• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 61039
+
-

سرنگونی پهپاد آمریکا خواب بازارهای جهانی را آشفته کرد


سرنگونی پهپاد آمریکایی خواب بازار‌های جهانی را آشفته کرد و به واکنش بازار‌ها به روش‌های مختلف منجر شد. در این میان روز پنجشنبه قیمت هر بشکه نفت برنت تا 4.3دلار رشد کرد و در مبادلات دیروز هم بعد از اندکی افت به رشدش ادامه داد.

به‌گزارش همشهری، به‌دنبال سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی در آسمان ایران، حمله حوثی‌های یمن به یک نیروگاه برق عربستان، قیمت نفت در بازارهای جهانی به‌شدت افزایش یافت و بازار‌های سهام در آسیا هم با افت مواجه شدند. در عین حال بورس عربستان هم با یک افت سنگین 1.3درصدی مواجه شد. این موضوع در عین حال اندکی بر بازار طلا اثر گذاشت و به تغییر راهبرد خطوط هوایی جهان برای عبور هواپیماهای مسافری در تنگه هرمز منجر شد.

قیمت نفت
در مبادلات روز پنجشنبه و بلافاصله بعد از انتشار خبر سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا با ۵ دلار و ۳۸سنت افزایش به ۵۶ دلار و ۶۵سنت رسید و قیمت نفت برنت با 4.3درصد افزایش به محدوده 65دلار رسید. با وجود این بعد از عقب‌نشینی ترامپ در مورد جنگ احتمالی با ایران قیمت نفت برنت در ابتدای معاملات دیروز شروع به نزول کرد اما بعد از آن بار دیگر قیمت هر بشکه نفت برنت شروع به رشد کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش به محدوده 66دلار رسید.

به گزارش بلومبرگ، مؤسسه مشورتی اف‌جی‌این در این‌باره نوشت: تنش‌ها در خاورمیانه که محل عرضه بیش از ۲۰درصد نفت جهان است به‌شدت افزایش یافته است، تردیدی نیست که اختلال شدید در ترانزیت نفت از طریق تنگه هرمز تبعات بسیار جدی خواهد داشت.

با وجود این عامل دیگری که به افزایش قیمت نفت منجر شده تقویت احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکاست که امیدها برای افزایش تقاضای نفت را بیشتر کرده است.
آلفونسو اسپارزا، تحلیلگر بازار نفت در مؤسسه اوآندا در همین باره گفت: احتمال بروز اختلال در عرضه و همچنین تضعیف ارزش دلار، در نتیجه احتمال کاهش نرخ بهره در آمریکا، موجب شده تا قیمت نفت بالا برود.

بازار‌های سهام
با سرنگون شدن پهپاد آمریکایی و با شدت گرفتن ریسک‌های ژئوپلتیکی در خاورمیانه، بازار‌های سهام در آسیا و همینطور عربستان هم وارد محدوده قرمز شدند به‌طوری که بازار‌های سهام در اغلب بورس‌های آسیایی از ژاپن گرفته تا هنگ کنگ با نزول مواجه شدند.

در ژاپن شاخص نیکی بورس توکیو با ریزش ۰.۷۶درصدی و شاخص تاپیکس نیز با نزول ۰.۷درصد مواجه شد. در کره‌جنوبی هم شاخص کسپی ۰.۳درصد افت کرد. بازار‌های سهام از سیدنی استرالیا گرفته تا هنگ کنگ نیز با نزول‌های متفاوتی مواجه شدند. بورس عربستان هم پس از سقوط پهپاد آمریکایی فرو ریخت. به‌طوری که شاخص این بازار با افت ۱.۳درصدی همراه شد و تقریبا همه سهام‌ بانک‌های این کشور با کاهش شدید مواجه شدند. ارزش سهام بانک بازرگانی ملی که بزرگ‌ترین بانک عربستان محسوب می‌شود هم ۲درصد کاهش یافت. همچنین ارزش سهام صنایع پایه این کشور نیز با افت یک درصدی مواجه شد. شاخص بازار سهام ابوظبی نیز با نزول مواجه شد. خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی در همین‌باره نوشت: در شرایطی که بسیاری از معامله‌گران انتظار روز خوبی را در آستانه دیدار بین رؤسای جمهور آمریکا و چین داشتند، سقوط یک پهپاد بدون سرنشین آمریکایی توسط ایران، فضای معاملات بورس‌های آسیایی را کاملا تحت‌تأثیر قرار داد و فضای معاملات را به سمت عرضه سوق داد.

تضعیف ارزش دلار
پس از افزایش ریسک‌های ژئوپلتیک در منطقه به‌دنبال سرنگونی یک پهپاد آمریکا توسط ایران، اظهارات مقامات بانک مرکزی آمریکا برای نزدیک شدن به موعد کاهش نرخ بهره منجر شد تا دلار آمریکا هم با افت ارزش در برابر سایر ارز‌ها مواجه شود و قیمت دلار در برابر بسیاری از همتایان مهم خود در معاملات دیروز عقب‌نشینی کند. به‌طوری که دیروز ارزش هر دلار آمریکا در برابر یورو، ین ژاپن، یوان چین، پوند انگلیس، دلار استرالیا، دلار نیوزلند، فرانک سوئیس، دلار کانادا، دلار سنگاپور و رینگیت مالزی کاهش یافت که البته بخشی از این کاهش ارزش ناشی از احتمال کاهش نرخ بهره در فدرال رزرو  است.

بر همین اساس خبرگزاری رویترز گزاش داد، به‌نظر می‌رسد فدرال‌رزرو چاره‌ای جز پیروی از مسیر همتایانش در اروپا، ژاپن و استرالیا در اتخاذ سیاست‌های انبساطی در حمایت از رشد اقتصادی ندارد و این مسئله در ماه‌های آینده جایگاه دلار در برابر ارزهای دیگر را تضعیف خواهد کرد. لی فریج، استراتژیست اقتصاد کلان در مؤسسه استیت استریت گلوبال مارکتس گفت: معامله‌گران بازار به دلایل زیادی برای فروش دلار رسیده‌اند و به‌نظر می‌رسد دلار تحت فشار قرار خواهد گرفت.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۴۷درصد کاهش به ۹۶.۶۶واحد رسید تا بالاترین زیان متوالی دو روزه دلار از فوریه سال۲۰۱۸ تاکنون رقم بخورد.

تغییرات صنعت هوایی جهانی
انهدام یک پهپاد آمریکایی بر صنعت هوایی جهان هم اثر گذاشت به‌طوری که اغلب ایرلاین‌های خارجی در حال دور زدن مسیر هوایی تنگه هرمز هستند. به گزارش بلومبرگ، سازمان هوانوردی آمریکا به شرکت‌های هواپیمایی این شرکت دستور داده است، تا اطلاع ثانوی بر فراز دریای عمان و تنگه هرمز پرواز نکنند. بر همین اساس، برخی شرکت‌های هواپیمایی ازجمله شرکت‌های هواپیمایی غیرآمریکایی نیز مسیر خود را تغییر داده و عبور بر فراز تنگه هرمز و دریای عمان را متوقف کردند.

شرکت‌هایی نظیر کی‌ال‌ام هلند و یونایتد ایرلاینز مسیرهای پروازی خود را تغییر دادند، شرکت یونایتد ایرلاینز همچنین پروازهای خود از فرودگاه‌های نیویورک و نیوجرسی به سمت بمبئی هند را به‌طور کامل متوقف کرده است. شرکت هواپیمایی کانتاس ایرویز نیز مسیر پروازهای خود بر فراز تنگه هرمز را تغییر داده است.

شرکت کی‌ال‌‌ام هلند می‌گوید اتفاقی که برای پهپاد آمریکایی بر فراز تنگه هرمز رخ داد دلیل این است که فعلا ما بر فراز تنگه هرمز پرواز نکنیم. این یک اقدام پیشگیرانه است.

   طلای جهانی رکورد شکست
همزمان با تنش‌های سیاسی در خاورمیانه قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی هم رکورد شکست و تا مرز 1404دلار پیشروی کرد با این حال اغلب تحلیلگران معتقدند بخش عمده رشد قیمت طلا در بازار‌های جهانی ناشی از احتمال کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی است که به صعود 1.5درصدی قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی منجر شده است. کاهش نرخ‌های بهره هزینه نگهداری طلا را که سوددهی ندارد کاهش می‌دهد و جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می‌کند و همزمان با ضعیف شدن ارزش دلار، خرید این فلز ارزشمند برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر می‌شود. همین موضوع موجب شد قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی دست‌کم 1.5درصد افزایش یابد و پس از مدت‌ها از مرز 1400دلار عبور کند. عامل دیگری که از افزایش قیمت طلا حمایت کرد تشدید تنش‌ها در خاورمیانه پس از سرنگونی یک پهپاد متجاوز آمریکایی بود. بهای معاملات طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۵درصد و از ابتدای سال۲۰۱۹ تاکنون ۱۰درصد رشد کرده است. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۳درصد صعود کرد و به ۱۵دلار و ۴۳سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۱.۱درصد افزایش یافت و به ۸۱۱دلار و ۸سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با یک‌درصد افزایش، ۱۴۹۲دلار و ۸۲سنت معامله شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید