• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60856
+
-

همه حاشیه‌های انتقال تونلی آب رودخانه کرج

معاون فنی اداره کل محیط‌زیست البرز: در خصوص انتقال تونلی آب رودخانه کرج به پایتخت مستنداتی در استان موجود نیست

زیست بوم
همه حاشیه‌های انتقال تونلی آب رودخانه کرج

رودخانه حفاظت‌شده کرج را بسیاری از هموطنان به‌واسطه عبور از محور چالوس می‌شناسند، همان رودخانه‌ای که در غفلت مسئولان حریمش جولانگاه ساخت‌وسازهای غیرمجاز شده است و اگر نباشد از زیبایی‌های جاده چالوس هم خبری نیست.

به گزارش مهر، سال ۸۵ بود که طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به پایتخت تصویب شد. طرحی که به اعتقاد بسیاری از منتقدان و کارشناسان اجرای آن از سد امیرکبیر نتیجه‌ای جز خشک شدن مسیر ۳۰ کیلومتری رودخانه تا کرج ندارد.

درواقع باید گفت آب رودخانه کرج به تهران در شرایط فعلی نیز انتقال می‌یابد، اما از انتهای مسیر این رودخانه یعنی بیلقان - کرج، در این شرایط ۳۰ کیلومتر از این رودخانه به حیات خود ادامه می‌دهد، اما طرح انتقال تونلی آب کرج به تهران از سد امیرکبیر پروژه‌ای است که آب رودخانه کرج را از خروجی سد توسط تونل به تهران انتقال می‌دهد و در صورت بی‌توجهی بیش از ۳۰‌کیلومتر از این رودخانه منحصربه‌فرد را می‌تواند خشک کند.


انتقال آزمایشی آب رودخانه کرج به تهران با اجازه البرزی‌ها

زمان تصویب طرح (سال 85) وزارت نیرو و نمایندگانی که اقدام به تصویب این طرح کردند، مدعی بودند نبود سیستم فاضلاب در محور کرج - چالوس و تخلیه فاضلاب واحدهای اقامتی در این رودخانه دلیل تصویب این طرح  است، درحالی‌که این نظریه به‌خودی‌خود رد می‌شود چراکه وزارت نیرو می‌توانست با هزینه‌ای بسیار کمتر از اجرای این طرح که قلب محیط‌زیست البرز را نشانه رفته اقدام به راه‌اندازی سیستم فاضلاب در این محور توریستی کند.

16 بهمن‌ماه سال ۹۵ بود که «حسین محمدی» مدیر کل وقت حفاظت محیط‌زیست استان البرز با تایید موضوع انتقال آزمایشی آب رودخانه کرج به تهران از طریق تونل، گفته بود تست انتقال آب از تونل به تهران با اجازه مسئولان البرزی انجام‌ شده است.

هرچند مدیر کل وقت حفاظت محیط‌زیست استان البرز مدعی شده بود که در تست انتقال آب سعی شده حقابه رعایت شود تا صدمه‌ای متوجه رودخانه نشود، اما دوستداران محیط‌زیست همچنان نگران وضعیت این رودخانه که حیات جاده توریستی چالوس به آن وابسته است، هستند.


برای  طرح مستنداتی موجود نیست 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست البرز با اشاره به این‌که سال‌های قبل انتقال آب از طریق تونل به‌صورت آزمایشی تست ‌شده است، اظهار کرد: برای تونل ساخته‌شده هیچ‌گونه مدارک و مستنداتی ازجمله مجوز و مطالعات صورت‌گرفته در اداره کل حفاظت محیط‌زیست البرز موجود نیست.

«حمیدرضا لشگری» با بیان این مطلب که بر اساس قوانین بالادستی کشور، برای مصرف شرب انتقال آب ضروری است، ادامه داد: در حال حاضر با توجه به ساخت تونل میزان انتقال آب و حیات رودخانه کرج جزو مباحث اصلی است.

وی اضافه کرد: برای ساخت یک تونل و انتقال آب باید مطالعات ارزیابی آثار صورت بگیرد و عواقب انتقال بررسی شود. لشگری با اشاره به این‌که شاید اگر سال‌های قبل دقت بیشتری در عواقب احداث تونل صورت می‌گرفت گزینه‌های بهتری نیز پیش روی ما بود، بیان کرد: البته شاید هم مطالعات کاملی انجام ‌شده است، ولی فعلاً در دسترس ما نیست.

وی با اشاره به این‌که مقدار آب موجود در رودخانه باید به میزانی باشد که در طول سال گونه‌های گیاهی، جانوری و همچنین ساکنان بتوانند از مواهب رودخانه استفاده کنند، بیان کرد: بر اساس مصوبات سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در دولت دهم مقرر شد میزان حقابه محیط‌زیست رودخانه کرج بازنگری شود.

وی تأکید کرد: بر اساس مطالعات انجام‌شده، میزان حقابه زیست‌محیطی را به سازمان مرکزی حفاظت محیط‌زیست ارسال کرده‌ایم.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست البرز با بیان این‌که همکاران ما در سازمان محیط‌زیست این قول را داده‌اند که با وزارت نیرو برای میزان حقابه زیست‌محیطی رودخانه کرج رایزنی کنند، گفت: امیدواریم بتوانیم میزان آبی را که برای حیات رودخانه لازم است بگیریم و از مسئولان عالی‌رتبه استان تقاضا دارم برای محقق شدن این موضوع تلاش کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید