمینی بخشی از این آب‌ها در شن‌چاله‌ها ذخیره‌سازی شد.

وی با بیان این‌که سال‌های گذشته بیش از یک میلیارد متر مکعب از سفره‌های زیرزمینی البرز، آب برداشته شده است، اظهار کرد: اگر شرایط ‌ترسالی در سال‌های آینده باشد به ذخیره‌سازی سفره‌های زیرزمینی کمک می‌کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز افزود: ذخیره‌سازی آب می‌تواند ۷۰ درصد به تقویت سفره‌های زیرزمینی کمک کند. وی تاکید کرد: تاکنون بخشی از ظرفیت منابع آبی زیرزمینی استان مصرف شده و برای این‌که به پایداری کشاورزی برسیم، مجبوریم اضافه آب‌هایی را که مصرف کردیم به مرور کم کنیم.

نجفیان گفت: تا پایان برنامه پنج ساله ششم تلاش بر این است که ۳۴‌درصد از مصرف آب کشاورزی کم شود و این به این معنا نیست که تولید در کشاورزی کم شود، بلکه باید به سمت کشت مدرن برویم که در بخش کشاورزی البرز اقدامات مؤثری صورت گرفته و بهتر از استان‌های دیگر عمل شده است.
وی بیان کرد: امسال باید بیش از ۳۰۰ هکتار به کشاورزی صنعتی و گلخانه‌ای البرز افزوده شود که در صرفه‌جویی از آب کشاورزی موثر است.


شرایط ویژه سفره‌های زیرزمینی البرز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز در بخش دیگری از سخنانش گفت: اقدامات خوبی در قالب سازگاری با کم‌آبی در استان آغاز شده و اگر همه مسئولان و دست‌اندرکاران و مصرف‌کنندگان همت به خرج دهند، البرز آبخوان خوبی دارد.
نجفیان ادامه داد: باید آبخوان‌ها را به حالت تعادل برسانیم، زیرا اکنون ۳۰۰‌میلیون متر مکعب برداشت توسط ۱۱‌هزار چاه غیرمجاز انجام می‌شود که طبق بررسی‌ها ۱۰ درصد چاه‌های غیرمجاز ۹۰ درصد برداشت‌های غیرمجاز را در البرز دارند.

وی گفت: البرز حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون متر مکعب کسری آب دارد که اگر بتوان ۱۱ هزار چاه غیرمجاز را کنترل کرد وضعیت بهبود می‌یابد، زیرا وضعیت سفره‌های زیرزمینی البرز ویژه است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز اظهار کرد: باید تمام چاه‌های غیرمجاز مسدود شود و اگر بخواهیم در بخش‌های صنعت و کشاورزی آب شرب استفاده کنیم، در سال‌های آینده مشکلاتی خواهیم داشت، زیرا اکنون ۷۰۰ حلقه چاه در منابع آب شرب حفاری شده است.

وی ادامه داد: ما مجبوریم از بخشی از چاه‌های مجاز که پروانه دارند بکاهیم.
نجفیان گفت: در استان البرز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و ۴۰ میلیون متر مکعب در بخش صنعت به مصرف می‌رسد.
وی بیان کرد: از ۲ سال پیش کارگروه سازگاری با کم‌آبی در البرز شکل گرفته و به‌تازگی تغییراتی در رویکردها به وجود آمده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز تاکید کرد: برای مصرف بهینه آب نیازمند فرهنگ‌سازی گسترده هستیم ضمن آن‌که باید طرح‌های فنی را در اولویت قرار دهیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید