• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60865
+
-

اعتبارات زنجان در نوسان

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان: از مجموع کل اعتبارات ابلاغی استان ۳ درصد کسر شده است

اعتبارات زنجان در نوسان

معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: مجموع کل اعتبارات استان از جمله اعتبارات استانی، ارتقا و توازن نفت 27/0 درصد مالیات بر ارزش افزوده، ملی و ملیِ استانی شده است. این میزان در سال گذشته 3۵۴۷ میلیارد ریال بود که در سال جاری 3۸۲۹ میلیارد ریال ابلاغ شده ولی در مجموع ۳ درصد کسر شده است. 

به گزارش ایرنا، احمد خداوردی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان زنجان با اشاره به ابلاغ اعتبارات سال جاری بیان کرد: همه استان‌ها در سال ۹۸ با محدودیت‌هایی در بودجه مواجه خواهند شد. 

وی ادامه داد: اعتبارات هزینه‌ای استان با وجود 5/16 درصد رشد در مجموع، ۳ درصد کسر شده و 2380 میلیارد ریال ابلاغ شده است در حالی که در سال گذشته 2۱۹۰ میلیارد ریال هزینه کردیم و در کل با ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش در سرجمع اعتبارات هزینه‌ای مواجهیم. 

معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان افزود: اعتبارات عمرانی و تملک دارایی سرمایه‌ای استان در سال گذشته ۵۹۷ میلیارد ریال بود که به ۷۵۰ میلیارد ریال افزایش یافت اما مجدداً ۳ درصد کسر شده است. 

خداوردی با اشاره به اعتبارات استان از ۳ درصد بودجه نفت گفت: این رقم سال گذشته ۷۷۴ میلیارد ریال بود که در سال جاری ۸۳۷ میلیارد ریال ابلاغ شده است. وی خاطرنشان کرد: اعتبارات 27/0 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز در سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال بود که در سال جاری به ۱۹۴ میلیارد ریال اضافه شده است. 


‌ کمبود شدید منابع در سال جاری

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان نیز در این جلسه با بیان این‌که امسال در اعتبارات هزینه‌ای نسبت به سال گذشته باید متفاوت‌تر عمل کنیم، گفت: از اعتبارات هزینه‌ای که به استان تخصیص داده می‌شود ابتدا باید موارد اجتناب‌ناپذیر مانند حقوق کارکنان، نیروهای شرکتی، نیروهای وظیفه و مبالغی که در مقابل اجرای طرح پرداخت می‌شود تأمین اعتبار شده و سپس در صورت باقی ماندن برای سایر موارد هزینه شود. 

ابوالفضل عباسچیان خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که امسال با کمبود شدید منابع مواجه خواهیم شد، ۲ ستاد فرعی با عنوان‌های «درآمد» و «تهاتر» در دستگاه‌های اجرایی استان تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم اعتبارات را مدیریت کنیم. 

وی با اشاره به عملکرد استان زنجان در اجرای بند (و) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ در قالب تهاتر بدهی‌ها افزود: دستگاه‌های اجرایی استان براساس مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی و تعداد و میزان مبلغ تهاتر رتبه‌بندی شده‌اند. تعداد کل تهاتر دستگاه‌های استان در سال گذشته ۱۱۴ مورد بود که ۱۰۷ مورد آن در مرکز تأیید شد. 


‌ میزان تهاتر

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان توضیح داد: میزان تهاتر در سال ۹۶ مبلغ ۳۴۰ میلیارد ریال بود که سال گذشته با ۳۲۹ درصد افزایش به 1120 میلیارد ریال رسید که هم در درآمد استان تأثیر داشت و هم به جذب بودجه استان کمک کرد. 

عباسچیان گفت: براساس مبلغ تهاتر، اداره کل راه و شهرسازی با ۳۹۲ میلیارد و ۷۸۵ میلیون ریال و ۳۵ درصد مبلغ کل در رتبه اول، شرکت آب منطقه‌ای با ۳۷۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و 5/33 درصد در رتبه دوم و اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای نیز با ۱۱۸ میلیارد و ۵۴۶ میلیون ریال و 5/10 درصد در رتبه سوم قرار دارند. 

وی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی، سپاه انصارالمهدی(عج) و اداره کل آموزش و پرورش نیز به ترتیب با 5/4، 5/2 و 24/1 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان افزود: براساس میزان بدهی دستگاه‌ها، اداره کل تبلیغات اسلامی با ۱۷۸ میلیارد ریال تقریباً صد درصد بدهی خود را تسویه کرده است و در رتبه اول قرار دارد. اداره کل راه و شهرسازی با ۳۹۲ میلیارد و ۷۸۵ میلیون ریال 40/69 درصد و جمعیت هلال‌احمر نیز با ۵ میلیارد و ۹۱۴ میلیون ریال 31/65 درصد از بدهی‌های خود را تسویه کرده‌اند و در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. 

به گفته عباسچیان، سازمان جهاد کشاورزی با 28/62 درصد، استانداری با 70/15 درصد و اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای نیز با 11/15 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. وی ادامه داد: براساس تعداد، اداره کل راه و شهرسازی، شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای به ترتیب با ۲۸، ۲۷ و ۲۲ مورد تهاتر در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان یادآور شد: سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب و فاضلاب و سپاه انصارالمهدی (عج) نیز به ترتیب با ۱۲، ۶ و ۳ مورد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. 

عباسچیان با بیان این‌که مبلغ پیش‌بینی‌شده برای تهاتر از ۲۰ هزار میلیارد ریال در سال ۹۷ به ۵۰ هزار میلیارد ریال در قانون بودجه سال جاری افزایش یافته است، گفت: امیدواریم با تشکیل ستادهای فرعی و پیگیری تهاتر از این ظرفیت مانند سال ۹۷ نهایت استفاده شود، زیرا برخی از بدهی‌ها اگر تهاتر نمی‌شد، شاید بیش از ۶ سال برای تسویه زمان می‌برد. 

شهرام طهماسبی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، اظهار کرد: تهاتر بدهی ظرفیت خوبی در بند (و) تبصره ۵ قانون بودجه بوده و رقم قابل توجهی است و هر اندازه سهم بیشتری داشته باشیم، منابع بیشتری جذب استان می‌شود و از خروج برخی منابع نیز جلوگیری خواهد شد. 


اصلاح آیین‌نامه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اصلاح آیین‌نامه اجرایی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها گفت: این آیین‌نامه مسیری طولانی را طی کرد و اصلاح آن از سال ۹۶ مطرح شد و در پایان سال گذشته نهایی و مصوبه جدید آن در خرداد سال جاری ابلاغ شد. 

شهرام طهماسبی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بیان کرد: در وظایف و کارگروه‌ها تغییرات اساسی و زیرساختی روی داده و تعداد کارگروه‌های شورای برنامه‌ریزی و توسعه از ۱۲ به ۴ کاهش یافته است. وی ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دبیر کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری و دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، دبیر کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان افزود: اداره کل راه و شهرسازی دبیر کارگروه زیربنایی و توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمینی و محیط‌زیست و همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دبیر کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری است. 

طهماسبی یادآور شد: بیش از ۵۰ کارگروه، ستاد و شورا در استان‌ها وجود دارند که با این مصوبه حذف می‌شوند و ستادهایی که قانون، منشأ ایجاد آنهاست باقی می‌مانند. شورای برنامه‌ریزی و توسعه مهم‌ترین و بالاترین نهاد تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و نظارت در استان است. 

وی با اشاره به مزایای اصلاح آیین‌نامه گفت: در آیین‌نامه آمده است که از ظرفیت حضور سازمان‌های مردم‌نهاد و بانوان در شورا استفاده شود و همچنین غیر از اعضای اصلی، اعضای متغیر هم تعیین خواهند شد تا در صورت مطرح شدن موضوع مرتبط با آنها در جلسات حضور پیدا کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید