• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60857
+
-

رد پای انسان در وقوع حوادث غیرمترقبه قزوین

حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی سالانه در حالی جان هزاران نفر را روی کره خاکی می‌گیرد و سبب خسارات سنگین و جبران‌ناپذیری می‌شود که در وقوع برخی از آنها می‌توان رد پای انسان‌ را مشاهده کرد. 

به گزارش ایرنا، از بدو پیدایش جهان هستی وقوع بلایای طبیعی نیز با آن همراه بوده و هیچ گریزی از آن وجود نداشته و بشر همواره با انواع بلایای طبیعی از جمله آتشفشان، طوفان، سیلاب، زلزله، گردباد و... درگیر بوده است. 

در این میان وقوع برخی حوادث مانند سیلاب‌ها و ورود آن به شهرها و روستاها براثر دخالت‌های نابجای انسان و ساخت‌و‌ساز منازل مسکونی در حریم رودها و حاصل آسیب رساندن به طبیعت مانند از بین بردن پوشش درختان و جنگل‌هاست. 

این مساله نشان می‌دهد با برنامه‌‌ریزی مناسب و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توان از وقوع این حوادث تا حد زیادی جلوگیری کرد. وقوع سیل در اوایل امسال در برخی استان‌های کشور افکار عمومی و مسئولان را واداشت که برای پیشگیری از حوادث احتمالی به فکر چاره و تدبیر باشند. 


۱۲ شهر و ۵۸ روستا  در معرض خطر سیل

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با اشاره به این‌که ۱۷ شهر و ۵۸ روستای استان در خطر مستقیم سیل قرار دارند، گفت: در سیل فروردین‌ماه جاری ۱۷ شهر و ۲۳۱ روستای استان درگیر سیلاب بودند. این موضوع بیانگر آن است که خطر وقوع سیل موضوع جدی در حوزه بحران استان است و باید به آن توجه کرد. 

قدرت‌الله مهدیخانی با بیان این‌که متاسفانه ساخت‌وسازهای غیرمجاز و غیراصولی و ساختن بناها در مسیر آب و رودها خسارات سیل را افزایش می‌دهد و رد پای انسان در وقوع این حوادث دیده می‌شود، افزود: در عین حال مناطق درگیر سیل استان از جمله آبیک، شریف‌آباد، بیدستان، قزوین، آبگرم، آوج، کوهین، محمودآباد و مناطقی از بخش رودبار الموت شرقی هنگام وقوع سیلاب نیازمند مدیریت و اصلاح برخی موارد از جمله لایروبی بستر رودخانه‌ها هستند. 

به گفته وی، یکی از مشکلاتی که در سیل اخیر استان مشاهده شد لایروبی نشدن زیرگذر رودخانه‌ها و سرریز شدن آب به جاده‌ها و مناطق شهری و روستایی بود. برای جلوگیری از حادثه احتمالی مجبور به حفر کانال‌های انحرافی در مسیر سیل شدیم. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین همچنین به خطر وقوع رانش در مناطق الموت قزوین اشاره کرد و ادامه داد: از حدود ۱۰۰ روستای در معرض رانش، ۹۰ درصد آنها در مناطق شمالی قزوین یعنی بخش رودبار الموت شرقی و غربی قرار دارند. مهم‌ترین علت آن آبیاری غلط کشاورزی روستاییان در شیب کوه‌ها به صورت غرقابی بوده است. 

مهدیخانی خطر وقوع سالانه سرمازدگی، برف و کولاک را در استان قزوین یادآور شد و گفت: متاسفانه قزوین هر سال در این حوزه بحران‌خیز خسارت‌های مالی زیادی را متقبل می‌شود تا جایی که در سال ۹۶ میزان خسارت‌ها ۱۸ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال و در سال ۹۷ نیز ۱۹ هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال بود. 

وی تصریح کرد: با توجه به مکاتباتی که با جهاد کشاورزی استان مبنی بر همکاری مرکز تحقیقاتی این سازمان برای مقابله با سرمازدگی داشتیم، امسال توانستیم میزان خسارت‌ها را از ۹۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش دهیم. 

این مسئول حوزه مدیریت بحران همچنین گسترش بیابان‌ها را تهدیدی برای کشور دانست و افزود: حجم بیابان‌زایی استان در ۲ دهه گذشته به علت کاهش بارندگی‌ها و کم‌آبی گسترده شده است و ۲ شهرستان آبیک و بویین‌زهرا با این معضل دست به گریبان هستند تا جایی که امروز دشت الله‌آباد در این مناطق به کانون ریزگردها تبدیل شده است. 

مهدیخانی با اشاره به این‌که از ۳۰۰ هزار هکتار اراضی مستعد بیابانی شدن در استان قزوین ۱۰۰ هزار هکتار آن امروز مستقیما درگیر این پدیده است و تاکنون نیز ۶۰ هزار هکتار از آن به بیابان تبدیل شده است، بیان کرد: خوشبختانه بارندگی‌های ابتدای سال جاری تا حدودی توانست جبران کم‌آبی سال‌های گذشته را بکند.

حوزه بسیج سازندگی نیز با اعتباراتی که از سفر ریاست‌جمهوری به منابع طبیعی برای این منظور تخصیص داده شده بود با کاشت ۲۰ هزار هکتار نهال اقدامات خوبی را در این بخش به عمل آورد. 

وی خطر حمل، نگهداری و استفاده از مواد شیمیایی خطرناک توسط ۴۰۲ واحد صنعتی استان و استفاده غیرمنطقی شهروندان از حوزه‌های آبگیر و کانال‌های انحرافی را که هر سال به مرگ‌ بسیاری از هم‌استانی‌ها می‌انجامد از دیگر حوادث مهم قزوین برشمرد. 


شناسایی ۱۲۰ نقطه حادثه‌خیز روستایی

مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری قزوین نیز گفت: ۱۲۰ نقطه حادثه‌خیز و پرتصادف روستایی در استان با هماهنگی راهداری و پلیس راه شناسایی شده است که برای رفع و اصلاح آن به تخصیص اعتبارات لازم از محل جرایم راهنمایی و رانندگی نیاز داریم. 

اکرم نجفی خاطرنشان کرد: سال گذشته و از محل اعتبارات یادشده و با نظر حوزه معاونت عمرانی استانداری قزوین برای رفع و اصلاح ۱۱ نقطه حادثه‌خیز با ۱۵ میلیارد ریال اعتبار اقدام کردیم. 

وی با بیان این‌که متاسفانه دخالت انسان در طبیعت باعث می‌شود تا گاهی اوقات حوادث طبیعی با خسارات سنگین را شاهد باشیم، توضیح داد: با وجود آن‌که راهی برای گریز از حوادث و بلایای طبیعی وجود ندارد اما انسان‌ها می‌توانند با توجه به اصول ایمنی، مقاوم‌سازی در برابر زلزله و پرهیز از ساخت‌و‌ساز در نقاط پرخطر و در حاشیه رودها و مسیل‌ها به گونه‌ای برنامه‌‌ریزی کنند که در معرض این حوادث قرار نگیرند. 

مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری قزوین افزود: با توجه به سیلاب فروردین امسال و خسارت‌های واردشده به اراضی و منازل روستایی براساس دستور مدیریت عمرانی و بحران استانداری قزوین، پروژه‌های اجرایی دهیاری‌ها از این پس باید با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله پیش‌بینی شوند. تیمی ۶ نفره از دستگاه‌های مرتبط نیز از طرح‌های در حال اجرا بازدید می‌کنند و مباحث مربوط به مسائل بحران نیز در این طرح‌ها بررسی می‌شود. 

به گفته نجفی، خسارت سیلاب امسال فقط به تاسیسات دهیاری‌ها بالغ بر ۱۶۰ میلیارد ریال بوده است. همچنین به زیرساخت‌ها، آسفالت‌ها، سنگفرش‌ها، آرامستان‌ها و بوستان‌های ۲۳۰ روستای استان خسارت وارد شده است. 

وی تأکید کرد: بر همین اساس جلوگیری از هرگونه ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در حریم بستر رودخانه‌ها و خارج از طرح هادی در دستور کار جدی بخشداری، دهیاری و شوراهای اسلامی روستاهای این استان قرار گرفته است. 


رسالت بنیاد مسکن

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین نیز گفت: اگر دخالت غیرمنطقی انسان در طبیعت مانند از بین بردن پوشش گیاهی و برخی امور مانند ساخت‌و‌ساز در حریم و حاشیه رودها و یا ساخت مسکن بی‌کیفیت و غیرمقاوم را شاهد نباشیم، حوادث و بلایای طبیعی خسارات چندانی به ما وارد نمی‌کند. 

اصغر گونجی اظهار کرد: در واقع مسبب و زمینه‌ساز برخی حوادث و بلایای طبیعی مانند سیل خود انسان‌ها هستند. وی رسالت اصلی بنیاد مسکن را مقاوم‌سازی و بومی‌سازی منازل روستایی در برابر حوادث غیرمترقبه دانست و افزود: وظیفه اصلی این نهاد ساخت مسکن مقاوم در برابر حوادث است. 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین ادامه داد: سیلاب اخیر متاسفانه به 1۵۲۰ واحد مسکونی و ۵۰ واحد شهری زیر ۲۵ هزار نفر در استان قزوین خسارت کامل وارد آورد و همچنین ۲۵۶ واحد مسکونی به همراه ۱۲۰ واحد شهری هم به تعمیرات نیاز پیدا کردند. 

به گفته گونجی، برای ساخت هر واحد مسکونی در شهرها ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم‌بهره به همراه ۱۲۰ میلیون ریال وام بلاعوض و در روستاها نیز ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی به همراه ۱۰۰ میلیون ریال وام بلاعوض به متقاضیان پرداخت می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: در بخش تعمیری نیز اعتبارات لازم برای ۱۰۰ واحد مسکونی اعلام شده و برای هر واحد نیز تا ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی و تا سقف ۵۰ میلیون ریال وام بلاعوض در نظر گرفته شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید