• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60963
+
-

آسیب‌های زیست‌محیطی تهدیدی برای مراتع سهند

فرماندار مراغه: چرای بی‌رویه در دامنه‌ها و مراتع سهند موجب از بین رفتن تنوع گیاهی شده است

مراتع سهند و اکوسیستم این منطقه در آذربایجان شرقی طی سال‌های اخیر تاکنون همواره با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده‌اند. چرای بی‌رویه دام، تبدیل اراضی ملی به زمین‌های کشاورزی و باغی، و فعالیت معادن خطرات متعددی در این منطقه ایجاد کرده و موجب تضعیف پوشش گیاهی و آسیب‌های زیست‌محیطی شده است. 

به گزارش همشهری، مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در این باره اظهار کرد: برخی از افراد سودجو با چرای بی‌رویه دام در مراتع دامنه‌های سهند، موجب فرسایش خاک و از بین رفتن‌ زیست‌گیاهی شده‌اند. اقدامات لازم در این زمینه با همکاری مسئولان این شهرستان انجام می‌شود.

«حمید قاسمی» عنوان کرد: نقش اکوسیستم سهند در منطقه مهم است و باید تمام امکانات استانی برای جلوگیری از هر گونه آسیب به این منطقه انجام شود. چرای بی‌رویه موجب از بین رفتن گیاهان موجود و به خطر افتادن‌ محیط زیست شده است و باید با نظارت کافی برای جلوگیری از هر گونه تخریب ‌زیست‌گیاهی در این منطقه اقدامی شود.

وی با اشاره به تخریب رودخانه‌ها بر اثر برداشت بی‌رویه شن از سوی برخی افراد اظهار کرد: تخریب رودخانه‌ها بر اثر برداشت بی‌رویه شن و ماسه بستر آنها و نیز استفاده از کودها و سموم شیمیایی زمینه‌ساز ایجاد آسیب‌های زیست‌محیطی و آلایندگی‌ها در پایین‌دست رودخانه‌های منطقه شده و بر این اساس، اقداماتی با همکاری جهاد کشاورزی و محیط زیست در استان آغاز شده است.

قاسمی ادامه داد: در حال حاضر، تبدیل اراضی ملی به زمین‌های کشاورزی و باغی و نیز معدن‌های موجود از جمله آسیب‌های پیش روی محیط زیست در دامنه‌های سهند است که باید مورد توجه مسئولان و ساکنان این منطقه قرار گیرد. بر اساس نیازهای منطقه، در حال حاضر 4 منطقه حفاظت‌شده در دامنه‌های سهند عامل تنوع زیستی استان و شمال غرب کشور است و تلاش می‌کنیم هیچ آسیبی به طبیعت دامنه‌های سهند وارد نشود.

وی با اشاره به این‌که صیانت از محیط زیست در استان یکی از مهم‌ترین وظایف این سازمان است تاکید کرد: 4 منطقه شکار ممنوع سهند، منطقه حفاظت‌شده سهند، اثر طبیعی ملی فسیلی و منطقه حفاظت‌شده صوفی‌چای از جمله مناطق مورد صیانت این سازمان برای حمایت از تنوع زیستی و گیاهی در استان است.


سهند نماد آذربایجان شرقی است

فرماندار مراغه هم با بیان این‌که سهند نماد آذربایجان شرقی است، اظهار کرد: کوهستان سهند به عنوان نماد استان از جمله مناطقی است که باید به صورت مستمر و برنامه‌ریزی‌شده مورد حمایت و صیانت زیست‌محیطی قرار گیرد.

«حمید شکری» ادامه داد: نهادها و ادارات دولتی همچون محیط زیست، منابع طبیعی و امور آب رسالت مهمی در حفاظت از دامنه‌های سهند و محیط زیست دارند و باید به وظایف قانونی خود عمل کنند. به همین دلیل، برای جلوگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی در دامنه‌های کوه سهند باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گیرد و با مشارکت تمام دستگاه‌های متولی امر انجام شود.

وی با تاکید بر صیانت از دامنه‌های کوه سهند اظهار کرد: در حال حاضر، چرای بی‌رویه در دامنه‌ها و مراتع سهند موجب از بین رفتن تنوع گیاهی شده است و انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی دقیق اقدامات لازم انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید