• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60879
+
-

راه دشوار مدارس تا پویایی آموزشی

مدیرکل آموزش و پرورش: آموزش نیروی انسانی در این نهاد باید مستمر باشد

آموزش
راه دشوار مدارس تا پویایی آموزشی

آموزش و پرورش پایه و اساس علم و دانش و شخصیت‌سازی در هر جامعه شناخته می‌شود؛ هر چند مراکز آموزش عالی تکمیل‌کننده سطوح علمی و پژوهشی به شمار می‌آیند، اما به گفته کارشناسان، شخصیت آینده‌سازان در سال‌های آغاز زندگی و علم‌آموزی شکل می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، نیروی انسانی سرمایه اصلی یک سرزمین محسوب می‌شود که اگر به‌خوبی رشد و تعالی یابد، پویایی و شکوفایی آن سرزمین رقم خواهد خورد و هر روز بر میزان سرمایه‌های اجتماعی، اقتصادی، فکری و علمی افزوده می‌شود. نتیجه برخورداری از یک جامعه فعال و پویا، فتح قله‌های رشد و ترقی و سرعت عمل در دستیابی به فناوری و دانش علمی برای به‌زیستن است.


رکن ترویج علم و فرهنگ

براین اساس، آموزش و پرورش را رکن اساسی و پایه ترویج فرهنگ، علم و شخصیت‌پروری می‌دانند؛ هر چند قاطبه جمعیت هدف این دستگاه آموزشی کودکان و نوجوانی هستند که هنوز سرد و گرم روزگار را به‌خوبی تجربه نکرده‌اند، اما شخصیت آنان در این همین دوران تحصیلی شکل می‌گیرد.

منظور و مقصود این گزارش در واقع پرداختن موشکافانه به نقش محوری معلمان و فرهنگیان در دستگاه تعلیم و تربیت برای آماده‌سازی نسل‌های آینده‌ساز است که اگر پایه فعالیت‌های علمی و پرورشی در فضای مدرسه به‌خوبی شکل بگیرد، به طور قطع مراتب عالی تحصیلی استمرار خواهد یافت و ریزش فکری سرمایه‌های اجتماعی اندک خواهد بود.


فعالیت یک میلیون نفر در عرصه تعلیم و تربیت

مدیر کل آموزش و پرورش البرز می‌گوید: امروز حدود یک میلیون نفر در عرصه تعلیم و تربیت کشور فعالیت دارند که بیانگر اهمیت بالای جایگاه نهاد تعلیم و تربیت ایران است.
«سالار قاسمی» اظهار کرد: برای بهره‌وری از ظرفیت نیروی انسانی از جمله در آموزش و پرورش باید به 3 محور مهم جذب، آموزش و نگهداشت نیروی انسانی در این مجموعه تأثیرگذار توجه کرد.

وی با اشاره به این‌که این نیروهای انسانی را باید تحت پوشش دوره‌های توانمند‌سازی قرار دهیم، عنوان کرد: آموزش‌های نیروی انسانی در آموزش و پرورش باید مستمر باشد زیرا آشنایی معلمان با آخرین یافته‌های علمی در باروری فکری دانش‌آموزان تاثیرگذار است. مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز بیان کرد: در نگهداشت نیروی انسانی در آموزش و پرورش ما نتوانستیم آنگونه که لازم است، کار کنیم.


اهمیت آموزش نیروی انسانی

وی با بیان این‌که این مشکل جدی به معلمان برنمی‌گردد، یادآور شد: در واقع سیستم و نظام تعلیم و تربیت کشور دارای کاستی‌ها و مشکلاتی است و برای برخورداری از نیروهای توانمند در مجموعه آموزش و پرورش باید روی محور آموزش‌های حضوری و غیرحضوری توجه ویژه کرد که در 6 زیرنظام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر آن تاکید شده است.

قاسمی افزود: اجرای موفق سند تحول بنیادین منوط به داشتن مربیان موفق است، لذا برای رسیدن به اهداف والای نهاد تعلیم و تربیت بر اساس ساحت‌های ششگانه تعریف‌شده در سند تحول بنیادین باید به معلمان در جامعه اهمیت ویژه‌ای داده شود. مدیر کل آموزش و پرورش البرز گفت: برای بالا بردن انگیزه دانش‌آموزان باید زیرنظام‌های سند تحول بنیادین در مدارس کشور عملیاتی شود تا با به‌کارگیری فناوری‌های نوین شاهد تحول در آموزش و پرورش شویم.

قاسمی نقش معلم را در عرصه تعلیم و تربیت همانند یک راهنما ذکر کرد و ادامه داد: در آموزش و پرورش باید روی آموزش‌های گروهی متمرکز شد که در این نگاه معلمان نقش راهنما دارند.


نقش محوری دانشگاه  فرهنگیان 

وی با اشاره به این‌که بهترین نیروهای مورد نیاز در حوزه آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شوند، تصریح کرد: توجه به دانشگاه فرهنگیان در کشور و استان البرز از جمله محورهای مهم در حوزه آموزش و پرورش به منظور تأمین نیروی متخصص مورد نیاز آموزش و پرورش است که باید مورد حمایت خاص در بخش فضای آموزشی قرار گیرد.

قاسمی  اضافه کرد: برای رشد و تعالی آموزش و پرورش درهر جامعه‌ای باید معلم و دانش‌آموز هر ۲ در کنار هم باشند تا تلاش آنها نتیجه دهد.
وی نظام تعلیم و تربیت را بسیار پیچیده عنوان کرد و گفت: آینده‌نگری در مورد امر تعلیم و تربیت با توجه به ظرافت‌های خاص آن بسیار پیچیده است، لذا مسائل مربوط به این حوزه مهم را باید بر اساس ساحت‌های تعریف‌شده در سند تحول بنیادین پیش برد و اگر ما بر اساس این سند حرکت کنیم و نگاه حاکمیتی متوازن بر آن حاکم باشد، آینده امیدوارکننده‌ای برای آموزش و پرورش پیش‌بینی می‌شود.

قاسمی اظهار کرد: از حیث نظری و عملی باید به آموزش و پرورش توجه ویژه شود و زیرنظام‌های سند تحول بنیادین درنظام تعلیم و تربیت کشور عملیاتی کرد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز عنوان کرد: حاکمیت، دولت، خانواده، جامعه و رسانه‌ها همگی باید در خدمت آموزش و پرورش کشور باشند.

وی اجماع ملی را در حمایت همه‌جانبه از آموزش و پرورش کشور ضروری عنوان کرد و یادآور شد: اگر این اجماع برای کمک و حمایت از آموزش و پرورش شکل بگیرد، شاهد رخ دادن رویدادهای خوبی در خانواده بزرگ و تأثیرگذار آموزش و پرورش در جامعه خواهیم شد. قاسمی رفع مشکلات معلمان از جمله در بخش معیشتی و اجرای کامل رتبه‌بندی را از دیگر موارد مهمی برشمرد که باید مورد توجه قرار گیرد.


مدارس و تحول بنیادین

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان البرز نیز گفت: آموزش و پرورش وزارت  خانه بزرگی است که نباید براساس سلیقه افراد، بلکه باید طبق نسخه‌ای مشخص که همانا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، اداره شود. «نصرالله صالحی» بیان کرد: برنامه‌‌ریزی برای آموزش و پرورش ازجمله حقوق مردم و از وظایف حاکمیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: سند تحول نقشه راه اصلاح و تحول دستگاه تعلیم و تربیت تا سال ۱۴۰۴ که براساس چارچوب و پشتوانه‌های علمی، مبانی نظری، فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ترسیم شده و محصول کار بیش از ۶۰۰ کارشناس حوزه و دانشگاه است که در سال 90 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان البرز اضافه کرد: خطوط، چارچوب کلی و نظام فکری تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان و مهندسی  شده است. وی گفت: مدارس مرکز مولد نیروی انسانی جامعه هستند و همه نیازمندی‌های جامعه از نظر نیروی انسانی از مدرسه تأمین می‌شود.

وی عنوان کرد: هر قدر اقبال عمومی نسبت به حوزه تعلیم و تربیت و معلمان بیشتر شود، منفعت بیشتری نصیب اجتماع خواهد شد. وی تاکید کرد: در دانشگاه فرهنگیان نیز به دنبال تربیت متخصص برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در مدارس هستیم. 


فضای مجازی و آگاهی‌بخشی

مدیر آموزش و پرورش شهرستان نظرآباد استان البرز گفت: هر ساله طرح آشنایی دانش‌آموزان با فضای مجازی با مشارکت نیروی انتظامی در طول سال تحصیلی برگزار می‌شود.
«مسعود مهران‌نیا» اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان در بخش فضای مجازی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و استفاده بهینه از مزایای این فضاست.

مهران‌نیا تصریح کرد: در قالب این طرح در مدارس نمایشگاه فضای مجازی برپا می‌شود که در آن توصیه‌های پلیس فتا به صورت پوستر و بنر در معرض دید دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.
وی یادآور شد: برخی دانش‌آموزان آگاهی لازم را در مورد مصادیق جرایم اینترنتی ندارند لذا در مدارس مجری این طرح، پیام‌های آموزشی و هشداری از طریق کلیپ و انیمیشن‌ها به دانش‌آموزان انتقال داده می‌شود. مهران‌نیا ادامه داد: باید استفاده آگاهانه و صحیح از فضای مجازی به دانش‌آموزان آموزش داده شود.
 

کارکرد اجتماعی مدارس


رئیس بسیج کانون فرهنگیان آموزش و پرورش البرز گفت: اجتماعی کردن کودکان و نوجوانان در قلمرو آموزش و پرورش، از یک طرف با استفاده از کتاب‌های درسی صورت می‌گیرد که در آنها بر مفاهیم اساسی تربیت اجتماعی تاکید می‌شود.

«مجتبی آمرکاشی» افزود: آموزش و پرورش با تاکید بر مفاهیم اجتماعی، روابط مطلوب و الگوهای مناسب و رفتار اجتماعی را به دانش‌آموزان نشان می‌دهد.
رئیس بسیج کانون فرهنگیان آموزش و پرورش البرز بیان کرد: دانش‌آموزان از طریق برخوردهای اجتماعی با همسالان، معلمان، مربیان، ناظم و مدیر مدرسه، چگونگی روابط اجتماعی را فرا می‌گیرند.

وی عنوان کرد: در صورت انطباق محتوای کتاب‌های درسی با واقعیات زندگی اجتماعی و در صورت هماهنگ و همسو بودن روابط متقابل اجتماعی یا مفاهیمی که در کتاب‌های دانش‌آموزان مطرح می‌شود می‌توان ادعا کرد که مدارس کارکرد اجتماعی کردن را به‌خوبی انجام داده‌اند.

رئیس بسیج کانون فرهنگیان آموزش و پرورش البرز تصریح کرد: بعد از خانواده، اولین رکن تربیت اجتماعی که در واقع مهم‌ترین و مؤثرترین نهاد تربیتی محسوب می‌شود، مدرسه است. وی نقش کارکرد تربیت اجتماعی در فرایند توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را موثر دانست و یادآور شد: در واقع مدارس و سایر مؤسسات آموزشی در جوامع امروز تلاش دارند تا دانش‌آموزان را به سمت زندگی مبتنی بر اخلاق هدایت  کنند.

آمرکاشی گفت: امروز اجرای انواع بازی‌ها، شرکت دادن دانش‌آموزان در نمایش‌های مدرسه، موسیقی و امور هنری، انجام مراسم مختلف و تمام فعالیت‌های خارج از کلاس و همه چیزهایی که در مدرسه آموخته می‌شود، جنبة فعالیت اجتماعی و عمومی آموزش و پرورش را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش وظایف مهم‌تر دیگری چون گسترش شخصیت، آموزش فرهنگی، توسعة ارزش‌های اخلاقی و مدنی، آموزش بزرگسالان و آموزش رسانه‌ای را نیز بر عهده  دارد.

رئیس بسیج کانون فرهنگیان استان البرز در ادامه به تأثیر فضای مجازی در دانش‌آموزان پرداخت و افزود: بیشترین آمار مخاطبان در فضای مجازی به گروره سنی نوجوان و جوان برمی‌گردد.
وی با اشاره به این‌که روشنگری و بصیرت‌افزایی در حوزه فضای مجازی برای دانش‌آموزان و اولیا ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: برای آگاهی‌بخشی به جامعه هدف در آموزش و پرورش باید بسته‌های فرهنگی تهیه کرد و دراختیار جامعه هدف  قرار دارد.

آمرکاشی تصریح کرد: دوره‌های آموزشی سواد رسانه‌ای از محورهای مهمی است که امروزه باید در کانون خانواده و مدارس به آن توجه شود.
وی با بیان این‌که معلم، دانش‌آموز و خانواده 3 ضلع مهم آموزش را تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: باید تعامل لازم بین این 3 عضو مهم وجود داشته باشد.

وی اجرای طرح شهید بهنام محمدی و فرهنگ مسجد در مدارس و محله‌های البرز را از جمله برنامه‌های مؤثر در آگاهی‌بخشی و پیشگیری از آسیب‌ها در گروه سنی دانش‌آموزان برشمرد و ادامه داد: برای معلمان نیز طرح صالحین از سوی بسیج فرهنگیان در حال اجراست. آمرکاشی تاکید کرد: مسئولان به امور معیشتی فرهنگیان باید نگاه کامل داشته باشند تا معلمان با آسودگی و آرامش کار کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید