• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61501
+
-

تکرار دلهره در شهربازی‌های یزد

در استان یزد
تکرار دلهره در شهربازی‌های یزد

امسال هم با فرا رسیدن فصل تابستان و دوران تفریح و سرگرمی دانش‌آموزان، اشتیاق برای استفاده از وسایل شهربازی افزایش یافته اما بازار دلهره همچنان گرم است.
به گزارش ایرنا، از چند سال پیش به دلیل وقوع حوادثی در برخی پارک‌ها در زمان استفاده از وسایل شهربازی، نظارت بر این وسایل افزایش یافته است.
بر اساس بند قانونی، تمامی دستگاه‌های بازی باید دارای پلاک استاندارد باشند و اگر دستگاهی بدون پلاک باشد نباید مورد استفاده قرار بگیرند اما متأسفانه تلاش‌ها برای اجرای این قانون تاکنون اثربخش نبوده است.
بر این مبنا زمین‌های بازی، تجهیزات پارک‌ها و شهر شادی‌ها در شهرستان‌ها باید موارد استاندارد را به طور کامل رعایت کنند چون این‌گونه موارد مشمول استاندارد اجباری خدمات است و حتماً باید متصدیان امر به استاندارد‌سازی آنها اقدام کنند.
به همین دلیل اداره کل استاندارد استان یزد معتقد است که وسایل استاندارد همه شهربازی‌ها دارای برچسب استاندارد و تاریخ بازرسی است و باید یک تابلوی استاندارد نیز در کنار این وسایل نصب شده باشد.
همچنین اداره کل استاندارد یزد در راستای به‌روز کردن اطلاعات مسئولان فنی شهربازی‌ها هرساله به طور منظم برای آنان دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند.
براساس آمارهای سال ۹۵، استان یزد در آن زمان ۱۷ شهربازی داشته که از این تعداد 4 شهربازی به دلیل نداشتن گواهی استاندارد تعطیل و از فعالیت وسایل غیراستاندارد جلوگیری شده است.
در سال ۹۶ در راستای استانداردسازی در استان یزد از ۷۸ شهربازی بازدید به عمل آمده که ۳۸۰ وسیله بازی نقص داشتند که عیب‌ها به شهرداری‌های هر شهرستان اعلام شد.
در سال ۹۷ آمارهای اداره استاندارد حکایت از آن دارد که ۵۲۷ وسیله تفریحی در استان یزد وجود داشته که از این تعداد ۱۶۵ مورد را انواع تجهیزات شهربازی‌ها تشکیل داده بود.
نکته جالب این است که به گفته مدیر کل استاندارد، در آن مقطع ۷۸ درصد از تجهیزات شهربازی‌های استان یزد دارای اعتبار و قابل قبول بوده‌ که این تجهیزات زمین بازی، سازه آبی، سازه بادی، شهربازی سبک، شهربازی نیمه‌سنگین و شهربازی سنگین را شامل می‌شده است.
اما امسال در ابتدای ورود به فصل تابستان، یک حادثه ناگوار در پارک کوهستان و در همین وسایل شهربازی اتفاق افتاد که با وجود نداشتن آسیب بدنی، مشکلات روحی و دلهره را در میان نوجوانان و جوانان تشدید کرد.
در این حادثه نقص فنی وسیله بازی «کشتی صبا» در پارک کوهستان یزد منجر به گیر افتادن ۱۶ نفر شد که خوشبختانه با حضور آتش‌نشانان همگی نجات پیدا کردند.
سئوال اینجاست که چه کسی تضمین می‌دهد چنین حادثه‌ای، برای بار دوم در شهربازی‌ها اتفاق نیفتد و این بار مصدوم و آسیب دیده نداشته باشد؟!
شهرداری‌ها و پیمانکاران باید در فصول قبل که کمتر از وسایل شهربازی استفاده می‌شد تمام عیوب را برطرف می‌کردند و اداره استاندارد هم نظارت جامع‌تر و دقیق‌تری انجام می‌داد چون اینجا جایی نیست که بتوان هر زمانی برای رفع نواقص اقدام کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید