• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 3 دی 1399
کد مطلب : 119647
+
-

بررسی 6 ویژگی افتتاح آزادراه تبریز-سهند

آزادراه تبریز- سهند دیروز زیر بار ترافیک رفت، همشهری اثرات مهم افتتاح این آزادراه را در آذربایجان شرقی بررسی کرده است

بررسی 6 ویژگی افتتاح آزادراه تبریز-سهند

مریم سرخوش- خبرنگار

بالاخره مشکل ساکنان شهر ۱۳۰هزار نفری سهند برای تردد به مرکز استان و بالعکس رفع شد. آزادراه 20کیلومتری تبریز-سهند، پروژه‌ای 13ساله در حوزه حمل‌ونقل آذربایجان شرقی، صبح دیروز با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مقام‌های ارشد آذربایجان شرقی به‌صورت رسمی زیر بار ترافیک رفت. افتتاح این آزادراه علاوه بر سهولت در حمل‌ونقل روزانه بین دو شهر استان و کاهش ترافیک، مزایای دیگری ازجمله جلوگیری از حاشیه‌نشینی در اطراف تبریز، توسعه ساخت‌و‌ساز و افزایش ظرفیت مسکونی خارج از مرکز استان، تعادل قیمت در بازار مسکن، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی‌ها و رونق گردشگری روستاهای اطراف تبریز را هم رقم خواهد زد. اجرای این اتوبان از سال89 آغاز شد اما تا همین یکی دوسال گذشته حتی به پیشرفت زیر 20درصد هم نرسیده بود. اهمیت این مسیر برای مردم تبریز و سهند را باید مانند اهمیت اتوبان کرج-تهران و تردد روزانه صدها هزار نفر از ساکنان البرز به پایتخت تصور کرد. مطالبه‌ای جدی از سوی ساکنان سهند و تبریز که موجب شد این آزادراه حتی با وجود برخی نواقص زودتر افتتاح شود. از صبح دیروز هزاران نفر از ساکنان این دو شهر مسیر روزانه‌شان از سهند به تبریز و بالعکس را در ۱۰دقیقه و بدون ترافیک طی می‌کنند. شیرینی همین موضوع باعث شده فعلا هیچ اعتراضی به‌وجود برخی نواقص مثل گاردریل، دوربین‌های کنترل سرعت، جایگاه عوارض‌راه و روشنایی وجود نداشته باشد.

نقص دارد، اما ارزشش بیشتر است
مسعود جودت، شهروند تبریزی به کاهش زمانی تردد بین تبریز و سهند اشاره کرد و گفت: پیش از افتتاح آزادراه برای تردد به سهند حدود 30دقیقه در راه بودیم؛ تازه اگر ترافیک نبود. اما اکنون از آخر فاز3 سهند تا اتوبان کسایی و ورود به لاله حدود 7دقیقه شده و برای ما که هر روز مجبور به تردد در این مسیر هستیم، اتفاق خوبی است. علاوه بر این مسیر ورودی پلیس‌راه تبریز- آذرشهر- سهند هم تا چندوقت پیش سربالایی بود و در فصل زمستان و با بارش برف و باران خودروها با مشکلات زیادی مواجه می‌شدند اما اکنون این سربالایی هم حذف شده است. امیر خداپرست، ساکن شهر سهند هم گفت: 5روز هفته برای تردد بین محل کار و منزل در ترافیک عجیبی گرفتار می‌شدیم. غروب‌ها هم بار ترافیک در مسیر تراکتورسازی تا پلیس‌راه وحشتناک بود. در مسیر قدیمی سهند-تبریز، شهرک‌های صنعتی، کارخانه‌های تراکتور و بنیان‌دیزل قرار دارند و روزانه هزاران کارگران در آن رفت‌وآمد می‌کنند. اما اکنون از خانه که خارج شوم‌، با وسیله نقلیه شخصی حدود 13 تا 14دقیقه طول می‌کشد که به محل کارم برسم. امین سرابی، ساکن فاز یک شهر سهند اما بازگشایی این اتوبان را بیشتر به نفع ساکنان فاز3 دانست و تأکید کرد: اگر بخواهیم به فاز3 برویم و بعد وارد مسیر شویم، 20دقیقه زمان می‌برد اما با وجود این، ارزش معطل‌نشدن در ترافیک را دارد. البته که امکان بروز تصادف و حادثه به‌ویژه شب‌ها وجود دارد و مسئولان باید این نواقص را به سرعت رفع کنند. اگر چند سانحه رانندگی خطرناک رخ دهد، دیگر کام مردم برای تردد در این آزادراه شیرین نخواهد بود و مشکلات متعددی به‌وجود می‌آید.

 تأثیر آزادراه بر گردشگری کندوان
حبیب‌الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید بهره‌برداری از آزادراه تبریز-سهند را موجب تعادل‌بخشی بازار مسکن در منطقه به‌ویژه در کلانشهر تبریز عنوان کرد و گفت: این آزادراه همچنین موجب توسعه ساخت‌و‌ساز در این شهر شده و از توسعه بی‌رویه حاشیه‌نشینی در تبریز جلوگیری می‌کند. افزایش ظرفیت مسکونی شهر جدید سهند از دیگر مزیت‌های این آزادراه بوده و علاوه بر رونق ساخت‌وساز در اسکو، بر توسعه گردشگری روستای تاریخی کندوان هم تأثیر دارد.

تحقق مطالبه دیرین مردم
استاندار آذربایجان شرقی هم افتتاح این پروژه را خواسته اصلی مردم تبریز و سهند عنوان کرد و گفت: این پروژه به‌دلیل کوهستانی بودن مسیر با ۹میلیون و ۵۰۰هزار مترمکعب عملیات خاکبرداری و خاکریزی، ۸دستگاه پل و ابنیه فنی بزرگ و خاص، ۵۰دستگاه ابنیه فنی کوچک و ۲۰۰هزار تن آسفالت‌ریزی تقدیم مردم بزرگوار شد. محمدرضا پورمحمدی بر لزوم توجه به طرح جامع تهیه‌شده برای حریم آزادراه تبریز-سهند تأکید کرد و افزود: براساس این طرح، پهنه‌های مختلفی ازجمله پهنه فناوری، بیوتکنولوژی و گردشگری در مسیر طراحی شده و کسی خارج از این طرح نباید ساخت‌و‌سازی در اطراف جاده انجام دهد که این موضوع شامل زمین‌های دولتی و خصوصی نیز می‌شود.
***
 سهند یکی از شهرهای جدید آذربایجان‌شرقی با هدف انتقال بخشی از جمعیت شهر تبریز احداث و به سرعت به شهری با جمعیت بالای 100هزار نفر بدل شد. افزایش و استقبال مردم، ایجاد یک آزادراه برای تردد ساکنان دو شهر از همان ابتدا را ضروری کرد. بر این اساس ساخت آزادراه تبریز-سهند با هدف کاهش زمان سفر آغاز شد و مسئولان مزایای دیگر این طرح را صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و ارتقای کیفیت ایمنی در این منطقه عنوان کردند. به گفته آنها پیش‌بینی می‌شود که روزانه 30هزار خودرو در این مسیر تردد داشته باشند و سالانه ۶میلیون و ۳۰۰هزار لیتر سوخت صرفه‌جویی شود.

نگاه ویژه دولت به پروژه‌های حمل‌ونقل آذربایجان شرقی
وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح آزادراه تبریز-سهند با اشاره به اینکه این پروژه یکی از مهم‌ترین طرح‌های راهسازی استان آذربایجان شرقی بود، عنوان کرد: این آزادراه بعد از ۱۳سال به بهره‌برداری رسید و گام مهمی برای کاهش ترافیک در استان است. محمد اسلامی، با تأکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی نگاه ویژه‌ای به توسعه پروژه‌های حمل‌ونقل این استان دارد، تأکید کرد: از این‌رو پروژه‌های زیادی در این استان تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید. اسلامی درباره پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی این استان نیز بیان کرد: با تکمیل ایستگاه خاوران در مسیر راه‌آهن تبریز-میانه، شاهد تحول دیگری در حوزه ریلی استان خواهیم بود. راه‌آهن تبریز یک مسیر برای خط اروپایی و شمال قفقاز است و تلاش می‌کنیم با همکاری روسیه و آذربایجان، مسیر ریلی نخجوان هم بازگشایی شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید