• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61144
+
-

در برابر انتصابات پاسخگو هستم

شهردار همدان: مبنای کار من در انتصابات شایسته‌سالاری است

شهری
در برابر انتصابات پاسخگو هستم

فاطمه کاظمی | همدان - خبرنگار :


عباس صوفی از آبان 96 که بر صندلی شهرداری همدان تکیه زده با چالش‌های متعددی مواجه است. هرچه می‌گذرد شایعه اختلاف شورای اسلامی شهر با او جدی‌تر می‌شود.

این شایعات طی هفته‌های گذشته با انتصابات جدید صوفی تکرار شد و تعدادی از اعضای شورای شهر به این انتصابات اعتراض کردند. از طرفی طرح‌های شهری مهم مانند سایت‌موزه هنوز ناتمام مانده و همه‌چیز به آسفالت چند کوچه محدود شده است.

تخریب باغ‌ها هرروز گسترده‌تر از قبل می‌شود و تخریب بناهای تاریخی به بهانه ساخت‌وساز موجب نارضایتی همه شده است. خلاصه مشکلات در حوزه مدیریت شهری بسیار زیاد است. صوفی ساعتی مهمان همشهری بود و به سوالات متعدد ما پاسخ داد. 


‌ تذکر به سازمان فرهنگی اجتماعی

فعالان فرهنگی و هنرمندان همدان معتقدند سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری ضعیف عمل می‌کند. برخی اصحاب رسانه نیز معتقدند عملکرد این سازمان به نصب چند بنر محدود شده است.

صوفی در این ‌باره می‌گوید: ما باید برای ارائه عملکرد در هر حوزه‌ای خط‌کش داشته باشیم و خط‌کشی در حوزه فرهنگ کار سختی است و نمی‌توان به راحتی در این حوزه و میزان تاثیرگذاری آن نظر داد. ممکن است شما در حوزه عمرانی به راحتی بتوانید من را نقد کنید و من درباره آن توضیح بدهم اما مباحث فرهنگی این‌گونه نیست. حالا ممکن است کسی کج‌سلیقگی و بدسلیقگی داشته باشد و مدیر باید در این زمینه پاسخگو باشد. اما بالاخره هر سازمانی ضعف‌های خودش را دارد و مسائل مالی نیز می‌تواند در این موضوع موثر باشد. 

وی ادامه می‌دهد: اعتقاد دارم اقدامات خوبی در حوزه فرهنگی مدیریت شهری مانند تدوین سند آموزش شهروندی، راه‌اندازی شورای اجتماعی محلات، برگزاری مراسم شهروند برگزیده، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف مانند نمایشگاه قرآنی و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با نهاد کتابخانه‌های عمومی و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سینا در حال انجام است.

می‌توان گفت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری ضعیف عمل کرده اما نمی‌توان گفت یک سازمان خنثی است. در هر حال من به رئیس سازمان تذکر خواهم داد اما مطمئنم هم رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر و هم سازمان فرهنگی اجتماعی شورای شهر تا حدی خوب عمل کرده‌اند. 


انتصابات پر سروصدا

انتصابات اخیر صوفی اعتراض اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر را به دنبال داشت. مدیر شهرداری منطقه یک که در این انتصابات ارتقا یافت در رأس این اعتراضات قرار داشت. شهردار همدان معتقد است: انتصابات من باید به رشد کارها کمک کند وگرنه کسی به دنبال انتصابات ویترینی نیست و شورای شهر هم چنین نظری دارد.

اگر هم اختلاف نظری وجود دارد به این دلیل است که کسی باید مسئولیت بگیرد که خدمات بیشتری به شهروندان ارائه دهد اما مهم این است ‌که در نهایت یک نفر آن هم شهردار باید پاسخ بدهد، چون شهروندان هر اشکال کوچک در مدیریت شهری را به کم‌کاری شهردار نسبت می‌دهند.

من از انتصاباتم دفاع کردم و لجبازی در کار نبود. مبنای من در انتصابات شایسته‌سالاری بود حالا شاید از نظر من شخصی شایسته است و از نظر اعضای شورا این‌طور نیست، اما به هر حال من یک جا باید تصمیم می‌گرفتم. من در برابر این انتصابات پاسخگو هستم. اعضای شورای شهر می‌توانند اظهارنظر کنند اما در نهایت تصمیم‌گیرنده در این حوزه من هستم و از اعضای شورای شهر خواستم به نظر من احترام بگذارند. 


‌ عملکرد تاکسیرانی

به صوفی می‌گویم شما معمولا مدیران جوان انتخاب می‌کنید و هر بار نیز اعضای شورای اسلامی شهر و شهروندان اعتراض می‌کنند. برای مثال در حوزه معاونت خدمات شهری، رانندگان تاکسی از عملکرد سازمان تاکسیرانی ناراضی‌اند و از رئیس آن انتقادات زیادی کرده‌اند.

او پاسخ می‌دهد: ما باید ببینیم در هر حوزه چه انتظاراتی و در نهایت چه عملکردی داریم. درآمد رانندگان تاکسی کم است و آنها جزو قشر ضعیف جامعه محسوب می‌شوند. از طرفی تعداد تاکسی‌های شهر همدان بیش از حد استاندارد است.

به یاد دارم در دولت دهم به یکباره گفتند همه مسافربرهای شخصی می‌توانند به تاکسی بگیرند و همان زمان 2 هزار دستگاه تاکسی به ناوگان تاکسیرانی شهر همدان اضافه شد و همین به مشکلات رانندگان تاکسی اضافه کرد. بنابراین در این حوزه باید مدیری انتخاب شود که هم بتواند رانندگان را راضی نگه دارد و هم پاسخگوی شهروندان باشد، اما مشکلات فراوان در این حوزه باعث می‌شود رانندگان و شهروندان راضی نباشند. با این حال معتقدم در این حوزه اقدامات خوبی انجام شده است.

برای مثال قرارداد الکترونیکی‌ شدن پرداخت کرایه تاکسی به زودی بسته خواهد شد، و نوسازی ناوگان تاکسیرانی در دستور کار است هرچند اختلافات در سطح ملی باعث شده این طرح در طول یک سال گذشته تعطیل شود و این ربطی به مدیریت شهری همدان ندارد. 

شهردار همدان می‌افزاید: تصمیم‌گیرنده در حوزه تعیین نرخ کرایه تاکسی در نهایت استانداری است وگرنه ما دوست داریم درآمد رانندگان تاکسی بیشتر باشد و در مقابل شهروندان نیز از خدمات‌دهی راضی باشند. 


حفظ آثار تاریخی 

چند هفته از شهردار شدن صوفی نگذشته بود که در اتفاقی شوک‌آور 3 خانه تاریخی در محله کبابیان تخریب شد و رسانه‌ها به آن واکنش نشان دادند. صوفی وعده داد که این خانه‌ها بازسازی شود، اما این وعده عملی نشد. از شهردار می‌پرسم بالاخره این خانه‌ها بازسازی می‌شوند یا نه که پاسخ می‌دهد: طراحی این خانه‌ها تمام شده و پیمانکار آن تعیین شده است و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

در این مکان یک خانه بوم‌گردی، سرای محله و چند واحد تجاری ساخته خواهد شد. اما این را به یاد داشته باشید که آن خانه‌ها بنابر نظر کارشناسان رسمی دادگستری قابلیت و ارزش بازسازی نداشتند زیرا ثبت تاریخی نشده بودند.

درباره خانه نراقی‌ها هم باید بگویم مالک آماده واگذاری ملک است اما مساله این است که بخشی از ملک توسط سرایدار سابق این خانه تملک شده و در حال حاضر این ملک معارض دارد و ما از نظر قانونی حق خرید ملک معارض‌دار را نداریم. مشکل حقوقی این خانه حل شود همین فردا آن را می‌خریم. 

می‌گویم درباره عمارت جنانی در ابتدای امر خوب عمل کردید اما موضوع رها شد. شهردار می‌گوید: در جلسه‌ای که با حضور من، نماینده دادستان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری و مالک برگزار شد، در ابتدا مالک راضی به فروش ملک شد و گفت توان مرمت این عمارت را ندارم اما بعدا پشیمان شد و تصمیم به مرمت آن گرفت. اقداماتی در حوزه رفع خطر از بنا توسط شهرداری انجام شده و مالک موظف به مرمت بناست. 

از صوفی می‌پرسم چرا سایت‌موزه میدان مرکزی شهر ساخته نمی‌شود و او بیان می‌کند: سامانه‌ای ملی به نام «ستاد» راه‌اندازی شده است که من هر اقدام عمرانی بخواهم انجام دهم باید آن را در این سامانه ثبت کنم و این کار حداقل یک ماه طول می‌کشد. در حال حاضر وظیفه ساخت سایت‌موزه برعهده شهرداری است و ظرف چند روز آینده پیمانکار آن مشخص خواهد شد. 


‌دستور تفکیک باغ‌ها 

گویا دستور تفکیک باغ‌های پردیس را کمیسیون ماده پنج صادر کرده است و بسیاری از باغ‌های شهر همدان به این سرنوشت دچار شده‌اند. شهردار همدان معتقد است ظرف 2 سال گذشته نه کمیسیون ماده پنج و نه شهرداری دستور تغییر کاربری هیچ باغی را در شهر صادر نکرده است.

17 بوستان جدید در دست ساخت داریم و فکر می‌کنم در بخش توسعه فضای سبز شهر خوب عمل کرده‌ایم. اما همه ما در برابر قانون تسلیم هستیم حتی اگر به ضرر ما باشد. قانون می‌گوید برای حفظ باغ‌ها در محدوده قانونی شهر هر باغی با حداقل 2 هزار متر می‌توان 10 درصد آن را به ساخت‌و‌ساز اختصاص داد. در چنین شرایطی دیگر مالک برای ساخت‌وساز باغ را عمدا تخریب نمی‌کند و باغ نیز حفظ می‌شود. 

صوفی درباره قطع 150 اصله درخت در اردوگاه فجر توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) می‌گوید: کلیت کار کمیته امداد غلط بود و ما آن را تایید نمی‌کنیم. گزارش‌های این تخلف به مراجع ذی‌ربط ارسال شده اما کاشت درختان جدید کار پسندیده‌ای است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید