• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 بهمن 1396
کد مطلب : 6116
+
-

مناقشه برسر نحوه پرداخت هزینه سوختگیری بنزین

تغییر سیکل تسویه در سامانه پایا که برای واریز وجه کارتخوان‌ها از آن استفاده می‌شود، موجب شده تا طی چند هفته گذشته برخی جایگاه‌های سوخت دستگاه‌های کارتخوان نصب شده در پمپ‌ها را خاموش و با نصب پلاکاردهایی اعلام کنند که وجه سوخت را فقط با اسکناس دریافت می‌کنند. گرچه این اقدام در ابتدا نیز با همراهی تعداد زیادی از جایگاه‌ها همراه نشد و معدود جایگاه‌هایی که دریافت الکترونیکی وجه سوخت را متوقف کرده بودند نیز دوباره دستگاه‌های کارتخوان را روشن کرده‌اند، اما دیروز بار دیگر حاج محمدرضا، رئیس جایگاه‌داران سوخت در گفت‌وگو با شبکه خبر با اشاره به مطالبات جایگاه‌داران از نظام بانکی و گم شدن وجه برخی تراکنش‌های سوخت‌‌گیری در پمپ بنزین‌ها اعلام کرد که به‌دلیل مشکلاتی که با بانک‌ها داریم از این پس جایگاه‌ها فقط در قبال دریافت پول نقد، بنزین تحویل می‌دهند. با وجود این ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تأخیر در پرداخت وجه سوخت به جایگاه‌داران یا کم شدن وجه تراکنش‌ها را تکذیب کرد.

 

پولی گم نمی‎شود

مدیر امور فناوری بانک ملت به‌عنوان بانک متولی امور بانکی در جایگاه‌های سوخت که از سال85 از طریق کیف پول و بعد از آن با نصب کارتخوان‌ در جایگاه‌های سوخت، نقل و انتقال پول در پمپ بنزین‌ها را برای مردم و جایگاه‌داران تسهیل کرده در واکنش به اظهارنظر رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت اعلام کرد: سیاست جدید بانک مرکزی به نفع تمام مردم است. دستگاه‌هایی که از سال85 در جایگاه‌های سوخت نصب شده از نظر فنی و ایمنی دقیقا مشابه همان سیستمی است که در شعب بانکی فعال است. مرتضی ترک تبریزی با تأکید بر پرداخت امن، مطمئن و سریع در جایگاه‌های سوخت، به تسنیم گفت: در تمام این سال‌ها مشتریان به سرعت کارشان را از طریق سیستم‌های نصب شده در جایگاه‌های سوخت انجام داده‌اند و تا‌کنون هیچ تراکنشی در سیستم و دستگاه‌های نصب شده در جایگاه‌های سوخت گم نشده و یا پولی کمتر به‌حساب جایگاه‌های سوخت واریز نشده است. وی افزود: کار این دستگاه‌ها با همان سیاستی است که از سوی بانک مرکزی و شاپرک ابلاغ می‌شود. سیاست جدید بانک مرکزی در حوزه پرداخت نیازمند پیروی تمامی بانک‌ها و اصناف است و اکنون پول جایگاه‌داران به‌صورت منظم و روزانه به حساب‌شان واریز می‌شود. ترک تبریزی گفت: قبلا تسویه با جایگاه‌داران سوخت طی 6، 7 نوبت در روز انجام می‌شد اما با سیاست جدید این 7نوبت در یک نوبت تجمیع شده و واریز انجام می‌شود. البته تسویه یک‌بار در روز نیز طبق دستور بانک مرکزی است.

 

 چندی پیش نیز مدیرعامل شرکت شاپرک با اشاره به اینکه حرکت شبکه پرداخت به سمت استانداردسازی و تسویه ۲۴ساعته است، گفت: تأخیر پرداخت تسویه جایگاه‌داران به‌دنبال تصمیم بانک مرکزی درخصوص استاندارد‌سازی‌ شبکه پرداخت انجام شده و اقدام جایگاه‌داران سوخت برای قطع پایانه‌های فروش به‌دلیل ۲۴ساعته شدن بحث تسویه است.  این موضوع نیز به تصمیم این صنف بستگی دارد که آیا تمایل به حرکت در چارچوب استانداردها و ایجاد امنیت برای درآمدهای خود دارند یا خیر؟ به گفته محسن قادری، اکنون در دنیا زمان تسویه ۴۸ساعت است زیرا تسویه فوری معایب و زمینه‌ای برای سوءاستفاده داشت که خوشبختانه با این تصمیم از مشکلات احتمالی جلوگیری خواهد شد.

 

جایگاه‌‌داران موظف به دریافت با کارتخوان 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه مردم همچنان می‌توانند از دستگاه‌های کارتخوان برای پرداخت پول سوخت در جایگاه‌ها استفاده کنند، گفت: حدود یک هفته است که تغییراتی در سامانه «شاپرک» بانک مرکزی ایجاد شده است. در گذشته هر پولی که از طریق این سامانه پرداخت می‌شد، ظرف مدت 2 تا 3 ساعت در دسترس صاحب حساب قرار می‌گرفت اما اکنون با تغییراتی که انجام شده، صاحب حساب حدود ۲۴ساعت بعد به پول خود دسترسی خواهد داشت که این موضوع با توجه به لزوم خرید فرآورده سوختی، برای جایگاه‌داران مشکلاتی را ایجاد کرده است. محمدرضا موسوی‌خواه، با تأکید بر اینکه نباید هیچ وقفه‎ای در روند خدمات و سوختگیری در جایگاه‌ها ایجاد شود، افزود: درصدد هستیم با انجام تمهیداتی به جایگاه‌های عرضه سوخت در این زمینه کمک کنیم اما جایگاه‌داران همانند گذشته به دریافت پول سوخت از طریق دستگاه‌های کارتخوان از سوی مشتریان موظف هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید