• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60831
+
-

نوغاندار مرزنشین رکورد زد

در استان
نوغاندار مرزنشین رکورد زد

«عاشر بیکه محمدی» اهل روستای مرزی کرکولی نوغانداری را از پدر و مادر خود فرا گرفته و هر سال پیله ابریشم تولید می‌کند، اما امسال، سالی متفاوت برای وی بوده و توانسته در منطقه مرزی راز و جرگلان رکورد تولید پیله ابریشم را بزند. به گزارش ایسنا وی که 64 سال دارد گفت: هر سال پیله ابریشم تولید کرده‌ام و میزان تولید در هر جعبه حدود 50 کیلوگرم بود، اما امسال میزان تولید در هر جعبه به 5/57 کیلوگرم رسید. میانگین برداشت پیله ابریشم نوغان از هر جعبه در کشور ۲۵ کیلوگرم و در استان خراسان شمالی ۴۲ کیلوگرم است.

محمدی یکی از علل افزایش میزان تولید را شرایط خوب آب و هوایی بیان کرد و ادامه داد: محلی که در آن نوغانداری انجام می‌شود روی یک تپه قرار دارد و آب و هوای خوب منطقه نیز در افزایش میزان تولید تاثیرگذار بوده است. وی به حادثه تلخ جاری شدن سیلاب در روستای خود اشاره و اظهار کرد: برگ‌های درخت توت یکی از موارد بسیار مهم برای نوغانداری است به همین دلیل برای انجام این کار طی سال‌های گذشته اقدام به غرس تعداد زیادی درخت توت کردم اما با جاری شدن سیلاب، تعدادی از این درخت‌ها نابود شدند. محمدی تصریح کرد: جاری شدن سیلاب همزمان با روزهای پایانی نوغانداری بود به همین علت مجبور شدم تا برگ‌های توت مورد نیاز را از درخت‌های افراد فامیل فراهم کنم. این تولیدکننده نمونه با اشاره به این‌که برایش امکان خرید بیشتر از 2 جعبه پیله ابریشم وجود ندارد، توضیح داد: برای پرورش هر جعبه به یک اتاق نیاز است این در حالی است که باید در اتاق جعبه‌هایی طبقه‌دار جانمایی شود تا بتوان کرم‌ها را پرورش داد. 

وی افزود: در فصل نوغانداری مجبور هستیم تا اتاق‌های منزلمان را برای پرورش کرم ابریشم خالی کنیم که این امر سبب بروز مشکلات فراوانی طی 20 روز نوغانداری می‌شود. محمدی بیان کرد: به همین دلیل برای توسعه کار نوغانداری نیاز به گسترش فضای فیزیکی مناسب و بهداشتی است. این تولیدکننده نمونه ادامه داد: امسال درآمد نوغانداری بسیار خوب بوده به طوری که هر کیلوگرم پیله ابریشم کیلویی 85 هزار تومان خریداری می‌شود. در گذشته پیله‌های ابریشم را تبدیل به نخ ابریشم می‌کردم و برای بافت فرش ابریشم استفاده می‌کردم یا این‌که آن را به سایر افراد در جرگلان می‌فروختم، اما حالا که سنم بالا رفته فقط پیله‌های ابریشم را می‌فروشم. 

محمدی بیان کرد: تهیه روسری و پارچه‌های ابریشم از دیگر مواردی بود که در گذشته با پیله ابریشم انجام می‌دادم. محمدی در سال جاری موفق به تولید 115 کیلوگرم پیله ابریشم از 2 جعبه تخم نوغان در شهرستان مرزی راز و جرگلان شد. «الله وردی خادمی» مدیر جهاد کشاورزی راز و جرگلان از افزایش ۳۰ درصدی برداشت پیله کرم ابریشم در این شهرستان خبر داد. وی افزود: امسال هزار و ۶۳۵ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران شهرستان توزیع شد که از هزار و ۱۵۷ جعبه برداشت پیله داشتیم. امسال هر کیلوگرم پیله بین ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان به فروش رسیده است. خادمی گفت: شهرستان راز و جرگلان دارای ۶۰ هزار نفر جمعیت و ۹۵۰ نوغاندار است. این شهرستان هر ساله رکورد تولید پیله را در استان می‌‌زند و جزو 2 شهرستان برتر کشور در تولید پیله کرم ابریشم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید