• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61101
+
-

جشنواره گل‌محمدی بردسیر ثبت ملی شد

فرماندار: ۳۰ هزار نفر در حوزه گل و از این طریق در منطقه لاله‌زار بردسیر امرار معاش می‌کنند و ثبت ملی این جشنواره فرصت اشتغال مطلوبی برای اهالی است

جشنواره
جشنواره گل‌محمدی بردسیر ثبت ملی شد

آیین جشنواره گل‌محمدی لاله‌زار بردسیر با تلاش سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان ثبت ملی شد. 

به گزارش ایرنا، هم‌زمان با آیین برگزاری سیزدهمین جشنواره گل‌محمدی لاله‌زار که امروز با حضور استاندار و جمعی از مسئولان محلی در بردسیر برگزار شد، از ثبت ملی این جشنواره رونمایی شد. 

جشنواره گل‌محمدی لاله‌زار بردسیر که از سال ۱۳۸۲ تاکنون هرساله برگزار می‌شود، سال گذشته نیز آیین گلاب‌گیری این منطقه توسط سازمان میراث به ثبت ملی رسید. 

به گفته فرماندار بردسیر اینک بالغ بر ۳۰ هزار نفر در حوزه گل و از این طریق در منطقه لاله‌زار امرار معاش دارند و در حقیقت یک فرصت اشتغال فصلی مطلوب ایجاد شده است. 

لاله‌زار با داشتن 2۷۷۵ متر ارتفاع از سطح دریا بلندترین شهر ایران است و به آن لقب بام ایران داده‌اند. 

مرحوم همایون صنعتی و همسرش قبل از انقلاب اسلامی بنیان‌گذار کاشت گل‌محمدی در بردسیر بودند.  جشنواره گل‌محمدی لاله‌زار بردسیر هر سال در فصل گل‌چینی با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی منطقه برگزار می‌شود. 


استاندار کرمان؛ پای درد دل عشایر منطقه لاله‌زار 

«محمدجواد فدایی»، استاندار کرمان، در حاشیه سفر به شهرستان بردسیر و پس از گذشتن از مسیر خاکی و صعب‌العبور منطقه‌ای در نزدیکی سد بخش لاله‌زار با حضور در سیاه‌چادر عشایر، به پای درد دل عشایر این منطقه نشست و تصمیمات و دستورهای لازم برای رفع یا کاهش مشکلات مردم این منطقه را صادر کرد. 

فدایی در حاشیه سفر یک‌روزه به شهرستان بردسیر برای حضور در سیزدهمین جشنواره گل‌محمدی لاله‌زار، با عشایر واقع در پشت سد لاله‌زار دیدار کرد و از نزدیک در جریان مشکلات غیورمردان و شیرزنان عشایر این مناطق قرار گرفت. 

استاندار کرمان در زمینه مشکلات راه‌های عشایری، خطاب به مسئولان مربوطه گفت: برای بهسازی جاده‌های عشایری تدابیری اتخاذ کنید، ضمن آن‌که 2 میلیارد تومان اعتبار به غیر از اعتبارات دیگر، برای نگهداری راه‌های عشایری استان اختصاص داده شود. 

وی در پاسخ به درخواست عشایر برای اشتغال جوانان عشایر، افزود: برای اشتغال جوانان عشایر در بخش گیاهان دارویی تصمیم‌گیری‌هایی صورت گرفته و اقدات لازم در همین راستا انجام شده است. به طوری که تا سال آینده 60 نفر از جوانان عشایر این منطقه در بخش گیاهان دارویی مشغول به کار خواهند شد. 

فدایی بر لزوم آموزش عشایر برای بهره‌برداری و کشت گیاهان دارویی تاکید کرد و افزود: انتظار داریم با توجه به پتانسیل منطقه، مسئولان و صاحب‌نظران برای رونق صنعت گیاهان دارویی در این منطقه اقدامات لازم را انجام دهند؛ ضمن آن‌که اعتبار مورد نیاز آن از طریق استانداری تامین خواهد شد. 

وی در خصوص گلایه عشایر این منطقه در خصوص تصرف غیرمجاز منابع طبیعی توسط برخی افراد سودجو گفت: فرماندار بردسیر بررسی‌های لازم در مورد تصرف غیرمجاز را انجام دهد و گزارش آن را در اسرع وقت به استانداری ارائه کند تا تصمیم‌گیری‌های لازم در کوتاه‌ترین زمان ممکن در همین راستا صورت گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :