• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60846
+
-

آشفته‌بازار در «محمدشهر»

نبود فضای سبز باعث شده انباشت زباله و ضایعات میوه و سبزی از مشکلات میدان میوه و تره‌بار محمدشهر است

شهری
آشفته‌بازار در «محمدشهر»

فتانه احدی | البرز- خبرنگار


میدان میوه و تره‌بار «محمدشهر» یکی از میادین کرج است که از بدو تاسیس مشکلات زیادی داشته ولی در بیش از 2‌دهه گذشته فکری برای حل مشکلات آن نشده است. این میدان امکاناتی را که باید این ‌گونه مراکز داشته باشند، ندارد و این موضوع زمینه نارضایتی غرفه‌‌داران و شهروندانی را که با قصد خرید وارد محوطه این میدان می‌شوند فراهم کرده است. 

نبود مدیریت پسماند، نبود ساماندهی آب‌های سطحی و روان و بی‌توجهی نسبت به ایجاد فضای سبز در اطراف این میدان تنها بخشی از مشکلات این مرکز است. مشکلاتی که سال‌هاست بر دوش این میدان سنگینی می‌کند و تاکنون اقدامی برای حل آنها ازسوی مسئولان صورت نگرفته است. بارها مشکلات این میدان را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم اما همچنان اهالی این بازار، غرفه‌داران و رانندگان از وضعیت نابسامان این بازار گلایه دارند. مسئولان می‌شنوند اما  هنوز  هیچ اقدام اجرایی در این بازار صورت نگرفته است.


برای تردد خودروها جا کم است

یک راننده نیسان که بیش از 10 سال است به این بازار بار می‌آورد می‌گوید: هر روز بار صیفی‌ به این بازار ‌آورم.
«کامران جعفرزاده» می‌افزاید: در گذشته در این بازار برای تردد خودرو‌ها قانونی وجود نداشت، اما حدود 6 ماه است این مشکل را حل کرده‌اند و برخی از معابر یک‌طرفه شده است.

وی می‌گوید: داخل هر حجره به اندازه‌ای جا هست که می‌توان خودروهای باری را داخل آن جای داد و نگهداری کرد، اما چون تعداد خودروهایی که بار دارند برای یک حجره زیاد است، برخی از خودروها را مجبورند در بیرون از حجره نگه دارند.

وی ادامه می‌دهد: مقابل هر حجره حدود 10 متر فضای خالی وجود دارد که می‌توان بار خالی کرد، اما حجره‌داران جدای از این فضا، حاشیه بلوار روبه‌روی حجره خود را نیز اشغال می‌کنند و این حجم از وانت و نیسان بار و حتی کامیون باعث هرج و مرج در این بازار می‌شود.

این راننده البرزی با اشاره به این‌که گاهی به قدری در این بازار هرج و مرج وجود دارد که تردد امکان ندارد می‌افزاید: مشکل و معضل دیگر شیرابه و زباله است که به‌شدت مشکل‌ساز شده است و بوی بد ناشی از زباله در بازار بیداد می‌کند.


معضلی به نام زباله

وجود زباله از مهم‌ترین مشکلات و دردسرهای میادین میوه و تره‌بار است. با توجه به تنوع محصولات غرفه‌های فروش در این میادین، ضایعات ناشی از جابه‌جایی میوه‌ها و سبزی‌ها، بسیار متنوع و متفاوت است که اگر به‌درستی جمع‌آوری نشود مشکلات بسیاری را به‌دنبال خواهد داشت.

یکی از حجره‌داران با بیان این‌که جمع‌آوری زباله در میدان به‌خوبی انجام نمی‌شود، می‌گوید: با توجه به این‌که آسفالت اینجا هم مناسب نیست، با بارش برف و باران، گل و لای و زباله وضعیت را بسیار بد می‌کند و تابستان‌ها نیز از بوی تعفن زباله نمی‌توان نفس کشید.

«عباس محمدی» ادامه می‌دهد: البته اینگونه نیست ‌که اصلا زباله‌ها جمع نمی‌شود، اما با توجه به حجم زباله 2‌نیروی خدماتی جوابگو نیست و با توجه به اجاره و مالیاتی که می‌دهیم توقع داریم امکانات رفاهی و خدماتی در حد قابل قبولی باشد. وی مشکل آب را یکی دیگر از معضلات میدان می‌داند و اضافه می‌کند: لوله‌کشی آب برای سال‌های قبل است و از آب چاه استفاده شده و قابل شرب نیست.


نبود فضای سبز 

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان نیز می‌گوید: میدان میوه و تره‌بار محمدشهر در محوطه‌ای ساخته شده است که فضای سبز کافی ندارد و این مساله باعث شده این مرکز از داشتن زیبایی‌های بصری محروم باشد. «فردین حکیمی» می‌افزاید: نداشتن فضای سبز باعث شده انباشت زباله و ضایعات میوه و سبزی در گوشه و کنار این میدان، بیشتر مورد توجه شهروندان قرار بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: هرچند این مرکز زمینه اشتغال حدود هزار نفر را فراهم کرده است، ولی امکانات نامناسب آن باعث شده غرفه‌داران نیز لب به اعتراض گشوده و از شرایط موجود گلایه کنند.
وی با بیان این‌که بنا بود در قالب برنامه‌ای بلندمدت و با همکاری شهرداری تصفیه‌خانه فاضلاب برای این مرکز ایجاد شود، ولی به علت برخی مسائل این موضوع هنوز محقق نشده است، می‌گوید: انباشت ضایعات میوه و سبزی که گاه تا 10روز از گوشه و کنار این میدان جمع‌آوری نمی‌شود، باعث روان شدن شیرابه و انتشار بوی بسیار نامطبوع در محوطه این میدان می‌شود که این موضوع بسیاری از غرفه‌داران و مشتریان را به‌ستوه آورده است.

حکیمی با اشاره به این‌که تاکنون جلسات مختلفی با هیات امنای این میدان و مسئولان سازمان میادین میوه و تره‌بار کرج برگزار شده، ولی این جلسات جز برخی تغییرات جزئی نتیجه‌ای در پی نداشته است، بیان می‌کند: مدتی پیش اداره حفاظت محیط‌زیست کرج مهلت 10روزه‌ای برای ساماندهی مشکلات این میدان تعیین کرده بود که توجه چندانی به این اخطار صورت نگرفت.


بی‌توجهی به اخطار‌ها

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان می‌گوید: در نهایت بی‌توجهی به اخطارهای محیط‌زیستی از سوی مسئولان باعث شد محیط‌زیست از طریق مراجع قضایی برای حل مشکلات این میدان اقدام کند که این پیگیری‌ها باعث پلمب چند دکه و گرفتن عوارض این مرکز شد.

حکیمی با اشاره به برخی تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی مسئولان سازمان میادین میوه و تره‌بار کرج، می‌افزاید: هرچند این مسئولان به صورت مرحله‌ای و گام به گام برای رفع برخی از مشکلات این مرکز اقدام کرده‌اند، ولی این اقدامات آن‌طور که باید و شاید خروجی مطلوبی نداشته است.

وی با اشاره به برخی اختلافات سازمان میادین میوه و تره‌بار کرج و هیات امنای این میدان می‌گوید: تا زمانی که سازمان میادین میوه و تره‌بار و هیات امنای این میدان به نقطه‌نظر مشترکی نرسند و برای حل مشکلات با یکدیگر توافق نکنند، مسائل این میدان حل نخواهد شد.


بازار بدون متولی

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار کرج می‌گوید: متولی اصلی میدان تره‌بار محمدشهر مشخص نیست.
«بهروز ورمهمدی» می‌افزاید: بیش از 2 دهه است که بخش عمده درآمدهای حاصل از این میدان دراختیار هیات امنای آن قرار می‌گیرد، ولی زمانی که بحث ساماندهی و جمع‌آوری زباله این مرکز می‌شود انگشت اشاره همه به سوی سازمان میادین میوه و تره‌بار کرج نشانه می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: قانون تنها اتحادیه بارفروشان را به رسمیت می‌شناسد و در مفاد آن جایگاهی برای هیات امنای یک میدان درنظر گرفته نشده است.
ورمهمدی می‌گوید: هیات امنای این میدان بیش از 2 دهه است که تمامی درآمدهای این مرکز به‌جز مبالغ گیت ورودی را دریافت می‌کنند، ولی تاکنون هیچ اقدامی برای ساماندهی وضعیت این مرکز انجام نداده‌اند و بحث هزینه‌کرد که می‌شود سازمان میادین را مسئول رسیدگی به نابسامانی‌های موجود می‌دانند.

این مسئول می‌گوید: بدیهی است ساماندهی مناسب این میدان نیاز به تعیین متولی مشخص دارد و دود اختلافات موجود تنها به چشم غرفه‌داران و مردم می‌رود. سازمان میادین برنامه مدونی برای ایجاد فضای سبز در محوطه این میدان و همچنین ساخت سیستم تصفیه فاضلاب دارد که با تعیین تکلیف وضعیت متولی اصلی این مرکز به مرور زمان اجرایی می‌کند.
 

توزیع میوه از کرج  به سراسر کشور


رئیس اتحادیه بارفروشان کرج می‌گوید: میدان بار محمدشهر دارای 181 غرفه است که این میدان بار یکی از میادین اصلی و مهم توزیع میوه به سراسر کشور است.
به گزارش همشهری «سیف‌الله عسکرخانی» می‌افزاید: درهریک از حجره‌های میدان حدود 3 تا 4 نفر مشغول به کار هستند، به این ترتیب حدود 600 نفر به صورت شبانه‌روزی در میدان مرکزی مشغول به کارند و با توجه به این‌که ساعت شروع به کار میدان بار کرج یک نیمه‌شب است، یکی از فعال‌ترین بخش‌های اقتصادی استان به شمار می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: در 6ماهه نخست سال اغلب میوه‌های موجود در میدان بار کرج تولید باغ‌های استان است و در 6 ماهه دوم سال میوه‌ها غالبا از سایر استان‌ها به‌خصوص شهرهای جنوبی مانند بندرعباس و دزفول تامین و توزیع و 80 درصد نیاز استان از همین مکان تامین می‌شود و حتی به سراسر کشور هم می‌رود.

عسکرخانی درباره مشکلات میدان می‌گوید: ترافیک از عمده معضلات میدان مرکزی است که با توجه به حجم ورود و خروج کامیون‌ها و وانت‌بارها طبیعی است، اما با کمک راهور سعی شده این مشکل برطرف شود.  به گفته وی، همچنین در سال‌های اخیر با تعاملاتی که با شهرداری صورت گرفته است، اقداماتی مانند ترمیم و ساخت چاه آب، آسفالت و بهبود محل تردد وسایل نقلیه باربری و ایجاد فضای سبز انجام شد، هرچند هنوز مشکلاتی در این زمینه‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به مشکل امنیتی میدان می‌افزاید: غرفه‌های خالی مشکلات بسیاری را به وجود آورده‌اند و بارها از پلیس درخواست اقدام شده، اما اقدامی صورت نگرفته است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید