• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 61096
+
-

مدارس کسب و کار در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

معاون استاندار: این مدارس در کنار سرفصل‌های معمول آموزش و پرورش تلاش می‌کنند دانش‌آموزان را با فضای کسب و کار آشنا کنند

آموزش
مدارس کسب و کار در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

هدایت تحصیلی موضوعی است که در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گرفته است.  به گزارش همشهری، هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را برای تحصیل در رشته‌ای که توانایی و علاقه دارند و نیز انجام فعالیت‌های شغلی مرتبط با آن راهنمایی می‌کند. در حقیقت هدایت تحصیلی در آمادگی دانش‌آموزان برای حضور در فضای کسب و کار نقش بسزایی دارد. چنان‌که مسئولان استان برای کاهش نرخ بیکاری و ارتقای آموزش‌های هدفمند برای اشتغال‌زایی از راه‌اندازی مدارس کسب و کار در کرمانشاه خبر می‌دهند.


توسعه کار‏آفرینی

معاون امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در نشست هم‌اندیشی هدایت آگاهانه تحصیلی در‌این‌باره گفت: برای ساختن آینده استان باید کارآفرینی را توسعه دهیم. «هدایت حاتمی» با اشاره به شرایط اقتصادی کشور اظهار کرد: از اواخر سال ۹۶ فضای اقتصادی کشور به دلایل مختلف به فضای ملتهبی تبدیل شده و متغیرهای اقتصادی مدام در حال تغییرند که یکی از مهم‌ترین وظایف دولت در حال حاضر با ثبات کردن فضای اقتصادی است. 

 وی با بیان این‌که استان کرمانشاه در 2 سال گذشته رتبه اول تورم را در کنار رتبه نخست بیکاری و پایین بودن درآمد سرانه در کشور داشت، اضافه کرد: روی موضوع کاهش تورم در استان کار کرده‌ایم و با وجود مشکلات فضای اقتصادی ازکشور، خوشبختانه اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داده و جایگاه استان در نرخ تورم اندکی بهبود پیدا کرده و از بین استان‌های پرتورم کشور خارج شده‌ایم، به گونه‌ای که در حال حاضر رتبه شانزدهم را در کشور در اختیار داریم. معاون امور اقتصادی استاندار کرمانشاه با اشاره به تداوم کاهش نرخ تورم در استان کرمانشاه در سال جاری ابراز امیدواری کرد: بتوانیم در آخر سال یک گزارش ملموس و قابل دفاع را در استان ارائه کنیم.

حاتمی از نامناسب بودن فضای کسب و کار به عنوان دومین مشکل پیش روی استان در شرایط کنونی یاد و تصریح کرد: استان کرمانشاه در این شاخص آخرین استان کشور در بهار و تابستان سال ۹۶ بود. وی اضافه کرد: از بدو مسئولیتم در استان برای بهبود فضای کسب و کار استان تلاش کردم، به نحوی که این شاخص در پاییز به رتبه 27 و در زمستان به رتبه 22 رسید و امیدواریم در فصل بهار به زیر ۱۵ برسد.این مسئول با بیان این‌که در 8 ماه گذشته سرمایه‌گذاری‌های خوبی در استان شده که ثمره آن را تا حدودی مشاهده کرده‌ایم، گفت: در ادامه سال بیشتر شاهد ثمرات این سرمایه‌گذاری‌ها خواهیم بود.

حاتمی در ادامه از بالا بودن نرخ بیکاری به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم حال حاضر استان کرمانشاه یاد و تصریح کرد: با توجه به این‌که در بین بیکاران، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هم دیده می‌شوند، با اندکی تأمل درمی‌یابیم که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آچار به دست نیستند و کار کردن را فقط پشت میزنشینی می‌دانند، لذا برای حل مشکل اشتغال به دنبال این هستیم که یک فضای کارآفرینی را در جامعه شکل دهیم.


‌هدف‌گذاری برای کاهش نرخ بیکاری
 
معاون امور اقتصادی استاندار کرمانشاه با اشاره به کاهش 5/2درصدی نرخ بیکاری استان کرمانشاه در سال گذشته تصریح کرد: اگر این کاهش نرخ بیکاری در استان آن‌قدر ملموس نیست، به دلیل بالا بودن نرخ بیکاری در استان است.  وی در ادامه با اشاره به هدف‌گذاری امسال برای کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری استان در سال جاری، این هدف‌گذاری را دست‌یافتنی عنوان کرد و افزود: با منابع مالی و اعتباری خوبی که در اختیار داریم قطعا به این هدف‌گذاری دست خواهیم یافت و امسال شاهد رونق در حوزه تولید استان خواهیم بود.

حاتمی در ادامه به ایده راه‌اندازی مدارس کسب و کار در استان کرمانشاه هم اشاره و تصریح کرد: این مدارس در کنار سرفصل‌های روتین آموزش و پرورش، تلاش می‌کنند دانش‌آموزان را با فضای کسب و کار آشنا کنند. وی با تاکید بر این‌که باید برای ساختن آینده استان کارآفرینی را توسعه دهیم، ادامه داد: سرمایه‌گذار این مدرسه را پیدا کرده‌ایم و به‌زودی شاهد راه‌اندازی مدارس کسب و کار برای پرورش افراد کارآفرین خواهیم بود.  معاون امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در ادامه از انتخاب رشته به عنوان یک اتفاق مهم در زندگی دانش‌آموزان یاد کرد و افزود: انتخاب‌هایی مثل انتخاب شغل، همسر و... انتخاب‌های مهمی هستند که سرنوشت افراد را رقم می‌زنند و باید با آگاهی انجام شوند.  

وی با بیان این‌که هدایت تحصیلی دانش‌آموزان باید بر اساس علایق، استعدادها، محیط خانواده و محیط کسب و کار آتی جامعه باشد، افزود: خانواده، مربیان، فضای جامعه، فضای مجازی، رادیو و تلویزیون و... می‌توانند در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان نقش مهم و اثرگذاری داشته باشد.  این مسئول در ادامه خواستار برنامه‌‌ریزی مسئولان و مدیران مدارس برای جذب مشارکت‌ مردمی در امر آموزش شد و تاکید کرد: خانواده‌ها باید بدانند هرگونه هزینه کردن در امر آموزش فرزندانشان سرمایه‌گذاری است. 


گرایش دانش‌آموزان به رشته‌ تجربی نگران‌کننده است
   
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با ابراز نگرانی از گرایش بیش از حد دانش‌آموزان به رشته‌ تجربی گفت: میزان گرایش به رشته‌های مختلف باید خردگرایانه و بر اساس ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و نیاز جامعه باشد تا موجب حسرت و سرخوردگی جوانان و نوجوانان نشود.  «مجید یزدان‌پناه» با تاکید بر اهمیت هدایت تحصیلی در مدارس افزود: هدایت تحصیلی با کمک مشاوران دلسوز، متعهد و باتجربه می‌تواند حاصل شود و بخشی از مشکلات نظام تعلیم و تربیت برطرف شود. 


کرمانشاه ۱۲۷ هزار بیکار دارد 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه هم در این نشست گفت: باید به دنبال مهارت‌آموزی در استان برای حل معضل اشتغال باشیم.  «یاور محمدی» اظهار کرد: آمارها حاکی از این است که در حال حاضر بیش از ۱۲۷ هزار نفر بیکار در استان داریم که باید برای حل مشکل اشتغال آنها کار شود.  وی با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمانشاه در حوزه‌های مختلف تاکید کرد: با توجه به این‌که بر اساس آمارها حوزه صنعت تنها ۲۳ درصد اشتغال موجود استان را دربر می‌گیرد و این بخش به‌تنهایی نمی‌تواند در زمینه حل معضل اشتغال کارگشا باشد.  

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به سهم ۵۳ درصدی حوزه خدمات در اشتغال استان کرمانشاه تصریح کرد: مطالعات حاکی از این است که حوزه خدمات برای این استان می‌تواند حوزه پرشغلی باشد.  وی تاکید کرد: در حوزه خدمات با سرمایه‌گذاری کم می‌توان زمینه اشتغال برای تعداد زیادی از افراد را فراهم کرد، لذا باید به سمت مشاغل کوچک و حرفه‌های متناسب با حوزه خدمات برای حل مشکل اشتغال در استان برویم.  محمدی در ادامه از حوزه فناوری اطلاعات به عنوان یک حوزه پراشتغال اولویت‌دار در استان یاد کرد و افزود: این حوزه با توجه به رشد روزافزون ابزارهای ارتباط جمعی می‌تواند اشتغال‌زا باشد.  

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به ضرورت سمت‌و‌سو دادن دانش‌آموزان به تحصیل در رشته‌های مهارتی در هنرستان‌ها افزود: باید دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان را در مورد آینده شغلی مشاغل مهارتی اقناع کنیم.  وی تاکید کرد: برای نهادینه کردن فرهنگ مهارت‌آموزی باید همه پای کار بیایند.

این خبر را به اشتراک بگذارید