• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 بهمن 1396
کد مطلب : 6094
+
-

70درصد نزاع‌های آنی منجر به قتل با سلاح سرد است

 

رئیس پلیس آگاهی ناجا گفت: حدود 70درصد نزاع‌های آنی منجر به قتل با سلاح سرد است که به سبب انگیزه‌هایی همانند فحاشی یکی از طرفین، چشم در چشم شدن، تصادف 2خودرو، نزاع بر سر قیمت خرید و فروش اجناس و... صورت گرفته است.

به‌گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس آگاهی ناجا درخصوص فرایند طرح تصویب ممنوعیت حمل سلاح سرد، اظهار داشت: روند رو به رشد قتل‌های ناشی از کاربرد سلاح‌های سرد در سال86 پلیس آگاهی را به فکر ارائه طرح ممنوعیت حمل سلاح سرد انداخت. رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه نبود قوانین بازدارنده درخصوص تولید، حمل، خرید و فروش این قبیل ادوات نیز در وقوع این آسیب‌ها اثر‌گذار بوده است، تصریح کرد: به‌منظور پیشگیری از به‌کارگیری اینگونه سلاح‌ها در درگیری‌های فیزیکی و ضرب و جرح که حدود 35درصد قتل‌ها را به‌خود اختصاص داده، درنهایت این طرح در 12 آذر95 با پیگیری‌های انجام شده از سوی پلیس آگاهی ناجا خوشبختانه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. وی افزود: طبق تحقیقات و بررسی‌های انجام شده در واحد تحقیقات پلیس آگاهی در طول 10سال اخیر میانگین آمار قتل‌های انجام شده‌ای که به وسیله سلاح سرد در سراسر کشور صورت گرفته، از 35در صد پایین‌تر نرفته است، این هشداری است به تولید‌کنندگان این ادوات و آلات جرم که باید مورد توجه قرار گیرد. وی گفت: حدود 70درصد نزاع‌های آنی (بدون مقدمه) منجر به قتل با سلاح سرد است که به سبب انگیزه‌هایی همانند فحاشی یکی از طرفین، چشم در چشم شدن، تصادف 2خودرو، نزاع بر سر قیمت خرید و فروش اجناس و... صورت گرفته است.

همچنین امید محبی، دبیرکل ستاد ملی صبر در جمع مسئولان قضایی استان فارس در شیراز در این رابطه گفت: شمار زیادی از پرونده‌های قصاص وجود داد که به‌خاطر بوق‌زدن و جای پارک، فردی کشته شده و اغلب این افراد از نظر اجتماعی سطح پایین نیستند و بعضا دارای تحصیلات عالی و شغل مناسب هستند. او با اشاره به انتظارات رهبر معظم انقلاب از مسئولان در حوزه آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی افزود: انتظار ایشان این است که دستگاه‌ها منتظر بخشنامه و دستورالعمل نباشند و متناسب با این وضعیت بحرانی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی اقدام کنند. وی افزود: معتقدیم اگر امور مربوط به دستگاه قضایی تبدیل به فرهنگ عمومی شود، شاهد پرونده‌های کمتری در دادگستری‌ها خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید