• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61464
+
-

میزبانی یاسوج از پنجمین جشنواره ملی فرهنگی عشایر

این جشنواره ۱۶ تا ۲۰ تیر امسال به مدت 5 روز در بوستان ولایت برگزار می‌شود

اخبار کهگیلویه و بویراحمد
میزبانی یاسوج از پنجمین جشنواره ملی فرهنگی عشایر

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پنجمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران‌زمین با عنوان کوچ، ۱۶ تا ۲۰ تیر امسال به مدت 5 روز در بوستان ولایت یاسوج برگزار می‌شود. به گزارش ایرنا، «محمود باقری» افزود: این جشنواره با حضور همه استان‌های عشایرنشین کشور برگزار می‌شود.وی افزود: جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین در سال ۸۵ با حضور ۱۵‌استان، سال ۸۹ با حضور ۱۴ استان، سال ۹۵ با حضور ۱۶ استان و سال ۹۷ با حضور ۲۰ استان در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده است.

 باقری عنوان کرد: نمایش نوع سرپناه‌های عشایری، موسیقی و شاهنامه‌خوانی، ادبیات بومی و فولکلور، پخت غذاهای محلی و نمایش صنایع دستی از جمله برنامه‌های این جشنواره است.وی بیان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی آداب و رسوم، سبک زندگی عشایری و آشنا شدن مردم با فرهنگ اقوام و عشایر کشور است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امروزه گردشگری بوم‌گردی و آداب و سنن اقوام به‌ویژه شیوه زندگی عشایری یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مهم گردشگری محسوب می‌شود که برگزاری این جشنواره‌ها در همین زمینه و برای معرفی آداب، سنن و اقوام عشایری است. صنایع دستی، سوغات و فراورده‌های دامی عشایر نیز در این جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد.

باقری افزود: برگزاری پرشور جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران‌زمین نیاز به تعامل دستگاه‌های مختلفی همچون سازمان شهرداری، امور عشایر، برنامه و بودجه و کارگروه گردشگری استان دارد. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این جشنواره سبب شناخته شدن استان در کشور و رونق گردشگری آن خواهد شد.حدود ۱۲ درصد جمعیت حدود ۷۲۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار و با جمعیتی معادل ۸۰ هزار نفر عشایر هستند. جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد با یک میلیون رأس دام سبک و سنگین ۳۵ درصد صنایع دستی شامل ۱۰ هزار متر‌ مربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کنند.

کهگیلویه و بویراحمد با ۲۵۰ جاذبه طبیعی، اقلیم چهارفصل، مکان‌های تاریخی و ویژگی‌های مردم‌شناسی و آداب و رسوم و زندگی باصفای عشایری به عنوان یکی از مقاصد گردشگری کشور در طول ایام مختلف سال آماده پذیرایی از مهمانان و گردشگران از گوشه و کنار کشور است. بر اساس آمارها، این استان سالانه پذیرای بیش از 3 میلیون نفر گردشگر است که تعدادی از آنان جهانگردان کشورهای خارجی هستند، اما کمبود زیرساخت‌های تفریحی و رفاهی در سال‌های اخیر سبب شده است که این فرصت بی‌بدیل برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد از دست برود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید